Wszystko wskazuje na to, że po 3 zmianach daty premiery, Cyberpunk 2077 ujrzy światło dzienne 10 grudnia 2020 roku, ponad pół roku po pierwotnym terminie, który był zaplanowany na kwiecień tego roku. Jaki będzie miało to wpływ na kurs akcji?
Co dalej z akcjami CD Projekt? Jak kurs zachowa się po premierze Cyberpunka 2077?
Autor poniższej publikacji jest posiadaczem akcji CD Projekt.
Kurs akcji CD Projektu w 2020 roku
2020 rok trudno nazwać normalnym. Pandemia koronawirusa ma wpływ na gospodarki wszystkich krajów świata i ma to swoje odbicie między innymi na kursie akcji. Dlatego przez ostatnie 12 miesięcy akcje CD Projektu można było kupić zarówno za około 200 PLN jak i po 460 PLN. Rozstrzał jest bardzo duży i w normalnej sytuacji taka przecena jak w marcu nie miałaby miejsca. Wystarczy spojrzeć chociażby na styczeń, kiedy to ogłoszono pierwszą zmianę daty premiery, kurs zanurkował, ale szybko wrócił do poprzednich poziomów. Podobnie szybko akcje podrożały po marcowej wyprzedaży i pomimo spadków w trakcie wakacyjnych miesięcy, gdy premierę Cyberpunka 2077 przekładano kolejny raz, spółka pobiła swój rekord wszechczasów w ostatnim tygodniu sierpnia, przebijając barierę 460 PLN.
Od tamtego czasu kurs akcji powoli się osuwa, nawet do poziomu 320 PLN pod koniec października, choć patrząc w dłuższej perspektywie jesteśmy w szerokiej konsolidacji, która poprzedza kulminacyjny punkt, czyli premierę samej gry. O tym co będzie dalej w pierwszych dniach po premierze przesądzą opinie recenzentów i graczy. Cyberpunk 2077 bez wątpienia będzie grą popularną, CD Projekt przygotował ogromną kampanię marketingową na skalę najlepszych światowych premier, ale czy okaże się takim sukcesem jak Wiedźmin 3: Dziki Gon? O tym powiedzą nam dopiero dane o sprzedaży, które poznamy kilka miesięcy po premierze.
Jak kurs zachowywał się w okolicach premiery Wiedźmina 3?
Przewidywanie jak zachowa się kurs po premierze Cyberpunka 2077 jest bardzo trudne, ale możemy spróbować przeanalizować przeszłość na podstawie premiery gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, która była ogromnym sukcesem CD Projektu. Ta premiera również była przesuwana, ale ostatecznie miała miejsce 18 maja 2015 roku, zaznaczyłem ten moment na wykresie. Jak widać 5 lat temu kurs akcji spółki był na całkiem innych poziomach niż obecnie. Być może tego nie widać z racji skali, ale na 2 miesiące przed premierą zaczął dynamicznie rosnąć, z okolic 17 PLN, do nawet ponad 25 PLN (wzrost o 50%) w dniu premiery. Później spadał do 20 PLN i praktycznie przez ponad rok konsolidował się w zakresie od 20 do 25 PLN.
Dlaczego tak się stało pomimo tego, że wyniki sprzedaży gry były bardzo dobrze? Bo nikt nie sądził, że CD Projekt zdoła utrzymać te wyniki w kolejnych latach. I wtedy zaczęły pojawiać się raporty za 2016 rok, z których wynikało, że owszem sprzedaż Wiedźmina 3 spada, ale nieznacznie. 2015 rok spółka zamknęła z przychodami na poziomie 698 mln PLN, w 2016 roku miała natomiast przychody na poziomie 583 mln PLN. Dla porównania w 2014 roku było to niespełna 100 mln PLN. Duża w tym zasługa dwóch dużych dodatków do gry, które pojawiły się w październiku 2015 roku (Serca z Kamienia) oraz w maju 2016 roku (Krew i Wino). Podtrzymały one zainteresowanie grą i podbiły wyniki sprzedaży. Do tej pory Wiedźmin 3: Dziki Gon znalazł ponad 28 mln nabywców na wszystkich platformach, na których jest dostępny.
Jak kurs zachowa się kurs CD Projektu po premierze Cyberpunka 2077?
Pomimo spadających przychodów w kolejnych latach po premierze trzeciej części Wiedźmina, kurs akcji CD Projektu cały czas rośnie, osiągając swoją rekordową wartość pod koniec sierpnia tego roku. W tym czasie CD Projekt rozwijał też inne marki, takie jak Gwint, które pozwalają w 2020 roku poprawić wyniki względem 2019 roku, ale rynek cały czas dyskontuje świetną sprzedaż Cyberpunka 2077. Analitycy przewidują, że tylko w 2020 roku sprzedaż tego tytułu może przekroczyć 24 mln egzemplarzy, a w 2021 roku może dojść kolejne 10 mln kopii, szczególnie jak pojawi się wersja przygotowana specjalnie na konsole nowej generacji.
Oznaczałoby to wzrost przychodów w 2020 roku do około 2,8 mld PLN, a w 2021 roku osiągnięcie przychodów rzędu 2 mld PLN. Biorąc pod uwagę obecną kapitalizację spółki wynoszącą około 36 mld PLN, dałoby to wskaźnik ceny do wartości księgowej na poziomie 12,8. Dla porównania Activision Blizzard ma ten wskaźnik na poziomie około 10. To jednak nie daje pełnego obrazu sytuacji, bo lwia część przychodów zamieniona zostanie na czysty zysk dla spółki. Jeśli wierzyć analitykom w 2020 roku może to być nawet 1,6 mld PLN, a w 2021 roku 1,2 mld PLN. Oznacza to, że zysk netto to 60% przychodów. Dojrzałe spółki growe jak Activision Blizzard osiągają wynik na poziomie 25%.
Wskaźnik ceny akcji do zysku netto dla wspomnianych wartości w przypadku CD Projektu wyniósłby około 22, w przypadku Activision Blizzard jest to około 27. Wygląda więc na to, że jeśli CD Projekt nie przekroczy znacząco szacunków sprzedaży to kurs akcji spółki nie będzie już tak dynamicznie rósł, bo w większości dyskontuje on już świetne wyniki. Jeśli sprzedaż będzie mniejsza, to możliwe, że kurs zacznie się nawet osuwać.
Reasumując w pierwszych dniach po premierze gry kurs akcji CD Projektu może zachowywać się bardzo nerwowo, jak tylko pojawią się głosy krytykujące grę, to zacznie prawdopodobnie spadać. Jednak jak pokazuje praktyka, pierwszych istotnych ruchów, które mogą być wskazówką na przyszłość, możemy spodziewać się dopiero po raporcie za ostatni kwartał 2020 roku, który pojawi się prawdopodobnie w kwietniu 2021 roku. Oczywiście spółka może wcześniej poinformować o sprzedaży Cyberpunka 2077, ale pewnie będzie to miało miejsce tylko wtedy, gdy faktycznie będa one rewelacyjne.
W ilu kopiach może sprzedać się Cyberpunk 2077?
Jak już wspominałem, analitycy przewidują sprzedaż około 34 mln kopii gry do końca 2021 roku. Patrząc na ranking wszechczasów, to bardzo optymistyczne założenie. Wiedźmin 3 do tej pory znalazł 28 mln nabywców, takie hity jak Diablo 3 czy Red Dead Redemption 2 nie przekroczyły jeszcze 30 mln kopii. Jeśli Cyberpunk 2077 przebiłby te wyniki to trafiłby do Top 10 najlepiej sprzedających się gier wszechczasów. Ale poprzeczka zawiesziona jest wysoka, GTA V znalazło już ponad 120 mln nabywców, a Minecrafta kupiona ponad 200 mln razy.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu