15

Zuckerberg tłumaczy się z przymusowego Facebook Messengera

Cotygodniowe sesje AMA wewnątrz Facebooka okazały się na tyle przydatnym zjawiskiem, że Mark postanowił wyjść z podobną inicjatywą do użytkowników. Zapowiadane przeze mnie wydarzenie z udziałem CEO Facebooka pzyniosła kilka bardzo ciekawych odpowiedzi, ale większość i tak interesuje tylko jedno. Zmuszenie użytkowników do pobrania dedykowanej wymianie wiadomości aplikacji jest działaniem uzasadnionym, lecz to wcale nie […]

Cotygodniowe sesje AMA wewnątrz Facebooka okazały się na tyle przydatnym zjawiskiem, że Mark postanowił wyjść z podobną inicjatywą do użytkowników. Zapowiadane przeze mnie wydarzenie z udziałem CEO Facebooka pzyniosła kilka bardzo ciekawych odpowiedzi, ale większość i tak interesuje tylko jedno.

Zmuszenie użytkowników do pobrania dedykowanej wymianie wiadomości aplikacji jest działaniem uzasadnionym, lecz to wcale nie zmienia tego, jak negatywnie taki ruch został przyjęty. Wielu użytkowników nie odczuwa potrzeby instalacji kolejnej aplikacji od Facebooka na swoich smartfonach. Przyzwyczajenie wzięło górę, bo podobnie jak dzieje się to na komputerze, otwarcie aplikacji (zamiast strony) Facebooka oznacza możliwość zajęcia się wszystkim co związane z serwisem – przegląd News Feeda i konwersacje ze znajomymi.

Mark Zuckerberg daje jednk wyraźnie do zrozumienia, że główna aplikacja Facebooka ma docelowo służyć jedynie do przeglądania strumienia aktywności. Messenger pojawił się z wielu powodów, a najważniejszym z nich jest ułatwienie komunikacji, uczynienie jej znacznie szybszą. Za istnieniem Messengera przemawia także to, że podobnie jak inne aplikacje tego typu jest on jedynie komunikatorem, a do tego użytkownicy zdążyli już przywyknąć. WhatsApp czy Line służą do wymiany wiadomości, więc Messeneger spełniać ma to samo zadanie.

I’m grateful for hard questions. It keeps us honest. We need to be able to explain clearly why what we’re thinking is good. Asking everyone in our community to install a new app is a big ask. I appreciate that that was work and required friction. We wanted to do this because we believe that this is a better experience. Messaging is becoming increasingly important. On mobile, each app can only focus on doing one thing well, we think.
The primary purpose of the Facebook app is News Feed. Messaging was this behavior people were doing more and more. 10 billion messages are sent per day, but in order to get to it you had to wait for the app to load and go to a separate tab. We saw that the top messaging apps people were using were their own app. These apps that are fast and just focused on messaging. You’re probably messaging people 15 times per day. Having to go into an app and take a bunch of steps to get to messaging is a lot of friction.

Rzeczywiście w dobie smartfonów sprawa wygląda tak jak przedstawia to Mark – w celu wykonania konkretnej czynności otwieramy jedną z posiadanych aplikacji, bo każda z nich ma zazwyczaj jedno, konkretne zadanie do spełnienia. Mark i jego współpracownicy doskonale wiedzieli na co piszą się zmuszając użytkowników do instalacji odrębnej aplikacji, ale liczba argumentów „za” przeważyła szalę i klamka zapadła.

Clipboard01

Oczywiście podczas sesji AMA nie zabrakło pytań o oskarową produkcję Aarona Sorkina i Davida Finchera, film The Social Network, który przedstawia historię powstania Faceooka (powstał na podstawie książki Bena Mezricha). Po raz kolejny Mark skrytykował wiele kwestii poruszanych w filmie, zaznaczając że sporo z przedstawionych sytuacji zostało zmyślonych. Z uśmiechem jednak stwierdził, że jego ubiór z tamtego okresu został przedstawiony właściwie.

Jeżeli chodzi o algorytmy decydujące o tym, co zobaczymy w naszym News Feedzie, to cała sprawa rozbija się o ilość udostępnianych treści. Użytkownicy zawierają coraz więcej znajomości, klikają Lubię to na coraz większej liczbie stron, a to wszystko oczywiście generuje jeszcze więcej treści, które należałoby umieścić w strumieniu. Średnia liczba aktywności, która powinna być wyświetlona każdego dnia to 1500 postów. Mało kto byłby w stanie je wszystkie zobaczyć, dlatego Facebook wybiera dla nas tylko około setki.

Zapis całego wydarzenia możecie na utworzonej z tej okazji stronie na Facebooku. Nagranie trwa godzinę i pięć minut, więc jeśli jesteście ciekawi odpowiedzi na inne pytania i chcecie usłyszeć je wprost od Marka to zdecydowanie warto poświęcić te kilkadziesiąt minut.

Zdjęcie: The Social Network.