Nauka

Wiatr zasili statki przyszłości. Ale nie tak jak myślisz

Jakub Szczęsny
Wiatr zasili statki przyszłości. Ale nie tak jak myślisz
Reklama

Statki wykorzystujące wiatr, prądy na morzu to coś, co dobrze znamy. I może wydawać się, że stosowanie takiego napędu w statkach przyszłości może być nieco karkołomnym zadaniem, ale... w tym szaleństwie jest metoda. Naukowcy z Uniwersytetu w Southampton chcą wykorzystać takie podejście celem dekarbonizacji transportu morskiego.

Pionierski projekt naukowców zakłada wyposażanie dużych statków w ultranowoczesne żagle skrzydłowe. Badacze dostali już fundusze od inkubatora od Innovate UK. Nowoczesne żagle skrzydłowe mogą okazać się świetnym pomysłem na uniknięcie wykorzystania kończących się już i nieobojętnych dla środowiska paliw kopalnych, które stanowią aktualnie podstawę w kontekście transportu morskiego. Celem zbadania potencjału pomysłu na żagle skrzydłowe, badacze będą musieli ocenić, jak nowoczesne statki poradzą sobie, gdy wyposaży się je w FastRig, opracowane przez brytyjską firmę Smart Green Shipping.

Reklama

Statki napędzane wiatrem to oczywiście nic nowego - ale prawie każdy duży statek działający obecnie jest zasilany paliwami kopalnymi, co pozostawia trwały ślad na środowisku. Chociaż opracowywane są nowe technologie wspomagania wiatrem, wiele z nich nie jest gotowych do wprowadzenia na rynek, a ich przewidywane oszczędności paliwa nie zostały niezależnie zweryfikowane na morzu, dlatego finansowane przez Wielką Brytanię projekty badawcze takie jak ten są tak ważne.

dr Joseph Banks, Instytut Morski w Southampton

Dwuletni program współpracy zakłada testy chowanego 20-metrowego żagla FastRig zamontowanego na statku handlowym Pacific Grebe - brytyjskiej jednostce o długości 105 metrów. Zbadane zostaną takie aspekty jak możliwości wygenerowania energii i kompensacja głównego źródła zasilania. Tutaj doskonale widąć, że FastRig może być montowany na już gotowych statkach: technologii można użyć we wcześniej zbudowanych jednostek, aby szybko zmniejszyć emisje i pomóc w tworzeniu cichszych, bezemisyjnych statków w przyszłości. Oprócz testów "w terenie", odbędzie się także seria numerycznych wspartych eksperymentami przeprowadzonymi w naszym wysoko oprzyrządowanym 138-metrowym zbiorniku holowniczym Boldrewood i tunelu aerodynamicznym RJ Mitchell.

Przyszłość należy do odnawialnych źródeł energii. Czy tego chcemy, czy nie

Wczoraj opublikowany przez nas artykuł wskazał, jak istotna może być synergia dwóch rozwiązań: centrum danych zostało użyte do ogrzania basenu i zoptymalizowania kosztów energii koniecznej do uzyskania wody o odpowiedniej temperaturze. Teraz mamy do czynienia z łączeniem statków znajdujących się w eksploatacji z alternatywnymi źródłami energii potrzebnej do przemieszczania się jednostki. Raczej nie jest możliwe pełne zastąpienie tutaj paliw kopalnych, ale nie ma problemu z tym, aby w znacznym stopniu ograniczyć ich zużycie za pomocą takich żagli jak FastRig. Kompensacja uzyskiwanej energii może być ciekawym sposobem na zmniejszenie śladu węglowego transportu morskiego, który jest jedną z najistotniejszych metod dostarczania dóbr na całym świecie.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama