Nowoczesny, komfortowy, szybki, oszczędny, zaawansowany, wszechstronny, ułatwiający codzienną pracę i dający przyjemność po godzinach. Właśnie tego oczekują właściciele i dyrektorzy firm od użytkowanych przez siebie samochodów. Może się wydawać, że część z tych oczekiwań wyklucza się, ale tylko na pierwszy rzut oka. Nowoczesna technika umożliwia dziś bowiem zaprojektowanie samochodu, który na co dzień jest komfortowy, a gdy zechcemy nabiera sportowej sztywności i zwinności. O jakim aucie mowa? Volkswagen Touareg – niezwykle zaawansowany technicznie, luksusowy, a do tego przyjazny i jednak… niepozorny SUV o wielu umiejętnościach.
Zaawansowany technicznie i luksusowy SUV – Volkswagen Touareg – auto dla szefów firm
Tak różne wymagania dotyczące samochodu oznaczają, że paleta zainstalowanych na jego pokładzie systemów i technicznych rozwiązań musi być pokaźna. Volkswagen Touareg w tym względzie dosłownie imponuje. Pneumatyczne zawieszenie? Jest. Adaptacyjne i matrycowe reflektory? Są. Niesamowicie duży i wygodny ekran info-rozrywki? Jest. Tylne koła skrętne? Są. Pakiet aktywnych systemów bezpieczeństwa? Jest. Długo by tak wymieniać… Czas na konkrety!
Dlaczego zaawansowany technicznie?
Choć Volkswagen Touareg to duży SUV, to stylistycznie nie stara się wyróżnić z tłumu innych aut. Całą tą nowoczesność skrywa „pod maską” i we wnętrzu. To jego duża zaleta z punktu widzenia szefów firm – zwykle nie chcą przesadnie zwracać na siebie uwagi. Dopiero wprawne oko dostrzeże specjalny, bo segmentowy wzór przednich reflektorów, co wskazuje na zaawansowany system adaptacyjnych świateł LED – IQ.LIGHT.
Te reflektory to coś zdecydowanie więcej niż po prostu dobre światła do jazdy nocą. Każda z lamp składa się ze 128 samodzielnych punktów świetlnych (źródeł światła LED), które w sposób automatyczny zarządzane są przez komputer. Ten z pomocą przedniej kamery, systemu nawigacji, a także czujników (np. deszczu) zbiera informacje na temat aktualnej sytuacji na drodze. Identyfikuje drogę po której się poruszamy, bierze pod uwagę prędkość pojazdu, wykrywa obiekty jak np. inne pojazdy itd. To wszystko w czasie rzeczywistym jest analizowane i przekłada się na właściwe dla danej sytuacji działanie.
Volkswagen Touareg z reflektorami IQ.LIGHT potrafi jechać z włączonymi światłami drogowymi nawet wtedy, gdy przed nim znajdują się inne pojazdy. Zostaną one po prostu wycięte ze snopu „długich”, tak by nie oślepiać ich kierowców. System zwraca też uwagę na takie detale jak znaki drogowe, które zostają w odpowiedni sposób „zaznaczone” czy np. mokra jezdnia – oświetlenie jest wówczas modyfikowane, by zmniejszać refleksy pochodzące z błyszczącego wówczas asfaltu. Komputer ma również zdefiniowany tryb autostradowy – węższy, ale dłuższy snop światła – czy offroadowy – szeroki strumień.
Szczególną funkcją, którą realizuje IQ.LIGHT wraz z systemem Night Vision (kamera na podczerwień) jest oznaczanie potencjalnych niebezpieczeństw poprzez mrugnięcie wąskim snopem światła. Mowa o zwierzętach czy pieszych, którzy potencjalnie mogą wtargnąć na drogę. Z punktu widzenia kierowcy, taki obiekt oznaczany jest bardzo wyraźnie, a w sytuacji niebezpiecznej na ekranie wirtualnego kokpitu wyświetla się stosowne ostrzeżenie wraz z sygnałem dźwiękowym. Podróżowanie nocą z systemem IQ.LIGHT to zupełnie inne doświadczenie – dużo przyjemniejsze, wręcz odprężające, a co najważniejsze: znacznie bezpieczniejsze.
Dlaczego komfortowy?
Na wysoki poziom komfortu wpływa wiele aspektów. W przypadku samochodu Volkswagen Touareg to przede wszystkim niesamowicie wygodne i w pełni ergonomiczne (certyfikat AGR) fotele ErgoComfort z wysokiej jakości obiciem, podgrzewane i wentylowane. Ale izolowaniem od kiepskiej nawierzchni musi w pierwszej kolejności zająć się zawieszenie. To w przypadku Touarega może być pneumatyczne z elektrycznie regulowaną wysokością prześwitu. Czytając uważnie specyfikację można również dostrzec dwa kolejne interesujące rozwiązania: system aktywnej stabilizacji przechyłów bocznych oraz tylne koła skrętne.
Pneumatyczne zawieszenie zapewnia niebywale komfortowe wybieranie nierówności. Kierowca może regulować nie tylko wysokość prześwitu, ale także skuteczność tłumienia wyrw w jezdni. Dodatkowe silniki zasilane z 48-voltowej pokładowej instalacji elektrycznej zajmują się usztywnianiem bądź rozluźnianiem działania poprzecznych stabilizatorów. Dla komfortu pozwala się na w miarę możliwości swobodne ich działanie, co przekłada się na znaczącą eliminację wstrząsów przenoszonych na kabinę.
Komfort codziennego podróżowania poprawia także system tylnych kół skrętnych. Przy prędkościach parkingowych (poniżej 37 km/h) tylna oś wychyla się w kierunku przeciwnym do przedniej, co znacząco zmniejsza średnicę zawracania – zaledwie nieco ponad 11 metrów! – co jest nieocenioną pomocą nie tylko w garażu, ale i w ciasnych uliczkach centrum miasta. Przy wysokich prędkościach koła tylne skręcają się w tą samą stronę, co przednie – poprawia to stabilność pojazdu i zwinność.
Dlaczego szybki i zwinny?
Te same rozwiązania, które poprawiają komfort podróżowania czynią Touarega autem zwinnym i szybkim. Po aktywacji trybu dynamicznego, pneumatyczne zawieszenie się obniża i usztywnia, system aktywnej stabilizacji przechyłów bocznych spina poprzeczne stabilizatory, a układ ESC dostosowuje się do warunków i oczekiwań kierowcy. Choć może wydawać się to niemożliwe, ale ten duży SUV w takim ustawieniu potrafi być szybki i zwinny jak GTI!
Wysokie osiągi zapewnia również 3-litrowy diesel V6 o mocy 286 KM, który przyspiesza to auto do 100 km/h w zaledwie 6,1 s! Współgra z nim szybka, 8-stopniowa i automatyczna skrzynia biegów z trybem manualnym, a także permanentny napęd na cztery koła 4Motion z centralnym mechanizmem różnicowym, który jest w stanie przenieść do 80% mocy na koła tylne.
Dla tych, którym 286 KM i 6,1 s do „setki” nie wystarcza przewidziano opcję jeszcze szybszą: Touareg V8 TDI z potrójnie doładowanym silnikiem diesla o pojemności 4 litrów. 422 KM i monstrualne 900 Nm napędza to auto do 100 km/h w 4,9 sekundy, co jest już wynikiem zarezerwowanym dla samochodów usportowionych. Najistotniejsza jest jednak jego elastyczność w dolnym zakresie obrotów. Touareg V8 bardzo chętnie przyspiesza nawet od biegu jałowego!
Dlaczego oszczędny?
Dobrze prosperująca firma to przede wszystkim rozsądne zarządzanie kosztami. Te związane z użytkowaniem samochodu Volkswagen Touareg można znacząco ograniczyć m.in. poprzez wybranie korzystnych pakietów opieki serwisowej „Volkswagen Safe+”. Obejmują one nawet dodatkowe 36 miesięcy czy i 150 tysięcy kilometrów przebiegu. Koszty to jednak przede wszystkim zużycie paliwa, a to w przypadku Touarega 3.0 V6 TDI jest wyjątkowo niskie. Ten luksusowy SUV w mieście zadowala się nieco ponad 7 litrami na 100 km, zaś w trasie wystarczy mu 5,5-7,5 l na każde 100 km.
Dlaczego nowoczesny?
Zasiadając we wnętrzu Volkswagena Touarega od razu rzuca się w oczy luksusowe wykończenie i… zaskakująco duży, bo aż 15-calowy ekran systemu info-rozrywki – Discover Premium. To część pakietu Innovision Cockpit. Jest on zwrócony do kierowcy, co znacząco ułatwia obsługiwanie go dotykiem. Polecenia można jednak wydawać również za pomocą gestów lub poleceń głosowych. Domyślny układ uwzględnia skróty do najważniejszych funkcji, zarządzanie klimatyzacją, dostęp do systemu nawigacji, czy multimediów. Użytkownik może jednak zmienić domyślny układ i wybrać np. wiadomości ze świata gospodarki. System jest oczywiście skomunikowany ze światem za pośrednictwem internetu. Pobiera więc na bieżąco dane na temat korków, aktualności, prognozy pogody itp.
Kolejnym elementem innowacyjnego systemu info-rozrywki jest oczywiście wirtualny zestaw wskaźników – Digital Cockpit. W miejscu konwencjonalnych zegarów (prędkościomierza i obrotomierza) znajduje się 12,3-calowy wyświetlacz, który prezentuje interesujące kierowcę informacje – można bowiem dobierać nie tylko zestaw informacji, ale także zdecydować się na jeden z wielu styli – najbardziej odpowiadający preferencjom kierowcy.
Kolejnym „ekranem” jest Head-Up Display (HUD), który wyświetla najważniejsze dane bezpośrednio na przedniej szybie Touarega. Prezentuje on nie tylko aktualną prędkość, czy ograniczenia na danym odcinku drogi, ale też wskazania systemu nawigacji jak i ostrzeżenia systemów bezpieczeństwa.
Nowoczesny to również skomunikowany. System info-rozrywki Touarega można połączyć ze smartfonem za pomocą specjalnych protokołów komunikacyjnych: Android Auto lub Apple CarPlay. Wówczas na ekranie Discover Premium wyświetla się podana przez system operacyjny smartfona zawartość, dzięki czemu kierowca ma wygodny dostęp nie tylko do kontaktów, ale także do ulubionej muzyki czy wybranych mobilnych aplikacji.
Dlaczego przyjazny w codziennym użytkowaniu?
Po ciężkim dniu pracy, powrót do domu powinien być relaksujący, także w miejskich korkach. Volkswagen Touareg ma i na to sposób. Został on bowiem wyposażony w nowoczesne systemy asystujące kierowcę. W pełni adaptacyjny tempomat to w dzisiejszych czasach oczywiście standard, ale współpracujący z nim asystent pasa ruchu umożliwia półautonomiczną jazdę drogą szybkiego ruchu. Kierowca może odprężyć się – jego zadanie sprowadza się do kontrolowania sytuacji na drodze i trzymania rąk na kierownicy. Touareg nie tylko utrzyma zajmowany pas ruchu, ale także dopasuje prędkość do warunków na drodze.
Na podobną pomoc można liczyć w gęstym ruchu miejskim. Pełny asystent jazdy w korku wyręcza kierowcę z monotonnego i często stresującego podjeżdżania za innymi samochodami. Volkswagen Touareg potrafi przy niskich prędkościach nie tylko samodzielnie hamować i ruszać, ale także podążać śladem poprzedzających pojazdów.
Volkswagen Touareg wyposażony również został w pełny pakiet nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, które nie tylko ostrzegają o potencjalnych zagrożeniach, ale także w określonych sytuacjach pozwolą uniknąć kolizji. Front Assist ostrzega o małej odległości względem pojazdu poprzedzającego, a w razie braku reakcji ze strony użytkownika gdy dystans jest już niebezpieczny, interweniuje w układ hamulcowy wyrównując prędkość – także do pełnego zatrzymania. System monitorowania martwego pola pozwoli uniknąć nieopatrznemu zajechaniu komuś drogi podczas zmiany pasa ruchu. Touareg jest także wyposażony w układ ostrzegający o ruchu poprzecznym podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego. Co istotne, działa on nie tylko podczas cofania, ale także gdy zaparkowaliśmy przodem do jezdni.
Dlaczego wszechstronny?
Volkswagen Touareg to samochód niezwykle wszechstronny. Z jednej strony zapewnia niebywale komfortowe warunki do podróżowania, także na dłuższych wyjazdach służbowych – wygodne fotele i zawieszenie, które dobrze tłumi nierówności – a z drugiej umożliwia czerpanie frajdy z dynamicznej jazdy – a to wszystko dzięki pneumatycznemu zawieszeniu z aktywną stabilizacją przechyłów bocznych. Touareg to także auto, które na równi stawia niebywałą wręcz zwinność na asfaltowej drodze z terenową skutecznością. Osiągi Touarega V6 TDI stoją na naprawdę wysokim poziomie – 6,1 s do 100 km/h – a jednocześnie zapotrzebowanie na paliwo jest niewielkie, co pozwala minimalizować firmowe koszty użytkowania samochodu. Dla najbardziej wymagających przewidziano jeszcze szybszą wersję z silnikiem V8 TDI, który zapewnia 422 KM i przyspieszenie do 100 km/h w 4,9 s. Choć poziom zaawansowania technicznego jest niezwykle wysoki, to obsługa wszystkich rozwiązań jest niezwykle prosta i intuicyjna. Nowoczesne systemy jazdy autonomicznej umożliwiają – na życzenie – relaksujące podróżowanie z minimalnym zaangażowaniem ze strony kierowcy. W efekcie: po wyczerpującym dniu pracy można rozsiąść się wygodnie w ergonomicznym fotelu, posłuchać relaksującej muzyki i pozwolić wręcz zawieźć się do domu.
Materiał powstał we współpracy z firmą Volkswagen
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu