Felietony

Z każdego zarobionego przez producentów telefonów dolara na Apple przypada aż 73 centy

Grzegorz Marczak
Z każdego zarobionego przez producentów telefonów dolara na Apple przypada aż 73 centy
Reklama

Przypomnijmy sobie początek 2007 roku, na rynku obecna była silna i dumna Nokia, Samsung, liczył się też Sony Erricson, LG i lekko pod wodą ale ciągle...

Przypomnijmy sobie początek 2007 roku, na rynku obecna była silna i dumna Nokia, Samsung, liczył się też Sony Erricson, LG i lekko pod wodą ale ciągle walcząca Motorola. Mamy rok 2012 i sytuacja na rynku jest nie do poznania. Z każdego dolara zarobionego przez wszystkich producentów telefonów komórkowych Apple ma aż 73 centy. Apple razem z Samsungiem wyciągają w 2012 roku z rynku 99% zysków. Przerażające jest to, że Motorola, Nokia, LG, RIM po niespełna 5 latach od pojawienia się na tym rynku Apple maja ujemne wyniki finansowe.

Reklama

Wykres i analiza z asymco.com

Można być hejterem Apple, nie lubić i nie używać ich produktów, mówić o tym że inni sprzedają więcej jeśli chodzi o ilość. Patrząc jednak na biznes przez pryzmat tego co tak naprawdę na koniec dnia się liczy czyli zysków, trudno zaprzeczyć dominacji Apple wśród producentów telefonów. Do tego wszystkie dochodzi jeszcze bardzo dynamicznie rosnąca branża, która według Asymco (autora danych) osiągnęła w Q1 2012 zyskowność na poziomie 14,4 miliarda dolarów podczas gdy jeszcze dwa lata temu było to 5,3 miliarda dolarów. Nie ma więc mowy o stagnacji na tym rynku, a do wyciągnięcia jest jeszcze bardzo dużo patrząc na udział smartphonów.

Dominacja Apple jest dla mnie osobiście nieco przerażająca bo uważam, że takie dysproporcje w zarobkach nie sprzyjają ani rynkowi ani konsumentom. Jedynym godnym w tej chwili rywalem jaki dzielnie stawia opór na tym rynku jest Samsung. Zobaczcie zresztą sami na poniższymi filmie jak zmieniał się układ sił wśród producentów telefonów i gdzie teraz są duzi gracze z 2007 roku.


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CPVTkLOOPho

Dane i wykresy z asymco.com, film zrobiony przez theverge.com

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama