Polska

Ponad 30 mln zł zapłaci PKP Intercity za WiFi w Pendolino

Grzegorz Ułan
Ponad 30 mln zł zapłaci PKP Intercity za WiFi w Pendolino
60

7 lat - niekończąca się batalia PKP z producentem Pendolino o montaż WiFi w ich pociągach kursujących po polskich torach dobiegła końca. Okazuje się, że w efekcie nie będzie tania.

Na początku czerwca informowaliśmy Was o zakończonych negocjacjach PKP Intercity z Alstomem, w wyniku których firmy doszły do porozumienia odnośnie do montażu WiFi we wszystkich pociągach Pendolino.

PKP Intercity, w opublikowanym 2 czerwca w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ogłoszeniu „o dobrowolnej przejrzystości ex ante”, poinformował o wszczęciu postępowania mającego na celu wybór oferty Alstomu w dniu 15 maja. Celem umieszczenia ogłoszenia „ex ante” o zamiarze zawarcia umowy z Alstomem jest umożliwienie potencjalnym innym wykonawcom usługi wifi pozyskania informacji o udzielanym zamówieniu. To umożliwiłoby im ewentualne zakwestionowanie wyboru oferty. Nie należy się tego spodziewać.

Nie podano wtedy ceny instalacji, która miała być od początku kością niezgody pomiędzy tymi dwoma firmami. Dopiero dziś PKP Intercity poinformowała w osobnym komunikacie o kosztach montażu WiFi w Pendolino, które wraz z pięcioletnią obsługą instalacji zamkną się w kwocie 31,7 mln zł.

Za instalację urządzeń wi-fi w składach pendolino (ED250) odpowiedzialna będzie spółka Alstom Konstal. W ramach umowy spółka stworzy projekt instalacji wi-fi, jak również zapewni dostawę i konserwację tych urządzeń oraz przeszkolenie personelu PKP Intercity. Podpisany 28 sierpnia kontrakt opiewa na kwotę 31,7 mln zł i oprócz instalacji wi-fi obejmuje również jego utrzymanie świadczone przez 5 lat.

Nie mogę się pozbyć wrażenia, że koszt ten mógłby być o wiele niższy, gdyby WiFi było elementem zamówienia Pendolino już na starcie, ale podejrzewam, że w celu obniżenia początkowych kosztów zamówienia PKP Intercity zdecydowało się na samodzielną instalację, po czym okazało się, że to stracilibyśmy przy tym prawo do gwarancji samych składów. Efekt? Ponad 30 mln zł dodatkowo po 4 latach, od kiedy to pociągi kursują w Polsce i mogłyby już mieć w tym czasie WiFi fabrycznie położone.

Źródło: Bankier.pl

Photo: BIKER11960/Depositphotos.
Photo: metrampaz/Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu