Sprawdź jaki laptop Intel Evo jest najlepszy dla Ciebie Więcej
Świat

Wordpressa nie używa się do prowadzenia blogów. To do czego?

TP
Tomasz Popielarczyk
15

O Wordpressie mówi się, że jest najpopularniejszą platformą blogową na świecie. Cóż, nie da się ukryć, że liczba stron, które oparto na nim jest ogromna. Ale czy rzeczywiście większość z nich to blogi? Możliwości Wordpressa są na tyle duże, że pozwalają na prowadzenie z powodzeniem małego wortalu al...

O Wordpressie mówi się, że jest najpopularniejszą platformą blogową na świecie. Cóż, nie da się ukryć, że liczba stron, które oparto na nim jest ogromna. Ale czy rzeczywiście większość z nich to blogi? Możliwości Wordpressa są na tyle duże, że pozwalają na prowadzenie z powodzeniem małego wortalu albo strony firmowej. Serwis WooThemes postanowił to sprawdzić i przebadać grupę 100 tys. użytkowników Wordpressa. Niektóre, zdobyte w ten sposób informacje, potrafią nieźle zaskoczyć.

Badanie przeprowadzone przez WooThemes miało na celu zebranie informacji na temat tego, czego od twórców chcieliby użytkownicy. Mowa tutaj oczywiście o nowych funkcjach i zmianach, które należałoby wprowadzić do CMS-a. Wyniki przedstawiono w formie infografiki. Zatem przyjrzyjmy się jej.

Okazuje się, że tylko 25 proc. respondentów odpowiedziało, że najczęściej wykorzystuje Wordpressa do prowadzenia blogów. Znacznie częściej (68 proc.) jest on przydatny przy tworzeniu stron internetowych "wymagających wydajnego CMS-a". Z jednej strony nie powinno to dziwić z tego względu, co napisałem wcześniej - przez ostatnie kilkanaście miesięcy Wordpress poczynił ogromne postępy, które stawiają go niemal na równi z innymi CMS-ami dedykowanymi mniej lub bardziej profesjonalnym, ale rozbudowanym strono internetowym. Z drugiej jednak, zaskakuje to, że platforma ukierunkowana na tworzenie i prowadzenie blogów sprawdza się w innych zastosowaniach. Wnioski mogą być dwa - albo te "inne zastosowania" coraz częściej nabierają charakteru quasi-blogoweg0, albo potencjał Wordpressa jest tak duży, że z powodzeniem możemy postawić na nim wortal, którego forma nikomu nie będzie się kojarzyła z blogiem.

Innym, wartym odnotowania faktem jest to, że aż 77 proc. użytkowników zarabia dzięki Wordpressowi, z czego dla 31 proc. jest to sposób na utrzymanie. To bardzo duży odsetek, który jednak należy zweryfikować poprzez grupę osób, które zostały poddane badaniu. Są to użytkownicy WooThemes, czyli ludzie gotowi zapłacić od kilkudziesięciu do kilkuset dolarów za motyw (co, zważywszy na jakość publikowanych tam projektów wcale nie jest kwotą wygórowaną). Siłą rzeczy zatem inwestycja w bloga musi im się zwracać, czego dowodem są takie, a nie inne wyniki badania. Podobnie z resztą sprawa się ma z sumą wydaną na rozszerzenia do Wordpressa - aż 54 proc. badanych deklaruje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeznaczyli między 100 a 500 dolarów na ten cel (a w ogóle jakąkolwiek kwotę wydało aż 86 proc. użytkowników).

Widać, że Wordpress podąża w dobrym kierunku jeśli chodzi o rozwój. Świadczą o tym ogólne statystyki oraz wyniki właśnie takich badań, które świadczą o wszechstronności tego typu skryptu. Można się jeszcze doszukiwać tutaj jakiś głębszych trendów, jak np. ubieranie witryn w formy bardziej kojarzące się z blogami, co pomaga w lepszym utrzymaniu kontaktu z czytelnikami i pisanie jako osoba, a nie nieznane widmo za klawiaturą, co nierzadko ma miejsce w przypadku większych witryn i portali. Co jednak nie oznacza, że ta stricte blogowa funkcja Wordpressa zanika. Myślę, że wręcz przeciwnie - będzie ona zmierzała w kierunku większych i bardziej rozbudowanych projektów. Natomiast sam CMS z pewnością prędzej czy później (bo obecnie jeszcze troszkę mu brakuje) zasłuży na miano systemu uniwersalnego, do czego z pewnością przyczyni się też rozbudowana baza dodatków (co jest chyba jednym z najmocniejszych punktów WP).

A Wy, do czego wykorzystujecie Wordpressa? Strony firmowe, osobiste? Wortale? No bo chyba nie blogi, co? ;)

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

blogiWordPressinfografika