6

Wirtualna Polska rośnie w siłę. Dalsze wzrosty zapewnią m.in. telewizja i dane o użytkownikach

Ostatnio pisaliśmy o poczynaniach mniejszych graczy z polskiego podwórka, pojawiły się m.in. wpisy o Brainly i Perfect Gym, ale były też doniesienia z CD Projekt, a zatem znacznie większego biznesu. Teraz czas na kolejną dużą firmę. Znacznie większą od producenta Wiedźmina - mowa o Wirtualnej Polsce. To jeden z molochów na scenie reklamy online nad Wisłą, gracz, który ściga się od kilku lat z Onetem o miano lidera portalowego biznesu. Historia ciekawa i z wieloma zwrotami akcji, ale finalnie i tak wszystko sprowadza się do kasy, a o tej mówi o ostatni raport kwartalny WP.

Wirtualna Polska czy Onet? Kto jest dzisiaj królem polskich internetów? Tego niestety nie wiemy, o sprawie szerzej pisał Grzegorz. Na razie zatem pozostaje dokonywać porównań wewnątrz samych firm. W przypadku WP wypada ono całkiem nieźle – wyniki są poprawiane.

Przychody rosną, jest zysk

Gdy spojrzymy na przychody, jakie Grupa Wirtualna Polska osiagnęła w pierwszym kwartale 2016 roku, i porównamy to z analogicznym okresem roku 2015, widzimy mocny wzrost. Wynosi ponad 30%, co jest nie lada wyczynem. Ręce same składają się do braw, ale… W raporcie finansowym korporacja zwraca uwagę na ważną kwestię:

Z uwagi na istotne zmiany w strukturze Grupy w ciągu 2015 roku wartości przychodów i kosztów wykazane w sprawozdaniu za okres od 1 stycznia do 31 marca 2015 nie są w pełni porównywalne z wartościami za trzy miesiące bieżącego roku. Istotne zmiany wyników Grupy są częściowo spowodowane akwizycjami dokonywanymi przez Grupę w 2015 roku polegającymi na nabyciu spółki Enovatis SA, Grupy NextWeb Media oraz spółek Finansowysupermarket Sp. z o.o., Web Broker Sp. z o.o. oraz Allani Sp. z o.o.

W związku z tym, że efekt akwizycji utrudnia porównywanie pomiędzy okresami i analizę wyników Grupy w celu lepszego zobrazowania zmian w trakcie pierwszych trzech miesięcy 2016 i 2015 roku Zarząd zdecydował się dodatkowo zaprezentować w niniejszym raporcie wyniki finansowe proforma za okres od 1 stycznia do 31 marca 2015 roku.

Sprawa jest zatem jasna: przychody urosły bardzo mocno, bo Wirtualna Polska przejęła inne biznesy – to nakręciło wzrost. Ale jednocześnie uderzyło firmę po kieszeni, o czym też trzeba pamiętać. Czy to jednak oznacza, że organicznego wzrostu nie było? Był. Tyle, że wyniósł niecałe 13%. To i tak solidny rezultat.

Ciekawie przedstawia się rubryka prezentująca zysk – znajdziemy w niej 8 mln złotych. Przed rokiem była tam strata wynosząca niecałe pół miliona złotych.

Wirtualna Polska wchodzi w telewizję, wykorzysta Big data

Firma rośnie dzięki przejęciom i prawdopodobnie będzie nadal kupować:

Spółka nie wyklucza też dalszych przejęć. – Wirtualna Polska pozostanie z natury dynamiczną spółką jeśli chodzi o akwizycje. To nam po prostu wychodzi. Myślimy, że dokonamy kilku przejęć, ale nie będą to kwoty, które nie pozwalałyby na wypłacenie dywidendy – komentuje prezes grupy WP Jacek Świderski. W grę wchodzą tylko podmioty działające na rynku e-commerce.[źródło]

Korporacja nie zamierza jednak na tym poprzestawać – ciekawym projektem może się okazać wejście na rynek tv. Jeszcze w poprzednim roku pisaliśmy, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji udzieliła firmie koncesji na rozpowszechnianie programów o tematyce uniwersalnej. Telewizja WP1 powinna wystartować jeszcze w tym roku – jestem ciekaw, co zaserwuje nam internetowy biznes, jakie będą jakość, rozmach i efekt. Równie intrygująco przedstawiają się plany WP związane z wykorzystaniem danych. Dużych danych, czyli big data. Grupa może się pochwalić potężną bazą użytkowników portali, największą w naszym raju bazą użytkowników poczty elektronicznej i zamierza z tego zrobić użytek:

Posiadanie dużej liczby użytkowników usług i treści daje Grupie, w granicach przewidzianych przepisami prawa, dostęp do informacji o zachowaniach użytkowników. Dzięki dostępowi do dużej liczby danych o zachowaniach użytkowników (a w szczególności o treściach i usługach z których korzystają użytkownicy) oraz postępowi w zakresie możliwości analizy dużych zasobów danych, który dokonał się w ostatnich latach (pojawienie się narzędzi do analizy dużych, różnorodnych zbiorów danych powstających z dużą częstotliwością – tzw. big data), Grupa ma istotny potencjał zwiększenia efektywności operacyjnej m.in. dzięki wprowadzeniu personalizacji treści, a także dzięki personalizacji reklam, których efektywność zwiększa się przez wyeliminowanie reklam produktów, którymi dany użytkownik nie jest zainteresowany.

Jest nieźle, może być jeszcze lepiej. Co prawda nad Grupą cały czas wisi potężny kredyt, ale bez niego projekt nie ruszyłby z miejsca. Wirtualna Polska rozwija się dynamicznie, gra dość ostro i zmusza konkurencję do wysiłku – zdecydowanie nie można powiedzieć, że na tym rynku niewiele się dzieje. Najciekawsze jest to, że poczynaniom WP powinni z uwagą przyglądać się nie tylko duzi gracze z Internetu – tzw. stare media też muszą patrzeć w ich kierunku…