Ciekawostki technologiczne

Nie potrafimy zachować się podczas rozmów online. Warto to zmienić

Piotr Kurek
Nie potrafimy zachować się podczas rozmów online. Warto to zmienić
Reklama

Pandemia koronawirusa zmieniła wiele aspektów naszego codziennego życia. Praca zdalna, która przez ostatnich kilkanaście miesięcy towarzyszyła w życiu codziennym, wymusiła na nas zmianę podejścia do rozmów służbowych. Te w większości odbywały się online — zarówno głosowo, jak i z wykorzystaniem kamer internetowych. Jednak nadal nie do końca wiemy, jak należy się w ich czasie zachowywać. Może warto rozważyć wprowadzenie sprecyzowanych zasad etykiety dotyczących wideorozmów?

Piżama, gotowanie, sprzątanie, jedzenie, palenie papierosa, nieproszeni gości, a nawet obsceniczne zachowanie. W ostatnim roku w sieci pojawiało się wiele wpisów dotyczących wpadek i nieprawidłowego zachowania uczestników wideorozmów. Chyba jednym z najgłośniej opisywanych zdarzeń był skandal obyczajowy z udziałem jednego z dziennikarzy tygodnika New Yorker. Podczas jednego ze spotkań służbowych miał nie wyłączył swojej kamerki, odwiedzał strony z pornografią i masturbował się — bez świadomości, że jest oglądany przez współpracowników. Sprawa szybko wyszła na jaw, dziennikarz został zawieszony, jednak sprawa wciąż jest przywoływana w kontekście zachowania w sieci.

Reklama

Zobacz też: Praca zdalna w Polsce: 1/4 pracuje w nadgodzinach, blisko połowa oczekuje podwyżki

Podobnie jak przygoda redaktora naczelnego magazynu Believer, który rozmowy online prowadził z wanny — ubrany w koszulę i tylko koszulę. Chwila nieuwagi i na ekranach współrozmówców pojawia się coś, czego raczej nie chcieli zobaczyć. Takich przypadków z całą pewnością było dużo więcej i miały miejsce nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i w innych krajach. I choć wydawać by się mogło, że pracę zdalną opanowaliśmy do perfekcji — na tyle, że wielu woli ją od chodzenia do biura, tak chyba nie do końca wiemy, jak zachować się w czasie spotkań online.

Jak zachować się w czasie wideorozmów?

ClickMeeting — polska firma powstała w 2011 roku tworząca platformę do spotkań online i webinarów przeprowadziła ankietę, w której zapytała uczestników o zasady savoir-vivre na spotkaniach online. Ponad połowa (53%) z nich uważa, że powinny pojawić się jasne zasady etykiety związane z przeprowadzaniem wideorozmów i telekonferencji. Dla wielu takie rozmowy powinny przypominać doświadczenia spotkań na żywo. Dla 48% respondentów już samo włączanie kamery internetowej w trakcie spotkania powinno być obowiązkowe. Dla nich jest to oznaką szacunku do innych uczestników rozmowy. Niecałe 29% ankietowanych uważa, że uczestnicy spotkań online częściej zapominają o dobrych manierach niż w trakcie spotkań na żywo. Zdaniem 24% dobre maniery są zachowywane tak samo często, jak na spotkaniach na żywo.

Zasady savoir-vivre na spotkaniach online. Czy powinny obowiązywać?


Włączenie kamery jest równoznaczne z tym, że całą swoją uwagę skupiamy na rozmowie, a nie na innych czynnościach. Nie jest to jednak takie proste. 27% respondentów odpowiedziało, że nie zdarzyło się im nigdy w trakcie spotkań online zajmować innymi rzeczami. Wśród odpowiedzi pojawiło się jedzenie, gotowanie, sprzątanie, odpisywanie na maile czy przeglądanie mediów społecznościowych. 35% przyznało, że im się to zdarza, a niecałe 38% potwierdziło, że skupia się na czymś innym, gdy rozmowa jest zwyczajnie nudna.

Przez wiele lat w zasadzie nie rozmawiało się o savoir-vivre w kontekście spotkań online, bo nie były one taką codziennością, jaką stały się w ciągu ostatniego roku. W nowej sytuacji to normalne, że każdemu zdarza się popełniać błędy. W większości przypadków do rozproszenia wątpliwości - jak np. czy w czasie spotkania online wypada jeść, palić czy być ubranym w piżamę - wystarczy zastanowić się, czy tak zachowalibyśmy się na spotkaniu na żywo. Warto też pamiętać, że ponad 70 proc. naszego komunikatu, to nie to, co mówimy, ale jak to mówimy i jak przy tym wyglądamy, dlatego przy rezygnacji z włączania kamery tracimy wiele środków wyrazu.

— mówi Aleksandra Pakuła, specjalistka w zakresie kreowania wizerunku i założycielka Instytutu Etykiety.

Reklama

Źródło: informacje prasowe

Obrazek wyróżniający: Magnet.me z Unsplash

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama