Prezes UOKiK nałożył na litewską spółkę VINTED ponad 5,3 mln zł kary. To efekt kontroli trwającej od zeszłego roku i wszczętej na wnioski konsumentów zgłaszających nieprawidłowości.
Ponad 5 mln zł kary dla popularnego serwisu zakupowego za blokowanie pieniędzy klientów
Vinted nie trzeba specjalnie przedstawiać. To szeroko reklamowana platforma sprzedażowa, na której użytkownicy kupują i wystawiają do sprzedaży różnej maści towary - przede wszystkim używane ubrania, obuwie, dodatki i akcesoria. We wrześniu ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko firmie, której siedziba znajduje się
We wrześniu 2021 r. Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciw spółce i postawił jej dwa zarzuty. Związane one były z nieprawidłowościami zgłaszanymi przez konsumentów - zarówno po stronie sprzedających, jak i kupujących. Ci pierwsi mieli nie być informowani, że dostęp do zarobionych na platformie pieniędzy wiąże się z dodatkowymi warunkami. Chodzi tu przede wszystkim o konieczność weryfikacji tożsamości i wysłanie danych do firmy ADYEN odpowiedzialnej za płatności na Vinted. Informacji tych nie było w regulaminie, serwis nie informował o tym przy tworzeniu konta.
Ponad 5 mln zł kary dla Vinted. Za brak jasnych informacji i zakupach i możliwości odbierania pieniędzy
Z kolei kupujący mieli problem z tak zwanymi zakupami z "ochroną kupującego". Umożliwia ona zwrot pieniędzy, jeśli sprzedawca nie wyśle produktu lub dotrze on uszkodzony. Vinted pozwala na zakupy bez ochrony, jednak nie informuje w jaki sposób można to zrobić. Kupujący musi sam dojść do tego, że jest to możliwe po skorzystaniu z opcji "zapytaj o przedmiot" i kupieniu produktu po rozmowie ze sprzedającym.
Zdaniem UOKiK praktyki uderzają w konsumentów i zostały zakwestionowane.
Platformy takie jak Vinted są coraz popularniejsze wśród konsumentów. Wpisują się w ideę zrównoważonego rozwoju i troskę o środowisko, co wyraża się m.in. dawaniem drugiego życia rzeczom używanym. Dlatego bardzo ważne jest, aby takie serwisy przestrzegały praw konsumenta oraz zapewniały transparentność i bezpieczeństwo transakcji. Niestety, w przeprowadzonym postępowaniu ustaliliśmy, że VINTED poprzez brak przejrzystych informacji godził w zbiorowe interesy konsumentów i mógł przyczyniać się do tego, że ponosili oni straty finansowe.
Wątpliwości co do praktyk VINTED występują nie tylko na rynku polskim. Działania spółki są obecnie przedmiotem analiz CPC (Consumer Protection Cooperation Network) – sieci współpracy organów państw europejskich, w czym również jako Urząd uczestniczymy.
- mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Łączne kary finansowe za obie praktyki wynoszą ponad 5,3 mln zł (5 360 447 zł). Ponadto, spółka musi poinformować konsumentów o wydanej decyzji i zakwestionowanych praktykach w serwisie Vinted.pl i na Facebooku.
Poniżej znajdziecie stanowisko Vinted:
Celem Vinted jest zapewnienie łatwej w obsłudze, bezpiecznej i przejrzystej platformy, której użytkownicy mogą kupować i sprzedawać między sobą odzież i rzeczy z drugiej ręki. Ciężko pracujemy, aby stale ulepszać platformę i zapewnić naszym członkom pozytywne doświadczenia. W trakcie postępowania UOKIK w pełni współpracowaliśmy z Urzędem, aby znaleźć rozwiązania, które rozwieją obawy i dlatego też jesteśmy rozczarowani podjętą decyzją, od której będziemy się odwoływali. Jeśli chodzi o kontrole KYC: choć nie podzielamy opinii UOKIK, że nasze podejście do KYC nie było wystarczająco przejrzyste, zwiększyliśmy ilość informacji, które udostępniamy członkom naszej platformy na temat potencjalnych kontroli, aby pomóc im zrozumieć, dlaczego są one przeprowadzane. Cieszymy się, że nasze wysiłki zostały zauważone przez Urząd.
Chcielibyśmy przypomnieć i podkreślić, że kupowanie i sprzedawanie na Vinted nie jest uwarunkowane weryfikacją tożsamości. Jednocześnie procedura weryfikacji (KYC) przeprowadzana przez naszego dostawcę usług płatniczych (PSP) jest istotnym elementem, narzuconym przez regulacje prawne, aby móc zapewnić bezpieczeństwo transakcji handlowych na platformach cyfrowych, takich jak nasza, na przykład poprzez zmniejszenie ryzyka nieuczciwych działań. Tego rodzaju weryfikacje są przeprowadzane przez naszych dostawców usług płatniczych (PSP) tylko w określonych przypadkach, na przykład po osiągnięciu określonego progu przychodów ze sprzedaży przez danego sprzedającego.
W kwestii przejrzystości Transakcji Bezpośrednich (czyli tych, w których członkowie handlują między sobą poza platformą Vinted) nie podzielamy opinii Urzędu. Nie rekomendujemy ich ze względu na to, że mogą być mniej bezpieczne (taka transakcja może wymagać konieczności udostępnienia szczegółów płatności innym użytkownikom). Nasza polityka ochrony kupujących dla członków platformy dokonujących transakcji na Vinted ma na celu zapewnienie dodatkowej ochrony, w tym bezpiecznych płatności, możliwości zwrotów i usług wsparcia dla członków platformy. – mówi rzecznik prasowy Vinted.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu