Telekomy

UOKiK: Nowa Telefonia podawała się za Orange lub Netię, by zmusić klientów do zmiany ich umowy

Grzegorz Ułan
UOKiK: Nowa Telefonia podawała się za Orange lub Netię, by zmusić klientów do zmiany ich umowy
10

Kolejny pseudo operator telefoniczny na celowniku UOKiK, tym razem mowa o firmie Nowa Telefonia. Urząd wszczął postępowanie wyjaśniające wobec tego operatora na wniosek poszkodowanych klientów.

Poszkodowani klienci to głównie klienci Orange i Netii, UOKiK zacytował skargi dwóch poszkodowanych osób, które korzystały z usług tych dwóch operatorów.

(…)otrzymałem telefon z propozycją obniżki abonamentu. Kobieta, która dzwoniła, powiedziała, że dzwoni z Orange i że jest taka możliwość, żeby teraz obniżyć rachunek do 15 zł miesięcznie, czy się zgadzam. Jeżeli się zgodzę to przyjedzie kurier. Nie było mowy o zmianie operatora, tylko i wyłącznie o obniżeniu abonamentu.(…)

To była rozmowa telefoniczna, ale bywały też niezapowiedziane wizyty bezpośrednio w mieszkaniu:

(…)bez wcześniejszego umówienia w moim mieszkaniu (…) pojawiła się przedstawicielka handlowa NETIA w celu podpisania dokumentów nowej umowy korzystniejszej dla stałych klientów. Po okazaniu jej swojego dowodu osobistego Pani wskazała miejsca gdzie mam złożyć podpis.(…) Dodatkowo wszystko działo się tak szybko, a ja byłam przekonana, że podpisuję umowę z operatorem z którego usług już od długich lat korzystam – więc nie mam czego się obawiać.(…)

Poszkodowane osoby z myślą, że podpisują aneks do umowy z aktualnym operatorem, rozwiązywały w rezultacie obowiązującą z nim umowę i nawiązywali nową z Nowa Telefonia. Jeśli w wyniku postępowania UOKiK potwierdzi się powyższe, firma będzie musiała zaprzestać podobnych praktyk i grozi jej kara w wysokości 10% obrotu osiągniętego w poprzednim roku.

Dla przypomnienia i oszacowania skali takiej potencjalnej kary, za podobne niedozwolone praktyki podszywania się pod innych operatorów Telekomunikacja Cyfrowa dostała 0,5 mln zł grzywny, a Telefonia Polska Razem - 2 mln zł.

Aktualizacja

Po publikacji wpisu dostaliśmy oświadczenie firmy Nowa Telefonia w tej sprawie, publikujemy je w całości:

Firma Nowa Telefonia Sp. z o.o. całkowicie nie zgadza się z decyzją prezesa UOKiK-u dotyczącą stosowania przez Nowa Telefonia SP. z o.o. nieuczciwych praktyk, w szczególności podszywania się pod innego operatora. Od pewnego czasu widzimy, że jest stosowana nagonka na małe firmy telekomunikacyjne. Operator zasiedziały od dawna wykorzystuje swoją pozycję wcześniej jako operator dominujący, celowo eskaluje wszelkie możliwe sytuacje, w których klienci przechodzą do innych operatorów. Operator zasiedziały chce ponownie odzyskać swoją pozycję na rynku jako operator dominujący, nie zważając na jakiekolwiek zasady etyczne.

Przykład: ich konsultanci dzwonią do klienta po podpisaniu przez niego umowy z innym operatorem i sugerują, aby wycofał się z umowy ponieważ został na pewno wprowadzony w błąd i oszukany. Klienci często za ich namową piszą tego typu skargi.Jest to doskonały sposób aby w białych rękawiczkach niszczyć małe polskie firmy.

Od czasu do czasu na rynku pojawia się jakaś firma, która nastawiona jest na szybkie pozyskiwanie klientów w nieuczciwy sposób. Cierpią wtedy na tym takie firmy jak nasza, która kładzie nacisk na uczciwą sprzedaż. W firmie Nowa Telefonia zostały nawet opracowane zasady etyki sprzedaży. Paradoksalnie Spółka jest pomawiana o stosowanie nieuczciwych praktyk.

Firma Nowa Telefonia istnieje od 7 lat. Podpisała z klientami ponad 12 000 umów umów na świadczenie usług telekomunikacyjnych z tego w latach 2016-2017 ok. 3000. Dużą częścią były aneksy z obecnymi abonentami. Do tej pory udało nam się ustalić, że kilku klientów złożyło skargi, że zostali oszukani w ten sposób. Każdy z tych klientów podpisał jednak oświadczenie, że przedstawiciel który u niego był nie podawał się za innego operatora.Pod czyjąś jednak namową zmienili widocznie zdanie i napisali skargę. Najciekawsze, że część z klientów, którzy złożyli skargi byli już klientami Nowej Telefonii od kilku lat podpisali jedynie nową umowę ze swoim dotychczasowym dostawcą czyli Nową Telefonią. Pozostałe pisma, które zostały skierowane do UOKiKu były to reklamacje dotyczące jakości działania usług,nie zrozumiałych faktur i tym podobnych rzeczy. W skali 3000 podpisanych umów kilka przypadków skarg nie świadczy o zbiorowym naruszaniu interesów konsumentów. Podkreślić należy, że żadnemu z tych klientów nie zostały naliczone dodatkowe opłaty ani kary z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy.

Nie mamy powodu, aby powoływać się na innych operatorów i w ten sposób ich reklamować. Od 7 lat tworzymy i rozwijamy własną markę pod nazwą Nowa Telefonia. Powód dla którego klienci wybierają naszą firmę jest prosty - lepsza oferta od konkurencji. Zamierzamy przekonać prezesa UOKiK-u aby zmienił swoją stronniczą i krzywdzącą dla naszej firmy decyzję. Nie można na podstawie firm,
które stosowały nieuczciwe praktyki oceniać tą samą miarą wszystkich pozostałych alternatywnych operatorów.

Photo: BrianAJackson/Depositphotos

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu