47

Unia nie odpuści Apple sprawy gwarancji, będzie w końcu dwuletni serwis?

Nie wiem czy pamiętacie, jak w grudniu zeszłego roku Włosi pokazali Apple co myślą o jednorocznej gwarancji na iUrządzenia i forsowaniu AppleCare. Tamtejszy urząd antymonopolowy nałożył na firmę z Cupertino 900 tysięcy euro kary – 400 tysięcy za to, że Apple zapomniało wspomnieć, że we Włoszech obowiązuje dwuletnia gwarancja, a 500 tysięcy za to, że […]

Nie wiem czy pamiętacie, jak w grudniu zeszłego roku Włosi pokazali Apple co myślą o jednorocznej gwarancji na iUrządzenia i forsowaniu AppleCare. Tamtejszy urząd antymonopolowy nałożył na firmę z Cupertino 900 tysięcy euro kary – 400 tysięcy za to, że Apple zapomniało wspomnieć, że we Włoszech obowiązuje dwuletnia gwarancja, a 500 tysięcy za to, że wykorzystując niewiedzę klientów firma sprzedawał im swój pakiet gwarancyjno-serwisowy. Sprawa dalej jest w toku, gdyż Apple oczywiście się odwołało od tej decyzji, ale wygląda na to, że nie tylko z Włochami będzie miało kłopot.

Otóż The European Consumers’ Organisation w porozumieniu z analogicznymi organizacjami z 11 krajów członkowskich wystosowała do Apple notę w sprawie praktyk tej firmy dotyczących ich pakietu gwarancyjnego, wskazując, że prawo Unii Europejskiej wymaga 2-letniej gwarancji. W oświadczeniu możemy przeczytać komentarz Monique Goyens, Dyrektor Generalnej tejże Organizacji:

W UE klienci są uprawnieni do przynajmniej dwuletniej gwarancji. Klienci nie powinni być wprowadzani w błąd i niepewni podstawowych konsumenckich praw UE, tylko dlatego, że firma chce sprzedawać swoje komercyjne usługi serwisowe.

Ten komentarz nie tylko jest jednoznaczny, ale pokazuje, że instytucje Unii nie zamierzają odpuścić Apple kwestii gwarancji. Skoro w Unii konsumenci mają prawo do dwóch lat gwarancji, to mają i już.

Wygląda na to, że zapowiada się długa batalia o tę kwestię między Unią a Apple. Wątpię, aby firma zamierzała zrezygnować z obecnego modelu bez walki. To dość oczywiste – niekorzystny wyrok w tej sprawie mógłby otworzyć drogę do pozwów i to na sporą skalę. W końcu klienci naprawdę mogą czuć się wyrolowani – według The European Consumers’ Organisation kupowali wsparcie, które prawnie i tak im się należało. Zastanawiam się tylko, czy rzeczywiście uda się zmienić politykę Apple w tej kwestii i czy właściciele iSprzętu doczekają się darmowego serwisowego wsparcia trwającego dłużej, niż rok.

Foto [1],[2]