Internet

Tylko nie to! Disqus wprowadza sponsorowane komentarze

Tomasz Popielarczyk
Tylko nie to! Disqus wprowadza sponsorowane komentarze
13

Każdy (internetowy czy też nie) biznes musi zarabiać - to truizm. Twórcy popularnej platformy komentarzy Disqus nie są na tym polu wyjątkowi i zapowiedzieli właśnie wprowadzenie nowego sposobu na monetyzację - sponsorowanych komentarzy. Wygląda na to, że konta premium nie zdały egzaminu i całość będ...

Każdy (internetowy czy też nie) biznes musi zarabiać - to truizm. Twórcy popularnej platformy komentarzy Disqus nie są na tym polu wyjątkowi i zapowiedzieli właśnie wprowadzenie nowego sposobu na monetyzację - sponsorowanych komentarzy. Wygląda na to, że konta premium nie zdały egzaminu i całość będzie teraz bazowała na cieszącym się coraz większą popularnością content marketingu.

Disqus jest dziś prawdziwą potęgą wśród platform do obsługi komentarzy. W maju ubiegłego roku twórcy pochwalili się miliardem aktywnych użytkowników. Przekłada się to na 7 miliardów odsłon stron z komentarzami miesięcznie. Robi wrażenie, prawda? Okazuje się jednak, że dotychczasowy model biznesowy nie wypalił. W kwietniu 2013 roku ostatecznie ogłoszono rezygnację z płatności za opcje premium, dające posiadaczom stron www szereg dodatkowych możliwości i profitów. Twórcy od tego czasu szukali nowych form zarobku, eksperymentowali i pracowali nad skuteczną monetyzacją swojego biznesu.

Wybór padł na content marketing czyli marketing bazujący na treści. Początkowo do tego celu wykorzystywano moduł Discover, gdzie umieszczane były nie tylko ciekawe, ale również opłacane i sponsorowane strony. Oczywistym było, że nie wystarczy to na długo i Disqus musi szukać nowych sposobów. Nie spodobają się one zapewne większości użytkowników. Twórcy zapowiedzieli bowiem, że od teraz będą oferowali markom możliwość zakupu sponsorowanych komentarzy. Oznacza to zatem, że dowolna dyskusja prowadzona pod artykułem będzie mogła zostać opatrzona takim właśnie kolorowym dodatkiem. Brzmi strasznie?

W istocie jest to niezbyt pozytywna wiadomość, bo sponsorowane komentarze mogą być drzazgą w oku blogerów i innych twórców internetowych treści. Z drugiej strony wydaje się to być uczciwą zapłatą za dostęp do naprawdę świetnego, praktycznego i oferującego wspaniałe możliwości systemu. Popularność Disqusa nie bierze się znikąd - to po prostu jedno z najlepszych rozwiązań tego typu.

Wracając do sponsorowanych komentarzy, będą one eksponowane w podobny sposób jak wyróżnione komentarze. Te ostatnie to funkcja wprowadzona w ubiegłym roku. Pozwala administratorowi strony wybrać dowolny post i przypiąć go na samej górze, by angażował odbiorców i naprowadzał dyskusję na właściwe tory. Sponsorowane odpowiedniki będą się pod tym względem różniły jedynie zawartością (znajdziemy tutaj nie tylko treść, ale również grafiki, a także klipy wideo, co widać na załączonym przykładzie) i podpisem ("Sponsored on Disqus").

Twórcy są jednak bardzo ostrożni. W oficjalnym komunikacie zapewniają, że sponsorowane komentarze nie będą przerywały dyskusji, drażniły, ani tez utrudniały korzystania z platformy. Na początek do współpracy zostanie zaangażowanych zaledwie kilku reklamodawców, a cały system będzie sukcesywnie testowany i rozwijany. Cel jest chyba oczywisty - dobra klikalność przy niskiej frustracji użytkowników. Na razie nie ujawniono żadnych szczegółów dotyczących zasad, na jakich będzie sprzedawana powierzchnia reklamowa. Disqus ma na tym polu początkowo eksperymentować i dopiero z czasem wybrać najskuteczniejszy model.

Cóż, musimy się pogodzić z nowym porządkiem na Disqusie. Jeżeli w praktyce działania twórców platformy będą tak ostrożne, jak zapowiadają, może sponsorowane komentarze będą do przełknięcia. Zresztą w Polsce akurat nie powinniśmy się ich szczególnie obawiać. Na pierwszy ogień pójdą odbiorcy treści z USA, a dopiero gdzieś na szarym końcu powinny znaleźć się takie rynki, jak nasz.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

Reklamakomentarzedisqus