Polska

To powinieneś wiedzieć o Intelu w Polsce

Konrad Kozłowski
To powinieneś wiedzieć o Intelu w Polsce
7

W ciągu 22 lat działalności Intela w Polsce liczba pracowników wzrosła z 90 do ponad 2000 osób. Spektrum działań polskiego odziału zaskoczy niemal każdego, bo raczej mało kto podejrzewałby że to właśnie u nas mogą powstawać jedne z najważniejszych produktów firmy. Takie nazwy jak USB 3.0 czy WiDi po...

W ciągu 22 lat działalności Intela w Polsce liczba pracowników wzrosła z 90 do ponad 2000 osób. Spektrum działań polskiego odziału zaskoczy niemal każdego, bo raczej mało kto podejrzewałby że to właśnie u nas mogą powstawać jedne z najważniejszych produktów firmy. Takie nazwy jak USB 3.0 czy WiDi powinny już Wam coś powiedzieć, ale to zaledwie początek, bo aktualnie prowadzone w Gdańsku projekty wpływają i będą wpływać na rzeczywistość w ciągu najbliższych lat.

Jednym z 24 największych europejskich laboratoriów Intela jest Gdańskie Centrum Badawczo-Rozwojowe. Jak wspominałem w ciągu wieloletniej działalności liczba pracowników znacznie się zwiększyła, a i wciąż przybywają nowi. Z dumą możemy powtórzyć informację, że to absolwenci i aktualni studenci polskich uczelni technicznych są siłą napędową ośrodka. Pełen profesjonalizm wynika również i z ciągłego pięlegnowania relacji partnerskich pomiędzy polskimi i zagranicznymi ośrodkami badawczymi. Wśród projektów, które rozwijane są w Gdańskim Centrum, prym wiodą grafika 3D i rozwiązania dla centrów danych - przy pierwszym z nich pracuje około 400 inżynierów, zaś przy drugim około 600. Big Data, Internet Rzeczy i technologie audio to kolejne kategorie, przy których pracuje kolejno 100, 100 i 200 osób. Nie brakuje także działu poświęconego superkomputerom oraz technologiom dla biznesowych odbiorców korporacyjnych.

Grafika 3D

W tej kategorii wartymi poruszenia są trzy projekty: Vulkan, OpenGL ES 3.2 oraz Oculus Rift. Pierwszy z nich jest otwartym standardem nowej generacji dla grafiki 3D i obliczeń na kartach graficznych za którym stoi konsorcjum Khornos. Jego największymi zaletami są niezależność od systemu operacyjnego oraz uniwersalność pod względem rodzajów urządzeń - może być stosowany zarówno w komputerach jak i smartfonach oraz tabletach. Jednym z celów pracy nad Vulkan jest obniżenie poboru mocy oraz zwiększenie wydajności podzespołów graficznych poprzez zwiększenie optymalizacji, "odchudzenie" samego zestawu sterowników. Prototyp implementacji Vulkan działa już na kartach Intel Iris Graphics.

Miłą niespodzianką będzie za pewne informacja, że sterownik do mobilnych kart graficznych także rozwijany jest w Gdańsku, a mowa naturalnie o OpenGL ES. Oprócz tego, opracowywane sterowniki pozwalają na wyświetlanie grafiki 3D nie tylko na płaskich ekranach, bowiem stosowane są także w akcesoriach wirtualnej rzeczywistości, jak Oculus Rift.

Internet Rzeczy, Big Data

Wraz z połączeniem ze sobą wielu przedmiotów z naszego otoczenia wzrastają nasze i ich możliwości, ale jednocześnie rośnie także niebezpieczeństwo. "Wpięcie" się w sieć połączonych urządzeń może przynieść nieoczekiwane i katastrofalne skutki, dlatego rozwijane są mechanizmy zmniejszące zagrożenie takich zdarzeń. Jednym z nich jest opracowywana przez Intela technologia indtyfikacji "tożsamości" urządzeń przy użyciu chmury i modułu sprzętowego zabezpieczenia TPM. Dzięki temu możliwe jest zweryfikowanie autentyczności komunikujących się ze sobą urządzeń. Wiemy, że Internet Rzeczy będzie dotyczył naprawdę wielu dziedzin naszego codziennego życia, więc takie zastosowanie znajdzie zastosowanie w większości z nich.

Jeśli chodzi o Big Data, Intel postanowił za przykład zaprezentować platformę zbudowaną w oparciu o układ Intel Edison oraz IoT Analitycs. Dzięki temu zestawowi oraz dodatkowym sensorom możliwe jest prowadzenie pomiarów tempertury, natężenia światła, czy wilgoci i synchronizowanie ich z chmurą. System działa także w drugą stronę umożliwiając użytkownikowi zdalne zarządzanie systemem, czujnikami. W ten sposób można będąc poza domem wyłączyć zostawione światło czy kontrolować poziom wilgoci w piwnicy.

Superszybkie sieci i laboratoria audio

Wśród tematów pokazów technologicznych ośrodka znalazła się technologia umożliwiająca znaczne przyspieszenie przesyłu danych. Najczęściej stosowaną technologią jest łącze ethernet dysponujące prędkością 1Gb/s. Łączność, jaką dysponuje Intel daje mozliwość przesyłania na przykład multimediów z prędkością 40Gb/100Gb, a przewaga najbardziej widoczna jest przy streamowaniu materiałów wideo.

Intel niezwykle dumny jest ze swoich laboratoriów pracujących nad rozwojem technologii związanych z audio. Opracowywane są w nich rozwiązania sprzętowe jak i programowe mające na celu usprawnienie mechanizmu rozpoznawania mowy, ale i polepszenia jakości dźwięku generowanego przez urządzenia. Efektem takich działań jest między innymi obsługa asystenta Cortana w urządzeniach z Windows 10, nawet przy uśpionym komputerze. Jest to możliwe dzięki odpowiednim algorytmom odpowiedzialnym za nasłuch otoczenia.

22 lata

Poniższa infografika prezentuje podsumowanie 22 lat istnienia polskiego oddziału Intela. Jest to wręcz telegraficzny skrót wydarzeń, które miały miejsce na przestrzeni tego okresu i warto zwrócić uwagę na fakt, że wiele z nich oznaczonych jest dość świeżymi datami.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

IntelOculus Rift