Recenzja

Testujemy Media-Tech U-Drive Up MT4045 – Twoja czarna skrzynka podczas jazdy samochodem!

Konrad Kozłowski
Testujemy Media-Tech U-Drive Up MT4045 – Twoja czarna skrzynka podczas jazdy samochodem!
19

Wakacje to niewątpliwie jeden z tych okresów w roku, w których na naszych drogach panuje wzmożony ruch. Również i ja miałem okazję przebyć w ostatnim czasie kilka tysięcy kilometrów, a wraz ze mną zabrałem w podróż kamerę samochodową Media-Tech U-Drive Up MT4045. Kamery montowane na przedniej szybie...

Wakacje to niewątpliwie jeden z tych okresów w roku, w których na naszych drogach panuje wzmożony ruch. Również i ja miałem okazję przebyć w ostatnim czasie kilka tysięcy kilometrów, a wraz ze mną zabrałem w podróż kamerę samochodową Media-Tech U-Drive Up MT4045. Kamery montowane na przedniej szybie, dotychczas kojarzące nam się z nieoznakowanymi radiowozami policji, stają się coraz bardziej popularne wśród użytkowników polskich dróg. Nagranie z urządzenia może być niezwykle przydatne w przypadku wypadku lub kolizji, a także w kontrowersyjnej sytuacji w czasie zatrzymania przez policję, bądź inne służby drogowe.

Zestaw

Przygodę z kamerą rozpocząłem niecałe 2 miesiące temu, kiedy to w moje ręce trafiło kompaktowe pudełko od producenta, które zawierało:
• kamerę Media-Tech U-Drive Up MT4045
• uchwyt do mocowania na szybę (tradycyjna budowa: przyssawka plus zatrzask przytrzymujący urządzenie stabilnie do miejsca zaczepienia)
• kabel USB pozwalający podłaczyć urządzenie do komputera (długość - 70 cm)
• kabel zasilający do gniazda zapalniczki (długość - 350 cm, co stanowi niewątpliwie duży plus w przypadku podłączenia kamery w samochodzie ciężarowym lub zamontowania jej do tylnej szyby jako rejestrator tego, co dzieje się za pojazdem)
• instrukcja obsługi w formie drukowanej książeczki

Początek przygody

Aby móc w pełni korzystać z kamery, potrzbowałem jeszcze karty pamięci microSD, której nie ma w zestawie (co w kontekście ceny urządzenia wydaje się uzasadnione). Producent deklaruje maksymalną pojemność obsługiwanej karty jako 32GB. Mój wybór padł na Sandisk UltramicroSDHC 32 GB, której używałem wcześniej w kamerze GoPro. Slot na kartę znajduje się w bocznej części kamery. Z drugiej strony znajdziemy jedno wejście/wyjście mini-USB, do którego podłączamy kabel zasilający. Dzięki odpowiedniemu zawinięciu kabla na uchwycie mocującym kamerę nie sprawiał on problemów w tracie jazdy (mimo równoczesnego stosowania radia CB i ładowarki do telefonu, porządek w kablach został utrzymany). Z przodu kamery znalazło się 12 diod podczerwonych - 6 po jednej i 6 po drugiej stronie obiektywu - wykorzystywanych podczas słabego oświetlenia, szczególnie podczas nagrań nocnych.

Montaż kamery w samochodzie zajął kilkadziesiąt sekund. Kamera, dzięki swoim niewielkim rozmiarom (65x40x50mm) bardzo dobrze wkomponowuje się w miejsce za lusterkiem wstecznym. Co więcej, dzięki kompaktowym rozmiarom nie zasłania ona praktycznie w żaden sposób pola widzenia kierowcy. Mimo niewielkich rozmiarów urządzenia, posiada ono obudowę z gumowego tworzywa, co sprawia, że wydaje się solidne i trwałe. Do dyspozycji mamy też regulację kąta nachylenia kamery oraz uchwyt pozwalający na szybki montaż i demontaż samej kamery (bez odczepiania przyssawki od szyby) i schowanie jej na przykład pod siedzeniem bądź w schowku w trakcie postoju pojazdu.

Kamera została wyposażona w kolorowy wyświetlacz LCD o przekątnej 1,5 cala. Z racji swych kompaktowych wymiarów przeglądanie nagrań na kamerze, mimo iż posiada ona taka funkcję, nie sprawdzi się w przypadku próby dostrzeżenia i analizy detali na nagraniu. Nie mniej jednak wbudowany w urządzenie ekran jest wystarczający do sprawnego poruszania się po menu, a także pozwala na poprawny podgląd w trakcie ustawienia i wyregulowania obszaru nagrywania przed jazdą. Atutem kamery jest niewątpliwie kąt widzenia - 120 stopni, który przy dobrym ustawieniu i wyregulowaniu pozycji kamery pozwala objąć swoim zasięgiem zakres widzenia podobny do tego, co widzi kierowca czy pasażer podróżujący z przodu.

Ostatnim krokiem przed rozpoczęciem rejestrowania obrazu i dźwięku z mojej jazdy było wybranie optymalnych ustawień kamery, pozwalających uzyskać najlepszą, możliwą jakość obrazu. Jako najlepszą rozdzielczość filmu producent daje nam do dyspozycji jakość 1080p Full HD (1920x1080 pikseli), którą stosowałem we wszystkich przedstawionych niżej nagraniach. Kamera była testowana w różnych warunkach drogowych i porach.

Jakość nagrań

Podczas jazdy w ciągnu jasnego dnia kamera spisywała się naprawdę dobrze. Podróżując w słoneczny dzień na nagraniu odczytamy większość szczegółów zarejestrowanych przez urządzenie. Przejeżdżając przez miasto z przepisową prędkością 50 km/h w sposób czytelny zarejestrujemy numery rejestracyjne mijanych pojazdów. Podczas jazdy autostradą czytelne także będą mijane znaki drogowe i drogowskazy (jednak przy prędkości przekraczającej 120 km/h odczytanie rejestracji mijanego pojazdu nie jest już łatwym zadaniem). Sytuacja pogarsza się w przypadku deszczu, bądź pochmurnych dni - wtedy liczba szczegółów możliwych do odczytania drastycznie maleje.

Podczas jazdy w nocy nie oczekiwałem od urządzenia tej klasy rewelacji - miałem obawy o jakość nagrań, które w większości się potwierdziły. Jakość nagrań nocnych, pomimo dostępnego w urządzeniu trybu nonego mająego zapewnić lepsze nagrania, pozostawia wiele do życzenia. O ile odczytanie numeru rejestracyjnego pojazdu stojącego na światłach przed nami na oświetlonym przez latarnie skrzyżowaniu jest możliwa, to w odległości 5 - 7 metrów nie jesteśmy w stanie zarejestrować nic więcej niż kształt i kolor poruszającego się obiektu. Wjazd w osiedlową uliczkę kończy się czarną plamą na ekranie, z której nieśmiało w tle przebijają się kształty pojazdów i postaci pozostających w zasięgu kamery. Również jazda na trasie nie niesie za sobą oczekiwanych rezultatów - przejazd przez oświetlony wiadukt pozwala dostrzec szczegóły otoczenia, natomiast przez większość trasy nagranie jest po prostu nieczytelne. W nagraniach prezentowanych poniżej - w celu poszanowania prywatności kierujących - tablice rejestracyjne w ujęciach, w których były w pełni czytelne, zostały zamazane.

Możliwości

Do obsługi urządzenia służy intuicyjne menu, które zostało podzielone na cztery grupy ustawień: ustawienia trybu wideo, ustawienia trybu aparatu (tryb aparatu pozwala na zrobienie zdjecia za pomocą kamery - przydatne na przykład w sytuacji, kiedy chcemy uchwycić źle zaparkowany pojazd), ustawienia plików zapisanych na karcie pamięci oraz ustawienia ogólne urządzenia. Do najważniejszych ustawień trybu wideo - z punktu widzenia użytkownika - należą między innymi:
• Rozdzielczość - do wyboru 6 trybów: FullHD (1920x1080 pikseli), 1080p (1440x1080 pikseli), 720p (1280x720 pikseli), WVGA (848x480 pikseli), VGA (640x480 pikseli) oraz QVGA (320x240 pikseli)
• Nagrywanie cyklu - do wyboru: 1 minuta, 2 minuty, 3 minuty (Nagrywanie cyklu to dzielenie nagrania na mniejsze pliki o podanej w ustawieniach długości, ułatwiające późniejszą obróbkę czy odtwarzanie pliku. Podczas długich nagrań wykorzystanie cyklu pozwala na nadpisywanie najstarszych nagrań z kamery znajdujących się na karcie pamięci)
• Wykrywanie ruchu - automatyczne rozpoczęcie nagrywania w momencie ruchu pojazdu
• Stempel daty - dodanie na nagraniu informacji o czasie nagrania w postaci daty i godziny
• G-sensor - bardzo przydatna funkcja w przypadku wypadku lub kolizji, polegająca na zablokowaniu przed usunięciem lub nadpisaniem nagrania na karcie w przypadku gdy kamera ulegnie wstrząsowi o podanej sile - do wyboru 2G, 4G lub 8G.
Dodatkowo w trybie wideo znajdziemy ustawienia EV, ustawienia dźwięku (dźwięk nagrywany w kabinie jest dość słabej jakości, rozmowa lub dźwięk z radia normalnej głośności na nagraniu będzie praktycznie niesłyszalna), ustawienia dźwięku przycisków.

W ustawieniach trybu aparatu możemy dostosować tryb wyzwalacza, rozdzielczość zdjęcia, ustalić sekwencję robionych zdjęć, a także ustawić parametry związane z fotografią takie jak ostrość, balans bieli, kolor, ISO czy EV. Ustawienia trybu odtwarzania pozwalają na usuwanie nagrania oraz ręczne zablokowania go na karcie, podobnie jak w przypadku G-sensora (w przypadku gdy zależy nam na zapisaniu nagrania, które właśnie zarejestrowaliśmy i nie chcemy, aby zostało nadpisane). W ustawieniach ogólnych znajdziemy opcje pozwalajace między innymi na ustalenie automatycznego wyłączania urządzenia, języka menu, obrotu ekranu o 180 stopni (przydatne podczas niektórych mocowań kamery). Znajdziemy tutaj także opcję ustawień fabrycznych oraz informacje o oprogramowaniu zainstalowanym w urządzeniu.

Ciekawostka: w ustawieniach znajdziemy możliwość obrotu ekranu o 180 stopni, przydatną podczas niektórych zastosowań kamery. Niestety, po obróceniu kamery przyciski do sterowania menu nie zmieniają swoich funkcjonalności, przez co wciskając strzałkę “w dół”, menu przechodzi do kolejnej pozycji.. w górę. Niewątpliwie dłuższą chwilę zajmie nam przestawienie się na sterowanie menu w taki sposób, jakiego od niego oczekujemy.

Warto wiedzieć

Na koniec warto wspomnieć jeszcze o kilku nieopisywanych wcześniej rzeczach, które mogą być wartościowe z perspektywy osoby decydującej się na zakup urządzenia. W trakcie testów korzystałem z cyklu nagrywania o długości 3 minut. Rzeczywisty czas pliku na karcie to zwykle 3 minuty i 2 sekundy, a jego średni rozmiar oscylował w granicy 435 MB. Karta o pojemności 32 GB, którą używałem do testów, pozwalała na zapis 3 godzin i 34 minut nagrania. W trakcie pracy kamera powinna być podpięta cały czas do gniazda zapalniczki, jednak producent wyposażył urządzenie w akumulator, który podtrzymuje działanie rejestratora ok. 10 minut od wyłączenia zasilania - opcja przydatna szczególnie w momencie krótkiego postoju z wyłączonym zapłonem, podczas którego chcemy dalej rejestrować otaczające nas wydarzenia. W trakcie dwóch miesięcy testów trzy razy zdarzyła się sytuacja, gdy po uruchomieniu silnika urządzenie zawiesiło się - obraz przewijał się na ekranie kamery z dołu do góry, jak na prompterze. Niewielki problem rozwiązywało wyłaczenie i ponowne włączenie kamery.

Przykładowe nagrania i zdjęcie

Zdjęcie w oryginalnej rozdzielczości 4000x3000 megapikseli znajdziecie tutaj.

Podsumowanie

Cena urządzenia w oficjalnym sklepie producenta to 129,00 złotych. Osiągnięcie idealnych wyników w każdych warunkach w kamerze z tej półki cenowej jest niemożliwe, ale porównując stosunek ceny do jakości można śmiało stwierdzić, że za niewielką cenę dostajemy urządzenie pozwalajace na skuteczną rejestrację zdarzeń drogowych. W zależności od warunków pogodowych, pozwoli ono na odtworzenie spornej sytuacji na drodze z większą (w dobrych warunkach pogodowych) lub nieco mniejszą (pochmurny dzień, noc) ilością szczegółów. Podsumowując dwumiesięczną przygodę z Media-Tech U-Drive Up MT4045 mogę stwierdzić, że spełnił on moje oczekiwania i jest warty rekomendacji szczególnie dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę z samochodowymi rejestratorami trasy.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu