Postanowiłem dziś na żywo przetestować MyTaxi (które nie dawno zawitało do Polski). Aplikacja niemal identyczna do polskiego iTaxi więc z zamówieniem ...
Szef MyTaxi na Polskę opowiada że iTaxi to podróbka oraz że może ich kupią?
Podczas jazdy zapytałem taksówkarza co myśli o takich rozwiązaniach i czy słyszał o iTaxi. Kierowca odpowiedział mi, że iTaxi to taka podróbka, plagiat niemieckiego systemu. Nieco zdziwiło mnie, że taksówkarz jest tak dobrze obeznany w tym kto był pierwszy na rynku i kto od kogo ściągał rozwiązania.
Podpytałem się więc delikatnie skąd to wie i okazało się, że miał okazje (jak to powiedział) osobiście rozmawiać z szefem MyTaxi na Polskę i to on "sprzedał" mu taką opinię o konkurencji. Dodatkowo taksówkarz wspomniał, że szef MyTaxi przebąkiwało coś o tym, że może kupią iTaxi :)
Jak widać ciekawych rzeczy można się dowiedzieć w taksówce.
Teraz jednak na poważnie. Teoretycznie bariery wejścia w ten biznes są dość spore tak więc iTaxi przynajmniej przez jakiś czas mogło być spokojne o konkurencje wewnętrzną. Pech jednak chciał, że Polską zainteresowało się myTaxi które na świecie obsługuje już 15 tysięcy taksówek a w samych Niemczech ma już 20% rynku.
Teoretycznie można też powiedzieć, że w Polsce zabawa dla nich zaczyna się od nowa ponieważ będą mieli do czynienia z niechętnymi korporacjami i konkurencją w postaci iTaxi. Jak się jednak dowiedziałem podpytując kolegów z Berlina w Niemczech MyTaxi miało jeszcze bardziej pod górkę bo ponoć nie tylko musiało zrobić deal z korporacjami ale też powalczyć z regulacjami prawnymi (jeden taksówkarz jedna korporacja a Mytaxi było traktowana jako kolejna). Tak więc mają doświadczenie. Oprócz doświadczenia maja też niezłe zaplecze inwestorów (Daimler AG, Deutsche Telekom AG itp), którzy włożyli w projekt 10 milionów EUR i pomagają mu się rozwijać.
Jeśli chodzi o zasadę działania to MyTaxi niewiele różni się od iTaxi. Cały proces zamawiania taksówki odbywa się przez telefon, po drugiej stronie taksówkarz przyjmuje zamówienie również poprzez smartphona. myTaxi też z tego co widzę namawia do instalacji aplikacji przez taksówkarzy mających smartphona czyli nie koniecznie trzeba brać od nich sprzęt - może to przyspieszyć proces pozyskiwania nowych kierowców. Różnicą na rzecz iTaxi jest natomiast możliwość wskazania samochodu na mapie podczas zamawiania Taksówki. Jest też sporo różnic jeśli chodzi o aplikacje - w tym przypadku MyTaxi daje więcej (historia tras, ulubiony kierowca, kalkulator, baza adresów itp - no i nie ma co ukrywać widać na czym wzorowało się iTaxi. No i ponoć w Niemczech testują już płatności mobile - co przyznam byłoby bardzo miłym dodatkiem.
Chcą pogłębić nieco wiedzę na temat MyTaxi wysłałem przez agencję PR pytania do szefostwa w Polsce. Pytałem o to ile na dziś mają taksówek w Warszawie, jakie mają plany jeśli chodzi o współpracę z korporacjami które dość niechętnie jak wiemy odnoszą się do tego projektu, jaki mają budżet na Polskę i jaką maja przewagę nad konkurencją (czyli iTaxi).
Odpowiedzi niestety nie nadają się do cytowania ponieważ dostałem właściwie PR-ową papkę bez żadnych konkretów. Mają na dziś ponoć w warszawie trzy cyfrową liczbę współpracujących taksówek (czyli pewnie z 80 plus duże zaokrąglenie) oraz plan zdobycia 10% Warszawskiego rynku do końca roku (czyli ok 900 bo podają, że W-wa mamy aż 9k taksówek). Na pytanie o przewagę nad konkurencją dostałem w odpowiedzi skróconą historię firmy :)
Zapytałem też szefa polskiego iTaxi co myśli o konkurencji z Niemiec. Oto co odpowiedział Łukasz Felsztukier
Rynek nie lubi próżni i spodziewaliśmy się, że wcześniej czy później niemiecki konkurent dotrze również do Polski. Ciężko jest ocenić skuteczność MyTaxi na obecnym etapie - firma rozdaje większość rzeczy za darmo (telefony, karty SIM, zlecenia). Moment weryfikacji przyjdzie gdy pojawią się opłaty - wtedy społeczność taksówkarzy powie "sprawdzam". My dostarczamy stołecznym taksówkarzom ponad 1000 zleceń każdego miesiąca z silną tendencją rosnącą. Usługa iTaxi Biznes - przejazdy bezgotówkowe - skierowana do firm sprzedaje się bardzo dobrze, a dołączenie w tym tygodniu wszystkich taksówek EcoCar spowodowało, że w iTaxi średni czas oczekiwania na taksówkę to zaledwie kilka minut. Oceniamy że na rynku jest miejsce dla kilku tego typu rozwiązań i robimy dalej swoje
Przy czym dodam jedynie, że ta darmowość w Mytaxi ma swoje limit które są jasno skomunikowane kierowcom. Dostają za darmo telefon z internetem, i pakiet przejazdów za które nie muszą odprowadzać prowizji. Są jednak świadomi, że pakiet się kiedyś skończy - choć oczywiście nie wiadomo jak to wpłynie na wybór firmy z którą będą chcieli docelowo współpracować.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu