27

Prawie połowa Polaków wykupiła subskrypcje. Za co płacimy najczęściej?

Niemalże połowa Polaków posiada wykupioną subskrypcję. Chyba nikogo nie zdziwi fakt, że najpopularniejsze są usługi VOD, jak Netflix, HBO GO czy Prime Video.

Przygotowany przez Santander Consumer Bank raport skupia się na popularności subskrypcji usług cyfrowych wśród Polaków, którzy – jak się okazuje – zdążyli licznie przekonać się do takiego modelu biznesowego. W przypadku wielu usług nie mieli co prawda wyjścia, ale zdecydowanie widać postęp, jeśli chodzi o penetrację rynku wielu rodzajów platform, wśród których prym wiodą VOD.

VOD najpopularniejszymi usługami wśród Polaków. Później muzyka

Ostatnie 12 miesięcy było naprawdę wyjątkowym okresem i można spodziewać się, że statystyki po tym czasie znacząco się zmieniły – raport zatytułowany „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii”* pokazuje, że serwisów VOD korzysta już ponad 1/3 Polaków (35%). Wśród młodszych użytkowników, przedział wiekowy 18-29 lat, wynik ten jest ponad dwukrotnie wyższy, bo 72% z nich deklaruje posiadanie aktywnej subskrypcji platformy VOD. W przypadku 30-latków aż połowa posiada aktywny abonament tego rodzaju.

Taksówkarze nie odpuszczają. Uważają, że wirtualne kasy Ubera i Bolta zawyżają liczbę km…

Żadną niespodzianką nie jest także to, że na drugim miejscu najpopularniejszych płatnych usług w subskrypcji znalazły się usługi muzyczne, jak Spotify czy Tidal – korzysta z nich 12% Polaków. Różnica względem platform VOD jest całkiem spora i szczerze mówiąc wcale mnie to nie dziwi, ponieważ w Internecie znajdziemy wiele innych stron i usług, gdzie posłuchamy muzyki i to za darmo.

W jakim wieku są Polacy opłacający subskrypcje?

YouTube i inne strony mają ogromne pokłady muzyki, której nie posłuchamy nigdzie indziej w płatnych serwisach i taka sytuacja będzie utrzymywać się jeszcze jakiś czas. Co ciekawe, zainteresowani usługami muzycznymi są przede wszystkimi użytkownicy, którzy notują wysokie dochody – przekraczające 5000 zł miesięcznie – i stanowią oni aż 31% wszystkich klientów. Demografia polskich użytkowników usług streamingowych nie różni się znacząco od posiadaczy subskrypcji serwisów wideo – 31% stanowią dwudziestolatkowie, a 17% trzydziestolatkowie.

Wi-Fi 6 dostępne w Orange Światłowód dzięki modemowi Funbox 6

O tym, jak bardzo popularne są usługi subskrypcyjne świadczy fakt, że zaledwie 11% osób w przedziale wiekowym 18-29 lat nie posiada żadnej aktywnej usługi z opłatą regularną (najczęściej wybierają go osoby mieszkające w dużych miastach, w takich powyżej 500 tys. mieszkańców). Gdy spojrzymy na starsze grupy wiekowe, sytuacja jest zupełnie inna. W grupie czterdziesto- i pięćdziesięciolatków ponad połowa osób nie korzysta z żadnych subskrypcji, w przedziale 60-69 mówimy już o przeważającej większości, bo około 80% Polaków w tym wiek nie posiada żadnej aktywnej subskrypcji. Bardzo ciekawą informacją jest ta dotycząca zależności pomiędzy zarobkami, a zainteresowaniem usługami subskrypcyjnymi.  Połowa osób, których dochody nie przekraczają 2000 zł miesięczne, nie wykazuje chęci uruchomienia takiej usługi.

Czym płacimy za subskrypcje?

Według danych udostępnionych przez Santander Consumer Bank aż/tylko 13% z nas korzysta z  karty kredytowej do płatności w Internecie. Z jednej strony mówimy tu o ponad 1/10 w skali całego kraju, co daje nam około 4,9 mln osób, ale biorąc pod uwagę popularność samego modelu oraz dostępnych usług, to okazuje się, że duża grupa klientów decyduje się na inne metody płatności – pośredników w postaci PayPala, rachunków u operatorów komórkowych czy nawet karty zdrapki.

Start Amazon.pl coraz bliżej. Gigant zaprasza do współpracy

Życie na abonament…

O tym, jak wygodne bywają usługi subskrypcyjnej wielokrotnie pisaliśmy na Antyweb, ale równie często na nie narzekamy, ponieważ odbierają one nam szansę nabycia oprogramowania, narzędzi czy treści na własność, by można było z nich komfortowo korzystać bez obaw o zmianę licencji, aktualizacje czy nawet łączność z Internetem. Jestem subskrybentem co najmniej kilku różnych usług – od oprogramowania do tworzenia treści, przez przestrzeń w chmurze, a na multimediach (gry, filmy, muzyka) kończąc. Z jednej strony wydaję dzięki temu mniej i mogę zaprzestać płacenia abonamentu niemalże w każdej chwili, ale gdy odłączę swoją kartę od konta w usłudze, to zostaję zazwyczaj z niczym…

*Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” przeprowadzone zostało na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRiS pod koniec listopada 2020 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n=1000.