Polska

Najpopularniejsze stacje radiowe - FM i przez internet, z podziałem na płeć i wiek słuchaczy

Grzegorz Ułan
Najpopularniejsze stacje radiowe - FM i przez internet, z podziałem na płeć i wiek słuchaczy
Reklama

O nowym badaniu rynku mediów w Polsce, autorstwa Krajowego Instytutu Mediów pisaliśmy Wam już na początku kwietnia, kiedy to opublikowano zestawienie najpopularniejszych stacji radiowych na falach FM i w internecie. Dziś postanowiłem się przyjrzeć obu wynikom w rozbiciu na płeć i wiek słuchaczy.

Metodologia badań Krajowego Instytutu Mediów

KIM przeprowadzał swoje pierwsze badania mediów od końca stycznia do końca marca, a więc na przestrzeni dwóch miesięcy. Z założenia jest to pomiar codzienny metodą wywiadu telefonicznego, wspomaganego komputerowo CATI. W ujęciu rocznym badanie obejmuje 180 000 wywiadów rocznie, 15 000 miesięcznie - średnio 500 dziennie.

Reklama

Słuchalność dzienna szacowana jest na podstawie liczby osób, które w dniu poprzedzającym wywiad słuchały choćby przez chwile na falach FM bądź przez internet, i liczba ta dzielona jest przez ogólną liczbę osób, które słuchały w tym dniu jakiejś stacji radiowej.

Najpopularniejsze stacje radiowe na falach FM

Wynik ogólny i kolejność rankingu wygląda następująco przy słuchalności dziennej dla fal radiowych:

My postanowiliśmy z tej tabelki wyciągnąć właściwą kolejność w rozbiciu na poszczególne kategorie słuchaczy - według płci i wieku.

Najpopularniejsze stacje radiowe FM wśród kobiet

Stacja radiowa Kobiety
RMF FM 28,7%
Radio ZET 14,7%
Polskie Radio Program 1 9,6%
ESKA 8,7%
Audytorium 17 (grupa nadawców) 7,1%
Radio Maryja 4,6%
RMF MAXXX 4,1%
TOK FM - Pierwsze Radio Informacyjne 2,9%
Polskie Radio Program 3 2,8%
RMF CLASSIC 2,4%
Radio PLUS 2,1%
Złote Przeboje 2,0%
Polskie Radio Program 2 1,9%
VOX FM 1,8%
AntyRadio 1,5%
Polskie Radio 24 1,3%
Meloradio 1,3%
Radio POGODA 1,1%
Rock Radio 0,4%
muzo.fm 0,4%
CHILLI ZET 0,3%
SuperNova 0,2%

Najpopularniejszą stacją FM wśród kobiet jest RMF FM, na drugim miejscu mamy Radio ZET i podium zamyka Program I Polskiego Radia. Widzimy tu drobne przetasowania w porównaniu z rankingiem ogólnym, tak jak wyższa pozycja Radia Maryja, Radia Plus czy Złotych Przebojów.

Najpopularniejsze stacje radiowe FM wśród mężczyzn

Stacja radiowa Mężczyźni
RMF FM 35,7%
Radio ZET 16,2%
ESKA 9,0%
Polskie Radio Program 1 8,3%
Audytorium 17 (grupa nadawców) 6,4%
RMF MAXXX 5,8%
TOK FM - Pierwsze Radio Informacyjne 4,0%
Polskie Radio Program 3 3,6%
VOX FM 3,0%
AntyRadio 2,9%
Polskie Radio 24 2,9%
RMF CLASSIC 2,4%
Radio PLUS 2,2%
Radio Maryja 2,2%
Złote Przeboje 2,0%
Polskie Radio Program 2 1,3%
Radio POGODA 1,2%
Rock Radio 0,7%
muzo.fm 0,4%
SuperNova 0,4%
Meloradio 0,3%
CHILLI ZET 0,3%

W przypadku mężczyzn, ci bardziej od „Jedynki„ cenią Radio ESKA, które zajęło wśród nich trzecie miejsce. Wyżej notowane są też stacje RMF MAXXX, TOK FM, "Trójka", VOX FM czy AntyRadio.

Najpopularniejsze stacje radiowe FM: grupa słuchaczy 15-24 lata

Stacja radiowa 15–24 lat
RMF FM 34,2%
ESKA 21,4%
Radio ZET 11,3%
RMF MAXXX 8,9%
VOX FM 3,1%
AntyRadio 2,8%
Audytorium 17 (grupa nadawców) 2,4%
Polskie Radio Program 1 2,3%
RMF CLASSIC 2,3%
Polskie Radio Program 3 1,7%
Radio Maryja 1,3%
Złote Przeboje 0,7%
TOK FM - Pierwsze Radio Informacyjne 0,7%
Radio PLUS 0,6%
Rock Radio 0,3%
Radio POGODA 0,2%
Polskie Radio 24 0,2%
Polskie Radio Program 2 0,2%
SuperNova 0,2%
Meloradio 0,1%
muzo.fm 0,1%
CHILLI ZET 0,1%

Jednak największe zmiany w kolejności są wśród najmłodszej grupy badanych w wieku od 15 do 34 lat, wśród której wiceliderem jest Radio ESKA, a w czołówce oprócz RMF FM i radia ZET mamy RMF MAXX, VOX FM i AntyRadio.

Najpopularniejsze stacje radiowe FM: grupa słuchaczy 25-44 lata

Stacja radiowa 25–44 lat
RMF FM 38,6%
Radio ZET 16,7%
ESKA 13,8%
RMF MAXXX 8,9%
Audytorium 17 (grupa nadawców) 4,0%
AntyRadio 3,6%
VOX FM 3,3%
TOK FM - Pierwsze Radio Informacyjne 2,9%
Polskie Radio Program 1 2,8%
RMF CLASSIC 2,5%
Polskie Radio Program 3 2,3%
Złote Przeboje 2,1%
Radio PLUS 1,6%
Polskie Radio 24 1,0%
Meloradio 0,9%
Rock Radio 0,9%
Radio Maryja 0,9%
muzo.fm 0,8%
Polskie Radio Program 2 0,6%
Radio POGODA 0,5%
SuperNova 0,5%
CHILLI ZET 0,5%

Chyba. w najbardziej atrakcyjnej reklamowo grupie słuchaczy: 25-44 lata pierwsza trójka wygląda podobnie jak wśród ogólnych wyników wśród mężczyzn.  Z czołówki znika jednak "Jedynka", a przebijają się do niej rozgłośnie uchodzące za młodzieżowe - ESKA, RMF MAXX czy AntyRadio.

Reklama

Najpopularniejsze stacje radiowe FM: grupa słuchaczy 45-64 lata

Stacja radiowa 45–64 lat
RMF FM 33,7%
Radio ZET 17,3%
Polskie Radio Program 1 9,1%
Audytorium 17 (grupa nadawców) 7,5%
ESKA 5,4%
Polskie Radio Program 3 4,3%
TOK FM - Pierwsze Radio Informacyjne 3,5%
Radio Maryja 3,2%
Radio PLUS 2,8%
RMF CLASSIC 2,7%
VOX FM 2,6%
RMF MAXXX 2,5%
Polskie Radio 24 2,3%
Złote Przeboje 2,3%
Polskie Radio Program 2 1,7%
AntyRadio 1,6%
Radio POGODA 1,0%
Meloradio 1,0%
Rock Radio 0,4%
CHILLI ZET 0,3%
muzo.fm 0,2%
SuperNova 0,1%

Z kolei w starszej grupie wiekowej, dobre notowania zaczynają mieć stacje publicznego radia, w tym "Jedynka", która pojawia się na trzecim miejscu.

Najpopularniejsze stacje radiowe FM: grupa słuchaczy 65 lat i więcej

Stacja radiowa 65 lat i więcej
Polskie Radio Program 1 21,7%
RMF FM 18,1%
Audytorium 17 (grupa nadawców) 12,1%
Radio ZET 11,8%
Radio Maryja 8,7%
TOK FM - Pierwsze Radio Informacyjne 5,3%
Polskie Radio 24 4,4%
Polskie Radio Program 3 3,7%
Polskie Radio Program 2 3,7%
Radio POGODA 2,9%
Radio PLUS 2,4%
RMF CLASSIC 2,0%
Złote Przeboje 1,7%
ESKA 1,0%
Meloradio 0,8%
RMF MAXXX 0,5%
AntyRadio 0,4%
VOX FM 0,3%
Rock Radio 0,3%
muzo.fm 0,1%
SuperNova 0,1%
CHILLI ZET 0,0%

Jednak 3. miejsce w ogólnym rankingu "Jedynki" tłumaczy dopiero pierwsze miejsce tej stacji w najstarszej grupie wiekowej. Jednocześnie to jedyna grupa, w której RMF FM nie jest liderem.

Reklama

Najpopularniejsze stacje radiowe w internecie

Wynik ogólny i kolejność rankingu wygląda następująco przy słuchalności dziennej dla stacji radiowych słuchanych przez internet:

Najpopularniejsze stacje radiowe w internecie wśród kobiet

Stacja radiowa Kobiety
RMF FM 20,3%
Radio ZET 9,6%
Radio 357 8,9%
Radio Nowy Świat 7,8%
ESKA 6,0%
TOK FM 3,2%
RMF MAXXX 3,2%
RMF CLASSIC 3,0%
Złote Przeboje 2,0%
AntyRadio 1,8%
Trójka 1,7%
muzo.fm 1,7%
VOX FM 1,5%
Melodradio 1,4%
Rock Radio 1,1%
Radio Pogoda 1,0%
Radio Maryja 1,0%
Jedynka 0,8%
SuperNova 0,6%
Radio PLUS 0,4%
Dwójka 0,4%
Audytorium 17 (grupa nadawców) 0,2%
CHILLI ZET 0,2%

Kobiety najchętniej słuchają przez internet radia RMF FM, na kolejnych miejscach mamy Radio ZET, a na trzecim Radio 357 (nadające tylko przez internet, podobnie jak czwarte Radio Nowy Świat).

Najpopularniejsze stacje radiowe w internecie wśród mężczyzn

Stacja radiowa Mężczyźni
RMF FM 20,1%
Radio 357 14,4%
Radio Nowy Świat 8,0%
TOK FM 6,9%
Radio ZET 6,5%
ESKA 4,9%
RMF MAXXX 3,4%
AntyRadio 2,7%
Jedynka 1,9%
Złote Przeboje 1,6%
RMF CLASSIC 1,4%
Audytorium 17 (grupa nadawców) 1,3%
Trójka 1,0%
VOX FM 1,0%
Radio Pogoda 1,0%
muzo.fm 0,9%
Rock Radio 0,9%
Radio PLUS 0,7%
CHILLI ZET 0,7%
Radio Maryja 0,7%
Dwójka 0,5%
Melodradio 0,4%
SuperNova 0,0%

Wsród mężczyzn dwa miejsca podium za RMF FM zarezerwowane są dla Radia 357 i Radia Nowy Świat. Z kolei drugie w rankingu ogólnym Radio ZET, tutaj zajęło dopiero piąte miejsce.

Najpopularniejsze stacje radiowe w internecie: grupa słuchaczy 15-24 lata

Stacja radiowa 15–24 lat
ESKA 18,0%
RMF FM 15,9%
RMF MAXXX 5,7%
Radio ZET 4,8%
Radio 357 4,4%
AntyRadio 2,3%
VOX FM 3,1%
Rock Radio 1,6%
Radio Maryja 1,6%
Radio Nowy Świat 1,4%
RMF CLASSIC 1,0%
Złote Przeboje 1,0%
Trójka 0,7%
Audytorium 17 (grupa nadawców) 0,7%
muzo.fm 0,6%
Radio Pogoda 0,4%
Radio PLUS 0,4%
Jedynka 0,3%
TOK FM 0,0%
Melodradio 0,0%
CHILLI ZET 0,0%
Dwójka 0,0%
SuperNova 0,0%

W najmłodszej grupie badanych mamy ponownie ciekawą sytuację i też jedyną przez internet, gdzie RMF FM nie zajmuje pierwszego miejsca. Najpopularniejszą stacją wśród młodych jest Radio ESKA, a podium zamyka RMF MAXXX. Wysoko w rankingu ogólnym Radio 357 zajmuje tutaj piąte miejsce.

Najpopularniejsze stacje radiowe w internecie: grupa słuchaczy 25-44 lata

Stacja radiowa 25–44 lat
RMF FM 22,5%
Radio 357 10,3%
Radio ZET 7,2%
ESKA 6,0%
Radio Nowy Świat 4,9%
TOK FM 4,7%
RMF MAXXX 4,5%
AntyRadio 2,6%
RMF CLASSIC 1,8%
muzo.fm 1,7%
Melodradio 1,4%
Jedynka 1,2%
VOX FM 1,1%
Złote Przeboje 1,0%
Trójka 0,9%
Radio Pogoda 0,8%
Rock Radio 0,6%
Radio PLUS 0,5%
CHILLI ZET 0,5%
Audytorium 17 (grupa nadawców) 0,4%
Radio Maryja 0,3%
Dwójka 0,3%
SuperNova 0,1%

Dobre notowania Radio 357 ma w grupie osób 25-44 lata, wśród której zajmuje drugie miejsce tuż za RMF FM. Trzecie miejsce przypadło tu rozgłośni Radio ZET.

Reklama

Najpopularniejsze stacje radiowe w internecie: grupa słuchaczy 45-64 lata

Stacja radiowa 45–64 lat
RMF FM 19,6%
Radio 357 18,0%
Radio Nowy Świat 14,8%
Radio ZET 10,3%
TOK FM 5,6%
Złote Przeboje 3,0%
AntyRadio 2,2%
RMF CLASSIC 2,2%
Jedynka 2,0%
Trójka 1,9%
RMF MAXXX 1,4%
Rock Radio 1,3%
ESKA 1,2%
muzo.fm 1,1%
VOX FM 1,0%
Radio Pogoda 0,9%
Radio Maryja 0,9%
Audytorium 17 (grupa nadawców) 0,9%
CHILLI ZET 0,8%
Dwójka 0,7%
Radio PLUS 0,6%
Melodradio 0,4%
SuperNova 0,0%

Jednak najlepszy wynik nowe internetowe stacje radiowe: Radio 357 i Radio Nowy Świat mają w grupie pamiętającej lata świetności dawnej "Trójki". Ich wynik to odpowiednio 18,0% i 14,8%, tym samym zajmują drugie i trzecie miejsce w tej grupie wiekowej.

Najpopularniejsze stacje radiowe w internecie: grupa słuchaczy 65 lat i więcej

Stacja radiowa 65 lat i więcej
RMF FM 14,4%
TOK FM 14,0%
Radio Nowy Świat 9,6%
Radio 357 9,0%
Radio ZET 7,7%
RMF CLASSIC 5,4%
Radio Pogoda 3,1%
Złote Przeboje 3,0%
Audytorium 17 (grupa nadawców) 2,7%
SuperNova 2,6%
Trójka 2,5%
Radio Maryja 2,5%
Rock Radio 2,0%
Dwójka 1,9%
Jedynka 1,8%
Radio PLUS 1,3%
AntyRadio 0,7%
VOX FM 0,4%
Melodradio 0,2%
ESKA 0,0%
RMF MAXXX 0,0%
CHILLI ZET 0,0%
muzo.fm 0,0%

W najstarszej grupie wiekowej bardzo dobry wynik ma TOK FM, które zajmuje tu drugie miejsce, ale i niezłe notowania mają tu nadal Radio Nowy Świat i Radio 357, które znalazły się na trzecim i czwartym miejscu.

Źródło: Krajowy Instytut Mediów
Stock Image from Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama