Polska

Polski Solaris z zamówieniami na kilkadziesiąt autobusów elektrycznych

Maciej Sikorski
Polski Solaris z zamówieniami na kilkadziesiąt autobusów elektrycznych
Reklama

Po cichu, pomału, ale do przodu - tak w skrócie można podsumować działania firmy Solaris na rynku pojazdów elektrycznych. Może i nie są one tak spektakularne, jak poczynania Tesli, może nie wywołują tyle emocji, co zapowiedzi Volvo, ale powinny nas interesować, ponieważ sprawa dotyczy rodzimego producenta. Pomoże on zmienić obraz komunikacji miejskiej, przestawić ten segment na bardziej "zielony".

Solaris zbyt często nie pojawia się na AW, ale... może znaczcie się to zmieniać. Poświęcamy uwagę zagranicznym koncernom motoryzacyjnym, jednocześnie jesteśmy tak łakomi "odrodzenia" własnych marek samochodowych, więc dlaczego nie sprawdzać doniesień z podpoznańskiej firmy? A jest na co zwracać uwagę.

Reklama

Firma poinformowała, iż w ostatnich tygodniach pozyskała zamówienia na dostawę łącznie 22 autobusów elektrycznych od włoskich klientów. To przewoźnicy z Mediolanu i Bergamo, obaj zamówili zbliżone do siebie konstrukcje Urbino 12 electric. Producent przekonuje, że pojazd jest cichy, ekonomiczny i nowoczesny. To zresztą wynika z opisów konfiguracji autobusów, na które zdecydowali się klienci. Co z zasilaniem?

Urbino electric można wyposażyć zarówno w złącze typu plug-in, jak również w innowacyjny system ładowania pantografowego. W ofercie jest także autobus, którego baterie ładowane są indukcyjnie lub z wodorowego ogniwa paliwowego zwiększającego zasięg. Klienci mają także możliwość wyboru pomiędzy centralnym silnikiem trakcyjnym lub osią napędową z silnikami elektrycznymi zamontowanymi w kołach.[źródło]

Opcji jest sporo, przewoźnicy zdecydowali się ponoć na różne rozwiązania. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że dostawcą sprzętu elektrycznego dla autobusów jest polska firma Medcom. Na tym przykładzie widać wyraźnie, że sukces jednego gracza, może napędzać wyniki lokalnego biznesu, tworzyć sieć powiązań, która pozytywnie wpływa na gospodarkę. Należy mieć to na uwadze rozważając kwestie opracowywania w Polsce rozwiązania Hyperloop.


Do samego Mediolanu w przeszłości trafiło już ponad 120 autobusów marki Solaris, ale w ostatnim czasie rośnie popyt na elektryczne modele tego producenta. Trzeba to wykorzystać, rząd nie może jedynie mówić o milionie elektryków na polskich szosach, powinien wspierać intensywnie eksport tych maszyn. Wypada też wspomnieć, że za elektryki na tym polu bierze się inna znana polska marka: Ursus. Czekam na kolejne newsy.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama