Polska

Za co Polacy tak kochają te SMS-y?

Grzegorz Ułan
Za co Polacy tak kochają te SMS-y?
21

SMS-y podobnie jak e-maile nie chcą odejść w zapomnienie, to nadal niezawodna forma kontaktu odpowiednio z poziomu smartfona czy komputera. Dziś udostępnione zostały nam wyniki już 6 edycji raportu SerwerSMS.pl. na temat korzystania z Polaków z wiadomości SMS, które pokazują, że akurat same SMS-y, to wciąż bardzo popularna forma komunikacji wśród rodaków.

Raport został podzielony na dwie części - konsumencką i biznesową, przyjrzymy się wynikom tej pierwszej części, bo wiadomo, że biznesowo SMS-y nadal są najlepszą formą kontaktu, czy to w relacji urzędy-obywatele, czy firmy-obywatele.

Daniel Zawiliński, managing director Platformy SerwerSMS.pl:

W ramach komunikacji konsument – konsument (P2P), zauważamy, że popularne są zarówno SMS-y, jak i komunikatory. Notujemy natomiast coraz większy wzrost wykorzystania krótkich wiadomości tekstowych w komunikacji firma/instytucja – konsument. Z naszych obserwacji wynika, że jest to spowodowane uniwersalnością kanału SMS, do którego wszyscy mamy dostęp. Aktualnie razem z Google jesteśmy również w trakcie realizacji projektu SMS 2.0, który rozszerzy funkcjonalność komunikacji tekstowej.

Jak wynika z przesłanego raportu, 94% Polaków używa codziennie SMS-ów do komunikacji w różnej formie, czy to odbiera je czy wysyła, z kolei 65% z nas deklaruje, że codziennie wysyłają wiadomości SMS, a przynajmniej raz do kilku razy w tygodniu 25% badanych.

Największy odsetek osób korzystających z wiadomości SMS mieści się w przedziale wiekowym pomiędzy 25 a 34 lata - 77%, ale niewiele mniej, bo prawie 70% to przedział 18-24 lata, czyli osoby raczej dobrze lub bardzo dobrze zaznajomione z innymi formami komunikacji.

Polacy cenią komunikację via SMS przede wszystkim za jej szybkość i niski koszt. Nieco mniej dostrzega w niej pewność dostarczenia, co wydaje mi się powinno stanowić zdecydowanie większy odsetek wskazań. Wymieniane są tu jeszcze takie cechy jak łatwy dostęp, zasięg bez konieczności bycia podłączonym do sieci, a także prostota korzystania. Co ciekawe, jedynie dla 5,9% badanych SMS-y są bezpieczne, to zapewne efekt niezliczonych ataków phishingowych i wykradanie kodów przesyłanych przez banki drogą SMS-ową.

Polacy dostrzegają też zalety praktycznego zastosowania wiadomości SMS, które najczęściej służą nam do powiadomień, na przykład o statusie przesyłki, przypomnień czy informacji od urzędów, na przykład alerty RCB.

Jak to się ma do korzystania z komunikatorów? Okazuje się, że blisko 80% korzysta z nich, ale nadal 20% nie ma w ogóle zainstalowanej aplikacji do rozmów, tak więc to nadal spora część użytkowników telefonów, dla których SMS jest jedyną forma komunikacji tekstowej.

Z badania dowiadujemy się też, że WhatsApp staje się coraz popularniejszy w Polsce, już niemal 44% badanych deklaruje, że korzysta właśnie z tego rozwiązania, pierwsze miejsce nikogo nie dziwi, a trzecie zajmuje Skype. Sporo też osób korzysta już z iMessage, do tych 8% zaliczam się też ja, bo o ile na co dzień nie korzystam z SMS-ów, o tyle jak widzę, że jakiś mój kontakt ma iMessage, to już staram się ten kanał wykorzystywać do komunikacji. Wydaje mi się, że jak udałoby się w końcu wdrożyć RCS u naszych operatorów wielu użytkowników Androida wróciło by do SMS-ów w miejsce komunikatorów.

Tomasz Popielarczyk, redaktor prowadzący Antyweb.pl:

Komunikatory stały się głównym narzędziem do wysyłania wiadomości, co mocno obniżyło rolę SMS-ów. Odpowiedzią na ten trend miała być technologia RCS wynosząca SMS-y na zupełnie nowy poziom. Nowe SMS-y miały pozwalać nam na przesyłanie plików do 100 MB, dzielenie się multimediami, a także pokazywać statusy dostarczono/wyświetlono. Słowem, miały być wszystkim tym, co teraz oferują komunikatory. Niestety na zapowiedziach stanęło. Dlatego rola SMS-ów zaczyna sprowadzać się do komunikacji z firmami i instytucjami rządowymi (tu ważną nowością jest Alert RCB, za pomocą którego Rządowe Centrum Bezpieczeństwa rozsyła ostrzeżenia przed różnymi zagrożeniami, zwłaszcza pogodowymi). Chętnie wykorzystują je też kurierzy i Poczta Polska. Trzeba przyznać, że w tej roli sprawdzają się znakomicie. Szkoda tylko, że, w przeciwieństwie do newsletterów wysyłanych na skrzynki e-mail, z informacji handlowych przesyłanych SMS-ami nie możemy się już tak łatwo wypisać.

Na koniec zerknijmy jeszcze na profil badanych. 50,7% z nich stanowiły kobiety, 49,3% mężczyźni w większości w wieku 25-34 lata - 26,1% i 35-44 lata - 24,1% z wykształceniem wyższym - 42,6% lub średnim - 37,5% o dochodach netto pomiędzy 2001 a 3000 zł - 33,2% lub 1301 - 2000 zł - 26,1%, zamieszkałych w mieście do 50 tys. mieszkańców - 22,9% lub na wsi - 20,2% w województwie mazowieckim - 14,7% lub śląskim 14,8%. Pozostałe województwa w mniej więcej równym rozkładzie poniżej 10%.

--
Badanie „Komunikacja SMS w Polsce” w części konsumenckiej zostało przeprowadzone przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat® na próbie 1000 respondentów. Badanie dla części biznesowej, zostało zrealizowane metodą CAWI, za pomocą ankiety internetowej zamieszczonej w dedykowanym serwisie internetowym. W części biznesowej udział wzięło 87 respondentów.

Źródło: SerwerSMS.pl.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu