83

Czy operatorzy komórkowi w Polsce będą wspierać RCS od Google? Zapytaliśmy ich o to

Nie wyszło z Hangoutem, nie wyszło z Allo, być może wyjdzie z Wiadomościami na Androida, które mają zaimplementowaną obsługę nowej technologii RCS (Rich Communications Services).

Google od lat usilnie próbuje przejąć od Facebooka pałeczkę posiadania wiodącej na świecie aplikacji do wysyłania wiadomości pomiędzy użytkownikami. Ale jak na razie dzierży pałeczkę lidera twórcy największej liczby odmian swojego komunikatora. Dzisiaj dał jednak jasny sygnał, że nie zamierza się poddawać i przy okazji zmiany nazwy domyślnej aplikacji do SMS-ów na Wiadomości na Androida, ogłosił, że przekonał już wielu dużych operatorów i producentów do wdrożenia RCS.

Zanim jednak pospieszycie do Google Play zainstalować tą nową wersję, powiem, że dla nas na razie nic się jeszcze nie zmieniło, prócz nazwy. Wyjaśniając dlaczego, przytoczę opis technologii RCS, którą Google zaczęło wdrażać w zeszłym roku, a o której pisał Wam Tomasz:

A wszystko to dzięki technologii Rich Communications Services (RCS), która w przyszłym roku miałaby docierać pod strzechy. Rozwiązanie to wymaga implementacji zarówno po stronie operatora komórkowego jak i urządzenia. Ma ono zupełnie zmienić sposób, w jaki działają dziś SMS-y. Przede wszystkim użytkownicy w ramach RCS otrzymają możliwość wysyłania plików multimedialnych do 10 MB. Możliwe będzie też zakładanie grupowych konwersacji i wygodne prowadzenie rozmowy między kilkoma osobami.

RCS dodaje też funkcje dzielenia się informacjami o lokalizacji (bardzo przydatne), a także inicjowania wideorozmów (a to już nieszczególnie – wszyscy wiemy, że to rozwiązanie raczej się nigdy nie przyjęło na szerszą skalę na mobile). Implementacja tej technologii pozwoli również na informowanie o odczytaniu wiadomości oraz wprowadzaniu tekstu przez naszego rozmówcę. Jak widać, w ramach RCS otrzymujemy możliwości porównywalne z dzisiejszymi komunikatorami. Archaiczne SMS-y stają się zatem właściwie natywnym Messengerem, WhatsAppem itp. wbudowanym w system.

Kluczowe dla nas jest zdanie Rozwiązanie to wymaga implementacji zarówno po stronie operatora komórkowego jak i urządzenia. Google jak na razie, finalnie dogadało się między innymi z operatorami Sprint, Rogers Vodafone i Telenor, co do wdrożenia tej technologii dla swoich klientów. Co jednak z naszymi telekomami? O to postanowiłem zapytać samych zainteresowanych.

Play na nasze zapytanie, czy planują wdrożyć obsługę tej technologii dla swoich klientów, odpowiedział, że rok temu były prowadzone rozmowy z Google w tej sprawie i Play wstępnie wyraził zainteresowanie i zgodę na wdrożenie RCS po swojej stronie. Jednak od roku nic się wydarzyło w tym temacie ze strony Google, czekają więc aż Google ponownie się do nich odezwie, by dopracować szczegóły.

Rzecznik T-Mobile w rozmowie telefonicznej powiedział, że przyglądają się temu rozwiązaniu i rynkowi oraz, że będą reagować na działania konkurencji. Tymczasem będą wdrażać swoim klientom na Słowacji własne, podobne rozwiązanie w postaci aplikacji Immmr.

Od Orange otrzymaliśmy taką odpowiedź:

Orange Polska prowadzi obecnie analizy, które mają ocenić zasadność wdrożenia systemu RCS (Rich Communication Suite). Szczególną uwagę zwracamy przy tym na konieczność wdrożenia standardu przez więcej niż jednego operatora na rynku, by klienci mogli w pełni korzystać z możliwości tej technologii.

Podobnie wypowiada się Plus:

Testowaliśmy i testujemy rozwiązania stworzone w oparciu o Rich Communication Suite. Dalsze kroki jeśli chodzi o RCS uzależniamy od kierunku w jakim rozwinie się sam standard oraz zapotrzebowania rynku.

Brzmi więc obiecująco, wystarczy, że jeden z operatorów się pokusi i reszta pójdzie za nim, co ważne już z jednym prowadzone były rozmowy na ten temat.

Jeśli Google porozumiał się z producentami telefonów z Androidem, aby instalowali ich Wiadomości dla Androida jako domyślną aplikację do SMS-ów, to już będzie miał niezłą bazę wyjściową do tego by stać się liderem wśród komunikatorów. RCS jest częścią Universal Profile od organizacji GSMA, a ta zrzesza już 60 operatorów (w tym Orange, T-Mobile i Play) i producentów telefonów na całym świecie, co powinno im dać bazę abonencką na poziomie 4,7 miliarda ludzi na całym świecie. Wdrożenie tego u tych operatorów powinno więc być już kwestią nie tego czy, a kiedy zostanie to udostępnione klientom.

Czy to ma sens dla użytkowników? Jak dla mnie, jak najbardziej, pamiętajmy, że RCS ma tę przewagę nad innymi komunikatorami, że działa natywnie, po wyjęciu z pudełka. Uruchamiamy telefon i korzystamy, jak z obecnych SMS-ów. Łącząc to z funkcjonalnością dzisiejszych komunikatorów, mamy bardzo fajną opcję do komunikacji ze znajomymi (RCS, SMS, MMS) w jednej aplikacji. To może się w końcu udać Google.