Gry

Sid Meier's Civilization - jedna z najlepszych serii gier strategicznych

Weronika Makuch
Sid Meier's Civilization - jedna z najlepszych serii gier strategicznych
13

Sid Meier to kanadyjski programista i projektant gier komputerowych, który dał światu jedną z najlepszych serii gier strategicznych, w jakie mogliśmy zagrać. A historia marki robi wrażenie.

Civilization

Pierwsza część pojawiła się w 1991 roku. Gra Cywilizacja nie rysowała się jako wielki hit od samego początku. Właściwie wręcz przeciwnie. Na początku miała być strategią czasu rzeczywistego, dopiero po głębszym namyśle zdecydowano, aby oprzeć rozgrywkę na turach. Cywilizacja nie dostała porządnej kampanii reklamowej, a wydawca nie pokładał w niej dużej nadziei. Poczta pantoflowa zrobiła jednak swoje. W pierwszej części dyplomacji było niewiele, nacisk położono na działania militarne, a grafika była co najwyżej symboliczna. Na tamten moment to było jednak coś. I tak właśnie powstał syndrom jeszcze jednej tury.

Civilization II

Od tej części Sid Meier nie miał już wielkiego udziału w produkcji gier. Najważniejsze stało się jego nazwisko, które w latach 90. w branży growej było już bardzo doceniane. W 1996 roku gracze otrzymali drugą część. Gra Civilization zaczęła się rozwijać. Położono większy nacisk na dyplomację, widok z lotu ptaka zastąpiono rzutem izometrycznym, pojawiły się scenariusze oraz otrzymaliśmy doradców, którzy oceniali nasze wybory w trakcie rozgrywki. Nie zabrakło również dodatków. Civilization II: Conflicts in Civilization Scenarios był po prostu pakietem scenariuszy. Civilization II: Fantastic Worlds wprowadzał elementy fantastyczne, a Civilization II: Test of Time zaoferowało kampanie z elementami fantastycznymi oraz sci-fi.

Civilization III

Rok 2001 przyniósł nam trzecią odsłonę serii. Sid Meier's Civilization III nie było od początku udane. Gracze musieli męczyć się z licznymi błędami, które były jednak naprawiane w kolejnych łatkach. Nie zabrakło na szczęście kolejnych ulepszeń. Wtedy własnie pojawiła się kultura, która rozwijała miasta i zapewniała szczęście mieszkańcom. Zwiększono różnorodność poszczególnych cywilizacji, nadając każdej konkretne cechy i jednostki. Pojawiło się drzewko technologiczne podzielone na ery oraz surowce ułatwiające rozwój. Ten obraz brzmi już dużo podobnie do najnowszych odsłon gry. Utrwaliła się również tradycja dodatków. Civilization III: Play the World rozbudował tryb multiplayer, dodał kilka przywódców oraz pozwolił graczom na tworzenie własnych scenariuszy. Civilization III: Conquests pozwolił na wzięcie udziału w ośmiu największych podbojach znanych historii naszej cywilizacji.

Civilization IV

2005 rok to czas rewolucji w serii. Fani wreszcie otrzymali tytuł w trójwymiarze oraz pięknie napisaną muzykę. Wzrost znaczenia religii, wielcy ludzie, opcje dyplomatyczne, nowy system walki, doświadczenie jednostek i wiele innych. Gra Civilization IV obfitowała w nowości i stała się kamieniem milowym dla wszystkich odsłon. Również tutaj nie zapomniano o dodatkach. Civilization IV: Warlords zaprezentowało światu wielkich generałów oraz nowe scenariusze i cywilizacje. Civilization IV: Beyond the Sword było skupione na osiągnięciach ludzkości po wynalezieniu prochu.

Civilization V

2010 rok dla wielu graczy okazał się rozczarowujący. Producenci chcieli przyciągnąć do serii nowych graczy, znacznie spłycając rozgrywkę i odbierając znaczenie takim czynnikom jak np. kultura czy religia. Wielu graczy narzekało również na brak możliwości łączenia jednostek bojowych, co bardzo mocno zatłaczało mapę. Twórcy nie pozostali na szczęście głusi na głosy fanów. Civilization V: Bogowie i królowie (Gods & Kings) dodał religię, szpiegostwo, ulepszenia do dyplomacji i nowe cywilizacje. Civilization V: Nowy wspaniały świat (Brave New World) nie tylko dodał nowych przywódców, ale również mechanikę ideologii, szlaków handlowych, kongresu światowego i kulturowego zwycięstwa.

Civilization: Beyond Earth

Ta Cywilizacja nie otrzymała żadnego numerka. Wypuszczona w 2014 gra stanowi bowiem spinoff całej serii. Nie prezentowała już rzeczywistego świata, skupiając się na kosmitach. Zasadnicza część rozgrywki nie różni się od poprzednich odsłon. Główną różnicą był fakt, że przeciwnicy gracza lądowali na mapie później, dostając tym samym lepszy sprzęt, który miał wyrównać siły. Gra spotkała się z ciepłym odbiorem graczy, którzy doceniali, że nie jest to stała zmiana rozgrywki, a raczej swego rodzaju ciekawostka.

Civilization VI

W 2016 roku pojawiła się Sid Meier's Civilization VI serii. Twórcy Cywilizacji 6, nauczeni doświadczeniami z poprzedniej części, podeszli do tytułu trochę inaczej. Nie usunięto wielkich części rozgrywki dla ułatwienia tytułu. Większość z nich pozostała nietknięta. Nowością w Civilization 6 okazał się sposób rozbudowy miast. Od tej pory zajmowały one więcej niż jedno pole, a gracze mogli wybierać miejsca, w których będą powstawać kolejne dystrykty metropolii. Dzielnice podzielono na wiele kategorii np. przemysłowe, handlowe, religijne czy wojskowe. Delikatnie zmodyfikowano również drzewko technologiczne. Każde z odkryć miało przypisane coś w rodzaju mini questa, którego wykonanie przyspieszało jej wynalezienie. Do tej pory ukazały się dwa dodatki. Civilization VI: Rise and Fall dodał kolejne frakcje oraz system wielkich er i interwencji kryzysowych. W Civilization VI: Gathering Storm skupiono się na mechanice kryzysu klimatycznego, przywrócono także Kongres Światowy.

Civilization VII

O kolejnej odsłonie cyklu nie ma na razie większych plotek. Civilization 7 pozostaje na razie w sferze marzeń i domysłów graczy, którzy od lat cierpią na syndrom jeszcze jednej tury i są gotowi na całkowicie nowe wyzwania.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu