Google

SEO - Różnice pomiędzy Polską, a resztą świata

Grzegorz Marczak
SEO - Różnice pomiędzy Polską, a resztą świata
17

SEO, czyli znane na polskim rynku pozycjonowanie oraz optymalizacja, zarówno w naszym rodzimym kraju, jak i na świecie rozwija się bardzo dynamicznie. W poprzednim roku wartych odnotowania było wiele zmian, które w mniejszym bądź większym stopniu odcisnęły swoje piętno na branży. Autorem wpisu je...

SEO, czyli znane na polskim rynku pozycjonowanie oraz optymalizacja, zarówno w naszym rodzimym kraju, jak i na świecie rozwija się bardzo dynamicznie. W poprzednim roku wartych odnotowania było wiele zmian, które w mniejszym bądź większym stopniu odcisnęły swoje piętno na branży.

Autorem wpisu jest Krystian Włodarczyk z Positionly.com.

W ramach podsumowania Positionly przygotowało infografikę, która tradycyjnie przedstawia najważniejsze wydarzenia oraz liczby związane z SEO.

O ile różnica pomiędzy Polską a resztą starego kontynentu jest niewielka, o tyle jest ona bardzo widoczna w porównaniu do Stanów Zjedonoczynych. W Europie, w tym i w Polsce, rynek usług związanych z SEO jest dość rozwinięty. Firmy szukające sposobów na znalezienie nowych klientów mają możliwość skorzystania z kompleksowych usług dotyczących pozycjonowania i optymalizacji. Również specjaliści pracujący w tej branży mają do dyspozycji szeroką ofertę zarówno usług oraz dedykowanych narzędzi.

Podstawowa różnica dotyczy poziomu edukacji klientów. Marketing w wyszukiwarkach, zarówno jeśli chodzi o płatne kampanie, jak i SEO jest procesem bardziej technicznym i analitycznym, niż marketingowym (różnica pomiędzy SEO i kampaniami linków sponsorowanych była omawiana wcześniej na łamach Antyweb). O ile przy optymalizacji strony taka wiedza nie jest wymagana, to przy pozycjonowaniu jest bardzo wskazana.

Polskie firmy z powodu niewielkiego doświadczenia z marketingiem w wyszukiwarkach najczęściej zatrudniają specjalistów bądź nawiązują współpracę z agencjami SEO, oddelegowując tym samym większość obowiązków w tym zakresie.

W Stanach Zjednoczynych występuje zdecydowanie wyższy poziom świadomości związany z wyszukiwarkami, jako narzędziami marketingowymi. Dotyczy to nie tylko dużych przedsiębiorstw, dla których internet jest jednym z kanałów sprzedaży, ale również sektora małych i średnich firm. Na rynku tym widać tendencję „demokratyzowania” się wiedzy dotyczącej wyszukiwarek, a co za tym idzie - odejście od usług agencyjnych w kierunku oprogramowania typu „self-service”.

Wysoką konkurencję na tym polu odzwierciedla również układ sił na rynku wyszukiwarek. Google oczywiście nadal jest wyszukiwarką numer jeden, aczkolwiek firmom takim jak Yahoo oraz Bing udało się zdobyć część rynku i odgryźć kawałek tortu dla siebie.

Istnieją oczywiście rynki, na których Google nie ma pozycji lidera, m.in. rosyjski Yandex, czy też chińska wyszukiwarka Baidu.

Wizerunek branży

Co i raz przez świat marketingu internetowego przewijają się nowe pojęcia, które mają na celu odejście od owianego złą sławą SEO – „content marketing”, „inbound marketing”, „growth hacking”, itp. Jakkolwiek ambiwalentnych odczuć SEO by nie budziło, pozostaje ono jeśli nie najważniejszym, to jednym z istotniejszych elementów każdej porządnej strategii marketingowej.

Wyszukiwarki internetowe pozostają bardzo dobrym kanałem pozyskiwania nowych klientów – żadne inne medium nie jest w stanie dostarczyć na daną stronę ruchu ludzi dokładnie zainteresowanych ofertą danej firmy. Nienajlepsza reputacja SEO wynika z ogromnego nadużywania tego kanału, jako techniki zdobywania ruchu. Firmy licząc na szybkie efekty polegają jedynie na technicznym aspekcie pozycjonowania (budowaniu linków), zapominając kompletnie o takich składnikach jak chociażby dobra strategia marketingowa, czy też jakość treści będących przedmiotem takich działań.

W większości wypadków SEO budowane jest najzwyczajniej w świecie na spamie. Wiele osób bazując na chęci szybkiego zysku i niewiedzy klienta stara się “przechytrzyć” algorytmy wyszukiwarek. Jest to właściwe najważniejsza przyczyna negatywnych opinii. Niewiele jest osób, którym faktycznie udaje się uzyskać trwałe wyniki, tak samo jak niewiele jest firm, które oferują usługi dobrej jakości i pełną transparentność w stosunku do klienta.

W obliczu kolejnych zmian algorytmów efekty słabej jakości pozycjonowania skończyć się mogą nałożeniem filtra na stronę, czy też wręcz usunięciem danego serwisu z wyników wyszukiwania. Efekty w pewnych stopniu są odwracalne, aczkolwiek nie stwierdzono do tej pory przypadku całkowitego powrotu do wyników danej strony sprzed nałożenia kary.

Kierunek Rozwoju

Czy nam się to podoba czy nie, SEO pozostaje jednym z ważniejszych elementów marketingu internetowego. Dopóki wszystkie elementy na pierwszej stronie wyników wyszukiwania nie będą miały charakteru płatnego, tym więcej osób będzie starało się wykorzystać wszystkie możliwe metody, aby zdobyć wyższe pozycje w Google.
Wraz z rozwojem świadomości klientów, coraz więcej firm będzie starało się wykorzystać ten kanał marketingowy. Skutkiem tego będzie wzrost konkurencji, jak i wzrost nakładów na SEO.

Istotnym elementem będzie natomiast odejście w stronę jakości, a więc odejście od SEO jako fundamentu strategii.

Jako ciekawostkę można również podać dalszy kierunek rozwoju wyszukiwarek jako produktu. Poza językiem, geolokalizacją i personalizacją wyników wyszukiwania w coraz większym stopniu będzie liczył się również kontekst. Dla zainteresowanych tematem polecam film, w którym Larry Page nakreśla bardzo ciekawą wizję przyszłości wyszukiwania.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu