Rimac Nevera rozbudza wyobraźnie każdego fana szybkich samochodów. Elektryczny pojazd rodem z Chorwacji dysponuje ogromną mocą i potrafi przełożyć to na świetne osiągi, co właśnie udowodnił na testowym torze Automotive Testing Papenburg (ATP) w Niemczech.
23 rekordy jednego dnia
Rimac postanowił sprawdzić osiągi swojego supersamochodu Nevera w kontrolowanych warunkach i zaprosił do współpracy dwie doskonale znane firmy - Racelogic oraz Dewesoft aby uwiarygodnić wszystkie pomiary. Specjalnie przygotowany (pod względem malowania) egzemplarz Nevery, których powstanie tylko 150, spędził na testowym torze o długości 4 km jeden dzień, w którego trakcie udało się pobić aż 23 różne rekordy prędkości oraz hamowania. Wśród nich ten chyba najważniejszy, czyli sprint do 400 km/h i wyhamowanie do 0, które zajęło Rimacowi niespełna 30 sekund. To wynik o ponad sekundę lepszy niż poprzedni rekordzista. Mowa oczywiście o samochodach produkcyjnych i na standardowych, drogowych oponach.
Pozostałe wyniki również robią wrażenie. Przyśpieszenie do 300 km/h zajmuje mniej niż 10 sekund. Przejechanie 1/4 mili z pozycji stojącej to zaledwie 8,26 sekundy. Dystans na jakim pojazd zatrzymuje się z prędkości 100 km/h to około 29 metrów, co też jest rekordowym wynikiem, osiągniętym w głównej mierze dzięki ceramicznym tarczom i sześciotłoczkowym zaciskom Brembo. Pozostałe wyniki znajdziecie w tabelce poniżej, ale Rimac pragnie również zwrócić uwagę na fakt, że Nevera dokonała tych wszystkich osiągnięć jednego dnia, bez żadnej awarii i problemów technicznych.
Wyniki testów | RACELOGIC | DEWESOFT |
0-60 mph | 1.74 s | 1.74 s |
0 -100 km/h | 1.82 s | 1.81 s |
0-200 km/h | 4.42 s | 4.42 s |
0-300 km/h | 9.23 s | 9.22 s |
0-400 km/h | 21.32 s | 21.31 s |
100-200 km/h | 2.59 s | 2.59 s |
200-300 km/h | 4.81 s | 4.79 s |
200-250 km/h | 2.00 s | 2.00 s |
100-0 km/h (dystans) | 29.12 m | 28.96 m |
0-100-0 km/h | 4.03 s | 3.99 s |
0-200-0 km/h | 8.85 s | 8.86 s |
0-300-0 km/h | 15.68 s | 15.70 s |
0-400-0 km/h | 29.94 s | 29.93 s |
¼ mili | 8.26 s | 8.25 s |
1/8 mili | 5.46 s | 5.44 s |
½ mili | 12.82 s | 12.83 s |
Mila z pozycji stojącej | 20.62 s | 20.59 s |
0-100 mph | 3.23 s | 3.21 s |
0-120 mph | 4.19 s | 4.19 s |
0-130 mph | 4.74 s | 4.75 s |
0-250 mph | 21.89 s | 21.86 s |
60-130 mph | 2.99 s | 2.99 s |
0-200 mph | 10.86 s | 10.86 s |
Rimac Nevera to auto bez kompromisów
Nevera może pochwalić się naprawdę świetnymi parametrami. Samochód wyposażony jest w cztery niezależne silniki elektryczne, które w sumie generują 1914 KM mocy (2x 299 KM z przodu i 2x 612 KM z tyłu) oraz moment obrotowy na poziomie 2360 Nm (2x 270 Nm z przodu i 2x 900 Nm z tyłu). W połączeniu z chłodzoną cieczą baterią o pojemności 120 kWh pozwala to na osiągnąć prędkość maksymalną rzędu 412 km/h oraz przejechanie nawet ponad 500 km na jednym ładowaniu. Całkiem nieźle jak na wagę na poziomie 2150 kg. Nad całym systemem czuwa platforma NVIDIA Pegasus, która odczytuje dane z silników nawet 100 razy na sekundę.
Pierwsze samochody trafiły już do klientów, a w sumie powstanie ich 150 i każdy będzie kosztował około 2,5 miliona euro. Ich produkcja ma potrwać 3 lata.
źródło: Rimac
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu