Twitter jest największym serwisem mikrobogowy na świecie, prekursor tego trendu chwali się dziesiątkami milionów użytkowników (tylko nie wiadomo ilu ...
Dwa dni temu Twitter w końcu uruchomił swój system reklamowy - jest on oparty na pomyśle nazwanym "Promoted Tweets" czyli czymś co przypomina linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania Google. Reklamy w postaci promowanych wpisów mają się pokazać w wynikach wyszukiwania w Twitterze i bazować będą na słowach kluczowych wpisywanych przez użytkowników.
Reklamy będą rozliczane za każde tysiąc wyświetleń z zastrzeżeniem, że jeśli reklama nie będzie przynosiła choćby minimalnych efektów w postaci klików, odpowiedzi i kilku innych parametrów to zostanie ona wyłączona a reklamodawca nie będzie za nią płacił. To jest dość ciekawe podejście, Twitter nie może zagwarantować odpowiedniej liczby wyświetleń, szczególnie w tak dynamicznie zmieniającym się środowisku jak wyszukiwarka w mikroblogu, daje więc reklamodawcom opcje wyjścia bez ponoszenia kosztów.
Oczywiście w planach Twittera jest wyświetlanie reklam również w innych miejscach niż wyszukiwarka, wprowadzenie różnych modeli rozliczeń - mówi się o reklamie w postaci promowanych wpisów w głównym streamie każdego użytkownika. Wszystko to jednak zostanie zrealizowane dopiero po zbadaniu efektywności właśnie trwającego testu - bo tak można nazwać emisję reklam od kilku wybranych klientów.
Twitter chce też ewentualnie dać zarobić developerom aplikacji (a przynajmniej takie są pogłoski). Reklamy mają być dostępne również w aplikacjach a częścią z zysków Twitter chce się podzielić z ich twórcami. Pytanie tylko czy tak się stanie - inny scenariusz mniej korzystny dla developerów to nowy regulamin który niejako zmusza do publikowania reklam w aplikacjach. Nie sądzę jednak aby Twitter, który do tej pory dość dobrze żył z społecznością zdecydował się na taki krok - choć należy pamiętać, że znaczna część ruchu serwisu pochodzi własnie z zewnętrznych aplikacji.
Szczerze mówiąc pomysł twittera na formę reklamową nie jest dla mnie zaskoczeniem, nie jest też czymś nowym i zaskakujący. Reklama ma być jednak przede wszystkim efektywna i jeśli uda się to osiągnąć to nie pozostanie nic innego jak pogratulować.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu