1 czerwca to doskonała data na uruchomienie kolejnej usługi e-administracji, czyli możliwości rejestracji narodzin dziecka przez internet.
Do tej pory rodzice w ciągu 21 dni od wystawienia karty urodzenia mieli obowiązek zarejestrowania narodzin swojego dziecka, do czego konieczna była wizyta w urzędzie.
Ten początkowy okres po narodzinach to gorący czas dla obojga rodziców, więc niekoniecznie zawsze był akurat czas na to, by udawać się to urzędu, gdzie często trzeba poświęcić go dość sporo.
Od dziś, czy to ojciec czy matka mogą to zrobić bez wychodzenia z domu, jest jeden warunek, konieczne jest założenie profilu zaufanego eGO. Jeśli już nim dysponujemy wystarczy odwiedzić stronę Obywatel.gov.pl i w kilku krokach przejść proces rejestracji dziecka.
Przede wszystkim potwierdzamy, czy jesteśmy ojcem czy matką dziecka i w następnym krokach uzupełniamy dane drugiego z rodziców, nazwę szpitala, w którym dziecko przyszło na świat, no i oczywiście ustalone wcześniej imię dziecka. Podczas rejestracji potrzebny będzie również numer aktu małżeństwa lub urodzenia, jeśli nie jesteśmy w związku małżeńskim z partnerem/partnerką.
Na koniec wprowadzamy jeszcze adres, pod którym dziecko będziemy chcieli zameldować oraz jak będziemy odbierać dokumenty. Możemy wybrać naszą skrzynkę ePUAP, odbiór osobisty w urzędzie lub wysyłkę pocztą.
Rejestracja narodzin dziecka online:
- oświadczasz, że jesteś matką/ojcem dziecka
- sprawdzasz poprawność swoich danych, wprowadzasz dane drugiego rodzica
- wpisujesz dane dziecka
- wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób, w który chcesz odebrać dokumenty (elektronicznie - skrzynka na ePUAP, osobiście, poczta tradycyjną)
- podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).
W zależności od wybranej opcji w przeciągu kilku dni otrzymamy odpis aktu urodzenia naszego dziecka wraz z nadanym numerem PESEL oraz zaświadczeniem o zameldowaniu.
Co dalej? W najbliższej przyszłości Ministerstwo Cyfryzacji planuje udostępnienie parentyzacji, czyli mechanizmu łączącego dziecko z rodzicami, dzięki czemu numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL. Mechanizm ten zacznie funkcjonować od 1 grudnia 2018 roku, a od 1 maja 2019 roku będzie możliwe szybsze poprawianie danych w rejestrze PESEL, niezgodnych z prawdą, dzięki udostępnieniu dedykowanej temu kolejne e-usługi.
Dla przypomnienia z najciekawszych e-usług, z których już możemy korzystać, wymienię tylko możliwość sprawdzenia punktów karnych online, zgłoszenie utraty dowodu osobistego oraz złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu czy możliwość sprawdzenia online historii pojazdu.
Pełny wykaz e-usług znajdziecie na stronie Obywatel.gov.pl, na chwile obecną dostępnych jest tam 42 usługi, z których skorzystać możemy online.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Photo: nata-lunataD/Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu