Sprzęt

Przy takim tempie rozwoju terabajtowe dyski SSD niebawem będą standardem [prasówka]

Tomasz Popielarczyk
Przy takim tempie rozwoju terabajtowe dyski SSD niebawem będą standardem [prasówka]
Reklama

Dyski SSD stają się coraz pojemniejsze i tańsze. Firma Fixtars zaprezentowała właśnie swoje nowe nośniki o pojemności 10 TB i 13 TB. I pomyśleć, że je...

Dyski SSD stają się coraz pojemniejsze i tańsze. Firma Fixtars zaprezentowała właśnie swoje nowe nośniki o pojemności 10 TB i 13 TB. I pomyśleć, że jeszcze rok temu "rekordowymi" nazywano 5-terabajtowe modele.

Reklama

13 TB w SSD



Jak już pewnie się domyślacie, nie są to dyski przeznaczone na rynek konsumencki. Sprawdzą się na pewno w serwerowniach oraz zastosowaniach biznesowych. Fixstars chwali się optymalizacją zapisu i odczytu sekwencyjnego, co pozwoli utrzymać prędkości transferu na stałym, wysokim poziomie (580 oraz 54 MB/s). Dyski mają rozmiar 2,5" oraz bazują na autorskim kontrolerze producenta i pamięciach MLC NAND Toshiby (15 nm). Producent deklaruje, że zużycie energii w spoczynku wynosi zaledwie 3 W, a pod obciążeniem - 6,5 W. Z nóg zwala cena - 13 tys. dolarów. Wychodzi, że za jeden terabajt płacimy 1 tys. dolarów. Ale w tym tempie, nie powinniśmy zbyt długo czekać na drastyczny spadek cen.

Nie jest to jednak największy dysk SSD na świecie. W sierpniu Samsung zapowiedział swoje nośniki o pojemności 16 TB

Kolejne gry we wstecznej kompatybilności na XOne

Przedstawiciele Microsofftu na Twitterze już powoli zapowiadają ujawnienie kolejnych produkcji dostępny w ramach programu wstecznej kompatybilności. Lista ma niebawem zostać poszerzona o kilka nowych gier. MS zapowiedział, że będzie to robił regularnie. I faktycznie pojawiające się każdego dnia bezpłatne w ramach Games with Gold gry na X360 są również kompatybilne z Xboksem One. Najwyraźniej jednak firma na tym nie poprzestanie.

Jest też zła wiadomość. Jedną z najbardziej oczekiwanych funkcji na konsoli (którą sam bym chętnie zobaczył, ale tylko pod warunkiem, że otrzymam też aplikację Spotify) jest możliwość odtwarzania muzyki w tle podczas grania. Phil Spencer na Twitterze przyznał, że nie powinniśmy się spodziewać tej funkcji wcześniej niż latem bieżącego roku. Trudno się dziwić, zważywszy, że pod tym względem na konsoli mamy na razie jedynie aplikację Groove Music, która w Polsce jest całkowicie bezużyteczna (podobnie zresztą jak sama usługa).

PS4 górą w grudniu


Reklama

I zostajemy w temacie konsol, bo mimo rekordowej sprzedaży w grudniu Xbox One nie pobił PlayStation 4. Z danych NPD Group wynika, że Sony zdominowało dwa najważniejsze, generujące największą sprzedaż miesiące w roku (listopad i grudzień). W tym czasie sprzedano 5,7 mln konsol oraz 35 mln gier. W sumie PS4 rozeszło się już w liczbie 36 mln egzemplarzy (co potwierdza sam producent w oficjalnym komunikacie). Z danych ujawnionych jakiś czas temu przez Microsoft na rynku jest 18 mln konsol pracujących pod kontrolą Windowsa 10. A, że każdy Xbox niedawno automatycznie zaktualizował się do Windowsa 10, można na tej podstawie wywnioskować, że proporcje na tym rynku wynoszą 2 do 1. Szczerze mówiąc, spodziewałem się, że XOne będzie w znacznie gorszej sytuacji.

TSMC ma problemy


Reklama

Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, największy kontraktowy producent chipów na świecie po raz pierwszy od 2011 roku zanotował spadki. Firma nie spodziewała się tego, prognozując na początku roku 10-procentowy wzrost w ciągu najbliższych pięciu lat. Składać się na to może wiele czynników. Przed wszystkim rynek smartfonów w tym roku zanotował jednocyfrowy wzrost, a Chiny będące największym punktem zbytu zaczęły się nasycać. Samo TSMC nie popisało się też produkcją Snapdragonów 810, co mogło wpłynąć na fakt, że nowe procesory Qualcomma teraz produkuje Samsung.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama