Motoryzacja

Przejścia dla pieszych mają być bezpieczniejsze, bo ginie tam za dużo ludzi

Marek Adamowicz
Przejścia dla pieszych mają być bezpieczniejsze, bo ginie tam za dużo ludzi
27

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało specjalne przepisy, które mają spowodować, że na przejściach dla pieszych będzie mniej wypadków. A statystyki są zatrważające.

Statystyki wypadkowości na polskich drogach stają się z roku na rok coraz lepsze. Teoretycznie powinno to napawać optymizmem na kolejne lata, lecz podawane co roku liczby są zatrważająco wysokie. Blisko połowa ofiar wypadków z udziałem pieszych w 2017 roku straciła życie w miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego. Liczba rannych w takich miejscach oscyluje w okolicach 90 procent wszystkich pieszych. Na samych przejściach dla pieszych odnotowano 4091 wypadków, w których zginęło 259 osób, a 4029 zostało rannych. W teorii to są wyłącznie liczby na papierze – w praktyce ogrom ludzkiego nieszczęścia i tragedii.

Przejścia dla pieszych mają być bezpieczniejsze: przyczyny wypadków

Powodów tak dużej ilości wypadków na przejściach dla pieszych z udziałem tych ostatnich jest paradoksalnie dużo. Chociaż w większości takich przypadków powodem zdarzeń jest nadmierna prędkość to z badań przeprowadzonych przez Ministerstwo Infrastruktury wynika, że na drugim miejscu jest ograniczona widoczność. W miejscach udostępnionych dla pieszych wypadki najczęściej zdarzają się w miesiącach jesienno-zimowych przy ograniczonej widoczności. Wtedy też szybko zapada zmrok, a warunki atmosferyczne nie poprawiają sytuacji.

Chociaż od kilku lat możemy w polskich miastach możemy zauważyć zmiany dotyczące otoczenia wokół przejść dla pieszych. Wraz z remontem ulic i dróg coraz częściej takie miejsca są dodatkowo oświetlane – zarówno latarniami, jak i innymi lampami czy świetlikami wbudowanymi w asfalt. W newralgicznych miejscach instalowana jest również sygnalizacja świetlna, której zmianę świateł można wzbudzić wciśnięciem przycisku. Okazuje się jednak, że takie rozwiązania nie zawsze są skuteczne gdyż nie każde rozwiązanie stosowane przez zarządców dróg spełnia określone wymagania i kryteria.

Przejścia dla pieszych mają być bezpieczniejsze: Ministerstwo szuka rozwiązań

Dlatego też Ministerstwo Infrastruktury wraz z działającą przy resorcie Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, oraz przy współpracy z Politechniką Gdańską, Politechniką Warszawską Instytutem Badawczym Dróg i Mostów oraz Fundacją Rozwoju Inżynierii Lądowej ma przygotować specjalne wytyczne. W opracowanym dokumencie znajdą się szczegółowe zalecenia oraz instrukcje dotyczące prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych, które następnie zostaną przekazane zarządcom dróg i ulic do wdrożenia. Wraz z kolejnymi remontami lokalnych dróg i ulic, przejścia dla pieszych mają być dostosowywane do przepisów przygotowywanych przez resort Andrzeja Adamczyka.

W wypowiedzi dla mediów, Justyna Wacowska z Centrum Bezpieczeńśtwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego podkreślała, że:

Opracowanie wytycznych, dzięki którym piesi będą lepiej widoczni, to krok w dobrym kierunku. Przejścia są traktowane przez pieszych jako miejsca zapewniające im bezpieczeństwo. Są oznakowane, mają namalowane pasy. Jednak piesi powinni zdawać sobie sprawę, że dla kierowców mogą być niewidoczni, zwłaszcza po zmroku. Mechanizm psychologiczny: widzę, więc jestem widoczny, może być zdradliwy. Z relacji kierowców, którzy potrącili pieszego na przejściu wynika często, że zobaczyli postać w ostatniej chwili lub w ogóle jej nie widzieli. Oczywiście przyczyn zdarzeń tego typu może być wiele, jednak bardzo istotne jest to, aby kierowcy mieli szansę na odpowiednio wcześniejsze dostrzeżenie zagrożenia.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury wynika, że chociaż obecnie stosowane są rozwiązania umożliwiające oświetlenie obszaru przejścia dla pieszych, to nie zawsze są one skuteczne. Oświetlenie powinno jednocześnie zapewniać kierowcy możliwość właściwego widzenia oraz ocenienia sytuacji, a pieszemu właściwe warunki do bezpiecznego skorzystania z przejścia. Mamy nadzieję, że nowe wytyczne Ministerstwa Infrastruktury zdecydowanie wpłyną na poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych.

 

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu