Przeglądarki internetowe

Zmiana rozkładu sił na rynku przeglądarek. Zgadniecie kto zajął 2. miejsce?

Kamil Świtalski
Zmiana rozkładu sił na rynku przeglądarek. Zgadniecie kto zajął 2. miejsce?

Król przeglądarek od lat jest jeden. A kto wywalczył drugie miejsce?

Przeglądarka internetowa od lat jest jednym z podstawowych narzędzi na naszych komputerach. A wraz z rozwojem technologii — pozwala na jeszcze więcej. Właściwie nie brakuje na świecie użytkowników, dla których to właśnie to narzędzie jest synonimem komputera. Biorąc jednak pod uwagę liczbę webowych aplikacji, wtyczek i rozszerzeń — nie jest to ani trochę zaskakujące.

Podobnie jak nie powinno być dla nikogo specjalnym zaskoczeniem, że to Google Chrome wciąż króluje w temacie. Przeglądarka od lat nie ma sobie równych, pod względem udziału — nie ma sobie równych. Zostawiła konkurencję baaaardzo daleko za sobą. Ich podgryzanie niespecjalnie go zatem obchodzi, ale faktem jest, że w tle walka jest zażarta. I według najnowszego raportu StatCounter — w ostatnich tygodniach drugie miejsce zostało odzyskane przez... Apple!

Źródło: Depositphotos

Safari 2. najczęściej wybieraną przeglądarką. Jak wygląda rozkład sił na rynku?

Różnica między drugim a trzecim miejscem jest stosunkowo niewielka. Nie wynosi ona nawet jednego procenta. Ale nie zmienia to faktu, że Microsoft Edge został zepchnięty na dalszy plan i drugie miejsce odzyskało... Safari! Tak, przeglądarka Apple przez lata traktowana była przez użytkowników z dystansem. W mojej opinii — nie słusznie. Choć nie da się ukryć, że przesiadka z Chrome'a na starcie jest bolesna, to... po latach korzystania z przeglądarki giganta z Cupertino, nie chciałbym już tam wracać. Ale do rzeczy: jak wygląda obecny rozkład sił na rynku?

Źródło: Depositphotos

Najpopularniejsze przeglądararki internetowe

  1. Google Chrome: 66.13%
  2. Safari: 11.87%
  3. Microsoft Edge: 11%
  4. Firefox: 5.65%
  5. Opera: 3.09%
  6. Internet Explorer: 0.55%

Różnica między Microsoft Edge i Safari jest niewielka, ale jednak na korzyść tej drugiej. Dlatego też udało jej się zająć zaszczytne drugie miejsce, spychając rywala dalej. Za nimi jest jeszcze Firefox, Opera i dogorywający w bólach Internet Explorer. Pozycja Google Chrome zaś od lat jest stała i mam wrażenie, że trudno będzie jej zagrozić. Właściwie to trudno mi sobie na tę chwilę wyobrazić scenariusz, w którym jej druzgocąca przewaga przestanie mieć miejsce.

Najnowszy trend przeglądarek: sztuczna inteligencja. Czy uda mu się namieszać?

Podobnie jak cała reszta technologicznych rozwiązań, przeglądarki internetowe również zaczynają być dopakowywane sztuczną inteligencją. Głównie widzimy to póki co u Microsoftu, który za pośrednictwem Binga integruje tam rozwiązania takie jak ChatGPT czy generator obrazków DALL-E. Google wciąż testuje swoje odpowiedzi na te narzędzia, a co z Apple? Cóż — na tę chwilę cisza. Ale kto wie, może podczas najbliższych konferencji dowiemy się nieco więcej na temat planowanych zmian. Google I/O 2023 już w przyszłym tygodniu. Na WWDC 2023 musimy zaczekać do czerwca. Ale to właśnie tam spodziewamy się poznać plany związane z dalszym rozwojem tych produktów!

Grafika: Depositphotos.com

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu