Fiat, marka o bogatej historii i ikonicznym statusie we Włoszech i na świecie, ponownie udowadnia, że potrafi mistrzowsko łączyć tradycję z nowoczesnością.
Premiera Grande Pandy: Jak Fiat połączył kultowy włoski design z nowoczesnym napędem

Najnowszym tego dowodem jest długo wyczekiwana premiera Fiata Grande Panda – samochodu, który nie tylko nawiązuje do swojego legendarnego poprzednika z lat 80., ale także wyznacza nowy kierunek dla marki w erze elektromobilności i zrównoważonego rozwoju. To auto, które budzi nostalgię, jednocześnie oferując najnowsze rozwiązania technologiczne, zaprojektowane, by sprostać wyzwaniom współczesnej mobilności miejskiej i nie tylko. Grande Panda to coś więcej niż samochód – to manifest włoskiego stylu, pomysłowości i dostępności dla każdego.
Polecamy na Geekweek: Polska rakieta triumfuje w USA. Sukces studentów z Poznania
Powrót ikony - esencja włoskiego designu
Projektując Grande Pandę, Centro Stile Fiata stanęło przed nie lada wyzwaniem: jak oddać hołd kultowemu modelowi, który zmotoryzował Włochy i podbił serca kierowców na całym świecie, jednocześnie tworząc samochód na miarę XXI wieku? Odpowiedź tkwi w harmonijnym połączeniu kluczowych cech oryginału z nowoczesną estetyką i technologią. Nowa Grande Panda zachowuje charakterystyczną dla swojego przodka prostotę linii i inteligentne rozwiązania idące w parze z niepowtarzalnym stylem.
Już na pierwszy rzut oka widać inspirację Pandą z lat 80. Mamy tu do czynienia z solidną, nieco pudełkowatą bryłą, która jednak dzięki ostrym liniom i dynamicznym przetłoczeniom zyskuje na nowoczesności. To nie jest jedynie sentymentalna podróż w przeszłość, ale świadome czerpanie z dziedzictwa, by stworzyć coś świeżego i ekscytującego. Charakterystyczne, niemal pionowe płaszczyzny nadwozia, proste kąty i wyraźnie zaznaczone nadkola dają poczucie solidności. Ten design to kwintesencja włoskiej szkoły projektowania – odważnej, funkcjonalnej i pełnej charakteru.
Szczególną uwagę zwracają detale. Pikselowe reflektory LED nadają unikalny wygląd, który zapada w pamięć. To gra z formą, która łączy cyfrową precyzję z analogowym urokiem. Również tylne światła utrzymane są w podobnej konwencji, tworząc spójną i rozpoznawalną sygnaturę świetlną. Całość uzupełniają takie smaczki jak wytłoczony napis "PANDA" na drzwiach czy charakterystyczne, kontrastujące elementy designu, które podkreślają miejski i nieco zadziorny charakter auta.
Nowa Grande Panda to samochód zaprojektowany we Włoszech, w sercu motoryzacyjnego designu – Turynie. I to czuć w każdym calu.
Kompaktowe wymiary, maksymalna przestrzeń
Fiat Panda od zawsze był synonimem miejskiej zwinności i inteligentnego wykorzystania przestrzeni. Nowa Grande Panda kontynuuje tę tradycję, oferując kompaktowe wymiary zewnętrzne idealnie dopasowane do zatłoczonych ulic i ciasnych miejsc parkingowych. Przy długości 3,99 metra, Grande Panda jest zaskakująco przestronna w środku. To wynik przemyślanej konstrukcji i filozofii projektowania, która stawia na maksymalizację użyteczności każdego centymetra sześciennego.
Wnętrze Grande Pandy to prawdziwy popis włoskiej pomysłowości. Proste linie deski rozdzielczej, jasne kolory oraz dobrze zorganizowana przestrzeń tworzą przyjazną i funkcjonalną atmosferę. Mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych, wnętrze oferuje komfortową przestrzeń dla pięciu pasażerów, co czyni Grande Pandę doskonałym wyborem nie tylko do codziennych dojazdów do pracy, ale także jako samochód rodzinny na weekendowe eskapady.
Projektanci Fiata zadbali o liczne praktyczne rozwiązania. Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów jest deska rozdzielcza, która oferuje schowki o pojemności aż 13 litrów. Dzięki temu utrzymanie porządku we wnętrzu staje się łatwiejsze, a wszystkie potrzebne przedmioty są zawsze pod ręką.
Kompaktowe wymiary nie oznaczają kompromisów w kwestii przestrzeni bagażowej. Grande Panda oferuje zaskakująco duży bagażnik jak na swoje gabaryty. W wersji elektrycznej jego pojemność wynosi solidne 361 litrów, a w wersji z napędem hybrydowym aż 412 litrów, co pozwala bez problemu zmieścić tygodniowe zakupy lub bagaż na weekendowy wyjazd. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ta znacząco wzrasta, nawet do 1366 litrów, co dodatkowo podkreśla wszechstronność tego miejskiego auta.
Fiat Grande Panda udowadnia, że mały samochód może być wielki duchem i możliwościami. To idealny towarzysz miejskiego życia – zwinny, łatwy w parkowaniu, a jednocześnie przestronny i praktyczny.
Dwie drogi do przyszłości: napęd hybrydowy i elektryczny
Fiat Grande Panda nie tylko zachwyca designem i funkcjonalnością. Od samego początku model ten został zaprojektowany z myślą o zelektryfikowanej przyszłości, oferując klientom wybór między nowoczesnym napędem hybrydowym, a w pełni elektrycznym. To świadoma strategia, która pozwala marce dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, niezależnie od ich potrzeb i preferencji, jednocześnie wspierając transformację energetyczną w motoryzacji.
Grande Panda Hybrid
Wersja hybrydowa to idealne rozwiązanie dla tych, którzy cenią sobie oszczędność paliwa i płynność jazdy, charakterystyczną dla napędów zelektryfikowanych. Pod maską znajdziemy nowoczesny, trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra, 48-woltowy akumulator i silnik elektryczny o mocy 21kW, co daje łączną moc napędu hybrydowego 110 KM. Taki system pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania i wspomaganie silnika spalinowego podczas przyspieszania, co przekłada się na niższe zużycie paliwa (średnio 5,0-5,1 l/100 km) i niższą emisję CO2 (115-117 g/km ). Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,2 s. Grande Panda posiada automatyczną skrzynię biegów e-DCT, która zapewnia komfort i płynną jazdę. Wersja hybrydowa to doskonały kompromis między tradycyjną motoryzacją, a nowoczesnymi, ekologicznymi rozwiązaniami.
Grande Panda z napędem elektrycznym
Dla tych, którzy chcą w pełni wkroczyć w świat elektromobilności, Fiat przygotował w pełni elektryczną wersję Grande Pandy. Sercem układu napędowego jest silnik elektryczny o mocy 113 KM (83 kW) i momencie obrotowym 122 Nm, który zapewnia dynamiczne przyspieszenie, szczególnie w warunkach miejskich (0-50 km/h w 4,2 sekundy, 0-100 km/h w 11-11,5 sekundy w zależności od wersji). Energia magazynowana jest w akumulatorze o pojemności 44 kWh (netto 43,8 kWh). Taka pojemność pozwala na przejechanie nawet 320 km w cyklu mieszanym WLTP, co jest wartością w zupełności wystarczającą do zaspokojenia codziennych potrzeb większości użytkowników. Prędkość maksymalna wynosi do 132 km/h.
Fiat zadbał również o wygodę ładowania. Grande Panda E wyposażona jest w port szybkiego ładowania prądem stałym (DC) o mocy do 100 kW. Dzięki temu naładowanie akumulatora od 20% do 80% zajmuje zaledwie 27 minut, co znacznie ułatwia podróżowanie na dłuższych dystansach. W przypadku ładowania prądem zmiennym (AC), Fiat wprowadził ciekawe rozwiązanie – zintegrowany, chowany, spiralny kabel do ładowania umieszczony pod maską. To pomysłowe rozwiązanie pozwala zaoszczędzić miejsce w bagażniku i sprawia, że kabel jest zawsze pod ręką. Standardowo oferowana jest ładowarka pokładowa o mocy 7 kW, która pozwala naładować baterię (20-80%) w 4 godziny i 20 minut. Opcjonalnie dostępna jest również ładowarka pokładowa o mocy 11 kW, która skraca ten czas do 2 godzin i 50 minut. To pokazuje, że Fiat myśli praktycznie, oferując rozwiązania ułatwiające codzienne życie z samochodem elektrycznym.
Wybór między napędem hybrydowym, a elektrycznym zależy od indywidualnych potrzeb i stylu życia. Obie wersje oferują jednak to, co w Grande Pandzie najlepsze: włoski styl, kompaktowe wymiary, praktyczność i nowoczesne technologie, a wszystko to w duchu zrównoważonego rozwoju.
Grande Panda na podbój rynku
Nowy Fiat Grande Panda jeszcze przed oficjalnym pojawieniem się w salonach zdążył wzbudzić ogromne zainteresowanie i zdobyć uznanie zarówno ekspertów, jak i przyszłych użytkowników. Świadczą o tym liczne nagrody i wyróżnienia, które model ten otrzymał na różnych rynkach, w tym w Polsce.
Entuzjazm wokół Grande Pandy jest w pełni uzasadniony. To samochód, który doskonale wpisuje się w potrzeby współczesnych kierowców, oferując styl, funkcjonalność, nowoczesne napędy i, co równie ważne, przystępność cenową.
Marka przygotowała atrakcyjną ofertę:
- Wersja hybrydowa z automatyczną skrzynią biegów jest dostępna w trzech poziomach wyposażenia: bazowym Pop, bogatszym Icon oraz topowym La Prima. Ceny startują od 79 900 zł
- Wersja elektryczna oferowana jest w dwóch wersjach: (RED) oraz topowej La Prima. Ceny rozpoczynają się od 110 000 zł
Dodatkowo, Fiat przygotował specjalne oferty finansowania, które czynią zakup Grande Pandy jeszcze bardziej atrakcyjnym. W ramach programu "NaszEauto", dedykowanego modelom elektrycznym, można nabyć bogato wyposażoną wersję (RED) już od 70 000 zł (po uwzględnieniu dopłaty). Dostępna jest również opcja abonamentu SimplyDrive, gdzie miesięczna rata za elektryczną Grande Pandę w programie NaszEauto może wynieść już od 199zł netto. Oferta abonamentowa jest elastyczna – klienci mogą dostosować okres umowy (24-60 miesięcy), roczny limit kilometrów (10 000 - 60 000 km) oraz wysokość opłaty wstępnej (0-45%), która może być pokryta z dotacji. Szczegóły programu i kalkulator finansowy dostępne są na stronie Fiata.
Fiata Grande Panda to samochód, który ma potencjał, by stać się kolejnym bestsellerem, kontynuując dziedzictwo swoich kultowych poprzedników i jednocześnie wyznaczając nowe standardy w segmencie aut miejskich. Łącząc włoski styl, innowacyjność i przystępność, Grande Panda jest gotowa, by na nowo zdefiniować miejską mobilność.
Artykuł powstał przy współpracy z marką Fiat.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu