49

UOKIK: stare pralki, lodówki i telewizory naprawialne przez nawet 10 lat

Zmiana etykiet na sprzętach AGD RTV to nie jedyna nowość, która zaczęła obowiązywać w Polsce od początku tego miesiąca. Chyba nawet bardziej znaczące i istotne dla nas jest nowe prawo do naprawy.

Nowe oznaczenia klasy energetycznej

Dla przypomnienia, od 1 marca znikają z oznaczeń sprzętów AGD RTV plusy, od teraz producenci będą korzystali ze skali od A do G, przy czym A będzie zarezerwowana dla sprzętów, które pojawią się dopiero w przyszłości. Najwyższą klasą obecnych urządzeń takich jak telewizory, monitory cyfrowe, pralki, pralko-suszarki, urządzenia chłodnicze czy zmywarki do naczyń będzie więc B. Z kolei od 1 września 2021 r. zaczną obowiązywać nowe oznaczenia i etykiety dla żarówek.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny:

Na etykietach energetycznych zlikwidowano plusy i wróciła pierwotna skala od od A do G. W praktyce nie będzie obecnie na rynku produktów o klasie A – została ona zarezerwowana dla zaawansowanych sprzętów i nowych osiągnięć technicznych, które dopiero powstaną w przyszłości.

Poza nowymi oznaczeniami na sprzętach znajdziemy też kody QR, po zeskanowaniu których będziemy mogli się zapoznać z kartą danego produktu w bazie EPREL (European Product Database for Energy Labelling). Ponadto pojawią się na etykietach piktogramy z cechami urządzenia oraz nowa skala klas hałasu (od A do D).

Więcej o nowych oznaczeniach przeczytacie w naszym wcześniejszym wpisie na ten temat – RTV i AGD z nowymi etykietami, koniec A+++ oraz na stronach Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Założenia prawa do naprawy

Przejdźmy zatem do drugiej nowości, która zaczęła obowiązywać już w tym temacie, a mianowicie tzw. prawa do naprawy.

Sprzęty AGD RTV się psują, najczęściej po upłynięciu terminu gwarancji producenta. Jeśli to relatywnie krótki okres, jest jeszcze szansa na naprawę. Gorzej to wygląda w sytuacji, kiedy sprzęt psuje się po kilku latach, w sklepie nie znajdziemy już części zamiennych, nie mają ich już też zakłady naprawcze, w rezultacie taki sprzęt zasila ogromną już górę elektrośmieci.

Zgodnie z nowymi założeniami w prawie ma się to teraz zmienić, części zamienne do produkowanych sprzętów mają być dostępne dla zakładów naprawczych od 7 do nawet 10 lat, i to po zakończeniu produkcji danego modelu. W przypadku drobnych napraw, podstawowe zamienniki, które możemy sami wymienić, mają być dostępne w sklepach.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK:

Dzięki wprowadzonej regulacji sprzęty mają być trwalsze i łatwiejsze w naprawie. Jednym z celów nowych przepisów jest ograniczenie elektrośmieci. Prawo do naprawy i zwiększenie dostępności części będzie miało również swój wymiar finansowy – dłuższa eksploatacja urządzenia to oszczędność pieniędzy, zatem skutek finansowy dla konsumentów będzie również korzystny

Scrap Metal and household waste at recycling facility

I tak dla przykładu – dla serwisów naprawczych przez 10 lat mają być udostępniane przez producentów:

  • dla pralek i pralko-suszarek: pompy, bębny do prania, wyświetlacze elektroniczne, oprogramowanie, drzwi, uszczelki i dozwoniki

Przez co najmniej 7 lat dla serwisów:

  • dla urządzeń chłodniczych: termostaty, czujniki temperatury, klamki, zawiasy, tace i koszyki

Z kolei dla wszystkich, również w sklepach przez 10 lat mają być udostępniane uszczelki

Przez co najmniej 7 lat dla serwisów:

  • dla zmywarek do naczyń: termostaty i czujniki, płytki obwodu drukowanego, wyświetlacze elektroniczne, wyłączniki ciśnieniowe i programowanie.

Natomiast dla wszystkich przez co najmniej 10 lat:

  • zawiasy do drzwi i uszczelki, ramiona natryskowe, filtry drenażowe, półki wewnętrze i wyposażenie dodatkowe z tworzyw sztucznych, np. koszyki i pokrywy.

UOKiK przy okazji poinformował, że wykaz wszystkich części, do których producenci będą musieli zapewnić dostęp oraz sposób ich zamówienia, ma się znajdować na ich stronach, wraz z instrukcją naprawy sprzedawanych przez nich sprzętów.

Źródło: UOKiK.
Stock Image from Depositphotos.