Powszechny dostęp do internetu sprawił, że wiedza jest na wyciągnięcie ręki. Jednak to, co widzimy w sieci, nie zawsze musi być prawdą. Walka z dezinformacją jest trudna, jednak świadomość zagrożeń powinna być najważniejsza. Przypomina o tym Ministerstwo Cyfryzacji w nowej kampanii.
Prawda czy fałsz? Rządzący przestrzegają przed dezinformacją w sieci

Ministerstwo Cyfryzacji wraz z NASK zainaugurowały nową odsłonę ogólnopolskiej kampanii społecznej, której celem jest walka z dezinformacją w internecie. Akcja, pod hasłem "Nie pozwól, by dezinformacja zmieniła Cię w trolla", ma edukować społeczeństwo na temat zagrożeń płynących z rozpowszechniania niezweryfikowanych informacji oraz uczyć, jak rozpoznawać manipulacje i nie dać się wciągnąć w spiralę fałszu i nienawiści.
Centralnym elementem kampanii jest 30-sekundowy spot, emitowany w telewizji, radiu i internecie. Pokazuje on, jak zwykli internauci – klikając w niezweryfikowane treści – dosłownie przeobrażają się w tytułowe trolle. Ta metafora ma unaocznić, jak łatwo i nieświadomie można stać się narzędziem dezinformacji. Kampanii towarzyszy specjalna strona internetowa www.nask.pl/dezinfo, na której dostępne są materiały edukacyjne, praktyczne wskazówki dotyczące rozpoznawania fałszywych informacji oraz formularz umożliwiający zgłaszanie przypadków dezinformacji napotkanych w sieci.
Dezinformacja w sieci. Ministerstwo Cyfryzacji startuje z nową odsłoną kampania informacyjnej
Wiceminister cyfryzacji Paweł Olszewski podkreśla, że dezinformacja to obecnie jedno z największych wyzwań dla bezpieczeństwa informacyjnego kraju, a obowiązkiem instytucji publicznych jest nie tylko ostrzeganie, ale także uczenie społeczeństwa, jak radzić sobie z tym zjawiskiem. Z kolei dyrektor biura komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji, Marek Gieorgica, zwraca uwagę, że każdy użytkownik internetu ma wpływ na to, jak wygląda cyfrowa rzeczywistość – jedno nieprzemyślane kliknięcie może mieć poważne konsekwencje.
Dezinformacja to dziś jedno z największych wyzwań dla bezpieczeństwa informacyjnego kraju. Kampanią chcemy nie tylko ostrzec, ale przede wszystkim nauczyć Polki i Polaków, jak rozpoznawać manipulację i nie dawać się wciągnąć w spiralę nienawiści i fałszu. To nasz obowiązek jako instytucji publicznych.
Czytaj dalej poniżej
– mówi wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski.
Kampania realizowana jest w największych mediach ogólnopolskich oraz na kanałach własnych Ministerstwa Cyfryzacji i NASK. Za kreację odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej. Organizatorzy apelują o aktywne zaangażowanie w walkę z dezinformacją i zachęcają do weryfikowania źródeł oraz zgłaszania podejrzanych treści.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu