Polska

Praca zdalna w Polsce: 1/4 pracuje w nadgodzinach, blisko połowa oczekuje podwyżki

Grzegorz Ułan
Praca zdalna w Polsce: 1/4 pracuje w nadgodzinach, blisko połowa oczekuje podwyżki
19

Zapewne spora część osób w Polsce, która nie pracowała wcześniej zdalnie, a w czasie pandemii została do tego zmuszona jest już zmęczona tym trybem. Przebija się to w niejednym badaniu, podobnie jak w najnowszym „Monitorze Rynku Pracy” Instytutu Badawczego Randstad. Dodatkowo wesprę się tutaj ostatnimi wynikami badania platformy webinarowej ClickMeeting - „Jak oceniamy pracę zdalną po roku pandemii?".

To już 43. edycja badania „Monitor Rynku Pracy” Instytutu Badawczego Randstad, który poświęca osobny fragment pracy zdalnej, z którą chcąc nie chcąc zmagamy się od przeszło roku. Jeśli chodzi o dotychczasową formę badania, skupiającą się na obserwacji rynku pracy w Polsce, sytuacja tu powoli stabilizuje się.

W najnowszym badaniu obserwujemy jednocześnie nieznaczne stabilizowanie się sytuacji na polskim rynku pracy. Nie zmienia się rotacja pracowników, wyhamowały trendy związane z utratą dotychczasowego zatrudnienia, słabną obawy o utrzymanie miejsc pracy.

Przejdźmy więc od razu do części poświęconej pracy zdalnej. Z wyników badania okazuje się, że osoby pracujące zdalnie mają coraz więcej problemów z zachowaniem równowagi życiowej. Ciężko im właściwie rozplanować dzień i rozdzielić pracę od codziennych obowiązków domowych.

Na chwilę obecną (badanie przeprowadzono w dniach od 23 lutego do 2 marca 2021 r.) 32% pracowników pracuje albo częściowo zdalnie, albo w całości. 10% pracuje całkowicie zdalnie, a 63% z nich zmuszonych zostało do tego w czasie pandemii. W przypadku 22% pracowników pracujących hybrydowo, 66% przeszło na ten tryb w czasie pandemii.

Jeśli chodzi o samych pracowników zdalnych, połowa z nich pracuje w tych samych godzinach, co w przypadku pracy stacjonarnej. 32% z nich samemu mogło wybrać sobie nowe godziny pracy, a 18% badanych to pracodawca narzucił nowe godziny pracy.

W efekcie aż 26% pracujących zdalnie deklaruje, że pracuje więcej w nadgodzinach niż przed pandemią. W przypadku pracujących hybrydowo odsetek tych osób wynosi 17%, a stacjonarnie 11%.

Pandemia Covid-19 istotne wpłynęła na sposób pracy w wielu polskich przedsiębiorstwach. Pracownicy sygnalizują, że te zmiany wpływają na ich poczucie równowagi życiowej. Niemal co drugi badany sygnalizuje, że swoje zadania wykonuje poza godzinami pracy. Wśród pracujących zdalnie ten odsetek jest jeszcze wyższy.

Taka zmiana w trybie pracy nie mogła się nie odbić na problemach z zachowaniem równowagi życiowej. 62% badanych deklaruje, że raczej albo zdecydowanie nie ma z tym problemów. 20% trudno się do tego jednoznacznie odnieść, a 18% nie radzi sobie z tym raczej albo zdecydowanie mają z tym problem.

Z czego te problemu mogą wynikać? Nie bez przyczyny wybrałem tutaj wyniki drugiego badania autorstwa platformy webinarowej ClickMeeting, według których problemem nie są kwestie technologiczne - 92% ankietowanych ma
wystarczający sprzęt do pracy z domu, a 88% posiada też odpowiednie łącze internetowe. Największą przeszkodą jest tu brak odpowiednich warunków w domu do pracy zdalnej.

63% badanych deklaruje, że takowe posiada, co pokrywa się z wynikami badania Randstad, ale 37% narzeka tylko na częściowo odpowiednie warunki do pracy zdalnej lub nie ma ich w ogóle. To z pewnością powoduje konieczność pracy w różnych godzinach, które choćby w minimalny sposób zapewniają odpowiednie warunki pracy zdalnej w domu.

Co więcej, osoby pracujące zdalnie dostrzegają konieczność częściowej rekompensaty finansowej od pracodawców z tytułu zmiany warunków pracy. Dodatkowe koszty z nią związane takie jak np. wyższe rachunki za wodę, prąd, internet czy zakup odpowiedniego sprzętu powinny być zwracane według 60% badanych - dane z marca 2021 roku, we wrześniu 2020 roku było to 66% badanych.

Wyżej mieliśmy spadek oczekiwań, z kolei wzrosty zaliczył odsetek osób, które oczekują podwyżki od pracodawców w związku z wykonywaniem pracy zdalnej. We wrześniu oczekiwania takie miało 35% badanych, w marcu odsetek ten urósł już do 42%. Z kolei 16% zadowoliłoby w to miejsce przyznanie benefitów w postaci zadaniowego czasu pracy lub dostępu do wizyt u okulisty, ortopedy czy masażysty.

Ponadto 22% z badanych oczekuje od pracodawców darmowych konsultacji z psychologiem, a aż 84% uważa, iż warunki pracy zdalnej powinny zostać uregulowane w Kodeksie pracy.

Źródło: Randstad/ClickMeeting.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu