Autorem wpisu jest Krystian Włodarczyk z Positionly. Każdy nowy serwis w internecie powstaje z myślą o użytkownikach. Prosta strona, aplikacja cz...
Autorem wpisu jest Krystian Włodarczyk z Positionly.
Każdy nowy serwis w internecie powstaje z myślą o użytkownikach. Prosta strona, aplikacja czy też blog, bez odwiedzających ją ludzi traci rację bytu. Aby ich pozyskać powinniśmy wykonać szereg działań promocyjnych, dzięki którym zostanie on zauważony. Ze względu na to, iż większość z nas wyszukuje informacji w wyszukiwarkach są one wykorzystywane jako podstawowy element działań marketingowych.
Marketing w wyszukiwarkach, w skrócie SEM (Search Engine Marketing) jest pojęciem dość szerokim i zawiera w sobie wiele czynności mających na celu promocję naszej strony, a co za tym idzie pozyskiwanie na nią ruchu. Może być on bezpłatny (organiczny), generowany dzięki SEO lub płatny, generowany kampaniami PPC.
Pomimo, iż obydwa rodzaje działań wykorzystywane są w tym samym celu to różnią się one w swojej charakterystyce.
SEO (Search Enigne Optimization) jest elementem omawianych działań marketingowych i dotyczy optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek, a także pozycjonowania.
Działania PPC niejednokrotnie kojarzone są z takimi narzędziami, jak AdWords, które bazują na modelu rozliczeniowym, gdzie płacimy za każde kliknięcie w naszą reklamę (pay per click lub cost per click). O ile pojęcie PPC (CPC) jako modelu rozliczeń odnosi się do całego obszaru reklamy płatnej, to w przypadku marketingu w wyszukiwarkach dotyczy jedynie linków sponsorowanych.
Ruch generowany płatnie oraz ruch organiczny są od siebie niezależne, jednak mogą być stosowane razem, pozwalając w ten sposób osiągać optymalne efekty naszych działań.
Kluczowe różnice
Forma
Linki sponsorowane mają postać reklam tekstowych i pojawiają się nad, z boku lub pod organicznymi wynikami wyszukiwania. Taka reklama aktywowana jest przez odpowiednio dobrane słowa kluczowe, zgodne z zawartością naszego serwisu, czy też z zakresem naszego biznesu.
Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek nie ma jednej formy i aby osiągnąć zakładany cel wykorzystuje wiele technik i narzędzi które tworzą finalny efekt, jakim są wysokie pozycje w wyszukiwarkach. W ramach SEO prowadzone są prace nad kodem źródłowym i strukturą danej strony oraz jej zawartością.
Dodatkowo na pozycję naszej strony mają wpływ linki umieszczane w innych serwisach internetowych. Warto zaznaczyć, iż czynność ta nie wymaga wiedzy technicznej (w przeciwieństwie do np. optymalizacji struktury strony).
Korzyści
W przypadku SEO, osiągnięte rezultaty mają długotrwały efekt i w momencie ich zakończenia będą generować ruch jeszcze przez długi czas. Należy również dodać, że organiczne wyniki wyszukiwania cieszą się blisko cztery razem większym zaufaniem od linków sponsorowanych. Działania SEO sprzyjają również budowaniu świadomości marki i zwiększaniu zaufania wśród klientów. To oczywiście przekłada się na większą oglądalność strony, częstotliwość zakupów oraz przewagę nad konkurencją. W przypadku PPC, efekty naszych działań są natychmiastowe, ale także natychmiastowo się kończą w momencie, gdy zdecydujemy się na zatrzymanie naszej inwestycji.
Czas
O ile dzięki PPC mamy możliwość uzyskania szybkich wyników dla konkretnych fraz, o tyle na efekty SEO będziemy zmuszeni poczekać nawet do kilku miesięcy. W zależności od naszej strategii marketingowej oraz zakładanych celów SEO jest inwestycją, którą należy traktować długoterminowo.
Koszty
Wiele działań związanych z pozycjonowaniem można wykonać samemu, np. praca nad przekazem strony, publikacja wartościowych treści na swoim blogu, czy też wymiana linków z innymi serwisami. Koszty pozycjonowania, poza własnym nakładem pracy, związane są jednorazowo z optymalizajcą kodu strony, a także z rozpoczęciem współpracy z firmą oferującą takie usługi.
W przypadku linków sponsorowanych osiągane rezultaty związane są z kapitałem, jaki jesteśmy w stanie zainwestować w reklamę w wyszukiwarkach.
Porównując koszty PPC i SEO w dłuższej perspektywie czasu, SEO jest wyborem tańszym i bardziej opłacalnym.
Kiedy stosować?
To kiedy stosować PPC, a kiedy SEO zależy wyłącznie od naszych celów, jakich oczekujemy od naszych działań marketingowych w wyszukiwarkach, czasu w jakim chcemy je osiągnąć, a także od budżetu jaki jesteśmy w stanie zainwestować.
Jeśli nasza strategia zakłada konieczność osiągnięcia szybkich rezultatów powinniśmy skupić się przede wszystkim na kampanii PPC. W przypadku, gdy nasz plan uwzględnia dłuższy horyzont czasowy, wówczas korzystniejszym rozwiązaniem będzie dla nas optymalizacja oraz pozycjonowanie.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu