Motoryzacja

Porsche Mission E jako Taycan: nadjeżdża poważny rywal dla Tesli Model S!

Marek Adamowicz
Porsche Mission E jako Taycan: nadjeżdża poważny rywal dla Tesli Model S!
Reklama

O elektrycznym aucie koncepcyjnym od Porsche było już wiele powiedziane i napisane. Właśnie się dowiedzieliśmy jak ma nazywać się wersja produkcyjna: Oto Porsche Taycan!

Z pierwszym w pełni elektrycznym modelem, Porsche wiąże ogromne nadzieje. Nadzieje na sukces, który kosztował ogromne pieniądze. Bowiem inwestycje w Zuffenhausen w auta elektryczne idą w setki milionów, a nawet w miliardy Euro. Auto z pewnością będzie bardzo szybkie, co już zapowiadały pierwsze plotki o koncepcyjnym Mission E.

Reklama

Porsche Mission E jako Taycan: pierwsze elektryczne Porsche!

Historia nazw poszczególnych modeli w Porsche ma swoją tradycję i etymologię. W tworzeniu poszczególnych nazewnictw modelowych zawsze jest obszerne wytłumaczenie: Boxter – połączenie nazwy silnika i nazwy konkretnego rodzaju nadwozia, Cayenne – ognistość (Cayenne to także nazwa kulinarnej przyprawy), Macan – wywodzi się od indonezyjskiego słowa „tygrys”, ze źródłem w gibkości, mocy i dynamice. Nie inaczej musiało być z elektrycznym Porsche Taycan, którego nazwa oznacza, w wolnym tłumaczeniu żywiołowego, młodego konia. Nawiązuje on do grafiki w herbie Porsche, gdzie znajdziemy skaczącego rumaka.


Nowe Porsche Taycan napędzane będzie dwoma silnikami synchronicznymi z magnesami trwałymi o mocy systemowej ponad 600 KM (440 kW). Pierwsze 100 km/h osiągane ma być w zaledwie 3,5 sekundy (Tesla Model S P100d „robi setkę” w 2,5 sekundy!), a bariera 200 km/h przekraczana ma być po około 12 sekundach. Prędkość maksymalna? 250 km/h. Porsche deklaruje, że wraz ze wzrostem prędkości Taycan ma nie tracić poziomu mocy. Według zasad pomiaru NEDC, Taycan ma mieć zasięg około 500 km. Kolejną innowacją ma być zastosowanie specjalnych ładowarek Porsche Turbo Charging, które pozwolić mają na naładowanie baterii do 80% w zaledwie 15 minut! Stworzenie takiego auta kosztowało Porsche ogromne pieniądze.

Porsche Mission E jako Taycan: kosztował miliony Euro

Jak wspominaliśmy w lutym Porsche w najbliższych latach planuje wydać na elektromobilność nawet 6 miliardów Euro. Nie wiadomo dokładnie jak duża część tej kwoty przeznaczona została na stworzenie nowego Porsche Taycan. Z dostępnych danych wiemy, że w Zuffenhausen poczynione zostały już znaczące inwestycje w przyszłą produkcję seryjnej wersji Porsche Mission E. Obecnie w niemieckich zakładach Porsche powstaje m.in. nowa lakiernia, strefa końcowego montażu, most przerzutowy między lakiernią, a końcówką montażu, a cała fabryka rozbudowywana jest pod kątem produkcji jednostek elektrycznych. W związku z uruchomieniem produkcji Taycana w Zuffenhausen znajdzie pracę około 1200 osób!


Rozwój elektromobilności i elektrycznych modeli Porsche pociąga za sobą ogromne wydatki. Z zaplanowanych 6 miliardów Euro, połowa zostanie przeznaczona na stworzenie Taycana i kolejnych jego odmian, 1,5 miliarda Euro trafi na projekt elektryfikacji i hybrydyzacji aktualnej gamy modelowej, kilkaset milionów Euro przeznaczonych zostanie na dalszą rozbudowę zakładów produkcyjnych, a około 700 milionów Euro na rozwój nowych rozwiązań, infrastruktury ładowania oraz inteligentnej mobilności.


Reklama

Nowe Porsche Taycan oraz kolejne inwestycje związane z elektrycznymi samochodami i infrastrukturą potrzebną do ich funkcjonowania powoduje, że Porsche wyrasta na zdecydowanego rywala dla amerykańskiej Tesli. Czy Elon Musk ma się czego bać?

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama