Jak wiemy, od kilku lat KRRiT lobbuje wsród dużych komercyjnych nadawców radiowych o zwiększenie ich zaangażowanie w cyfryzację radia w Polsce - DAB+. Nadawcy niezbyt garną się do tej opcji tłumacząc, iż cyfryzacja radia nastąpiła już dzięki internetowi.
Ponad 19 mln Polaków słucha co dzień radia FM „z powietrza”, przez internet zaledwie 2 mln
Jak jest w rzeczywistości? Część odpowiedzi na takie stwierdzenie znajdziemy w najnowszym raporcie z badania słuchalności radia FM w Polsce, opublikowanym na portalu I Love Radio.
Zgodnie z zasadą od ogółu do szczegółu zacznijmy jednak od ogólnych danych, według których radio FM jest jednym z najpopularniejszych mediów w Polsce, porównywalnych nawet z internetem. Każdego dnia ponad 20 mln słuchaczy słucha swoich ulubionych rozgłośni, a przynajmniej raz w tygodniu aż 26,6 mln.
Co ważne, nie ma tu znaczenia płeć czy wiek badanych, w każdej grupie mamy zbliżoną słuchalność radia, ale największy odsetek słuchaczy radia FM mamy wśród osób w wieku od 40 a 59 lat.
Również w rozbiciu na poszczególne miesiące zeszłego roku widać równy poziom słuchalności stacji FM, jak i średniego czasu słuchania radia każdego dnia. Choć widać, iż w miesiącach letnich jest nieco wyższy, co tłumaczy się wzmożonymi wyjazdami czy wakacjami i słuchaniem w tym czasie radia w samochodach.
Zresztą słuchanie radia FM w samochodzie jest najpopularniejsze - 11,8 mln Polaków słucha radia w swoim aucie, w domu 10,1 mln, a w pracy 4,0 mln. Jednak, jeśli chodzi o czas słuchania, podział jest inny - w domach poświęcamy 40% z ogólnego czasu przeznaczonego na słuchanie radia, w pracy 30%, a w samochodzie 25%.
Średnio każdego dnia słuchamy radia przez prawie 4 i pół godziny, największy pik przypada na godziny poranne i trwa aż do godziny 16:00, zmniejszając się już znacznie w godzinach wieczornych.
Jednak co trzeci badany słucha radia aż przez 6 godzin lub więcej. Drugą grupę stanowią osoby słuchające radia do godziny, a trzecią pomiędzy 1 a 2 godziny.
Przy czym ponad połowa słuchaczy jest wierna jednej rozgłośni, 28% słucha dwóch stacji FM, a 16% trzech lub więcej.
Największą popularnością cieszą się rozgłośnie komercyjne, a więc głównie RMF FM czy Radio ZET, na słuchanie których przeznaczamy 84% z ogólnego czasu na słuchanie radia. Na stacje publiczne Polskiego Radia z kolei przypada jedynie 13% czasu, a religijnych, a więc głównie Radio Maryja - 3%.
Tym samym przechodzimy już do tytułowych źródeł sygnału dla radia FM. Najwięcej słuchaczy radia odsłuchuje swoje ulubione radiostacji z tradycyjnego radia i anteny FM/UKF - ponad 19 mln, co stanowi 89% z ogólnego czasu przeznaczonego na słuchanie radia. Natomiast przez internet słucha radia prawie 2 mln słuchaczy. Przez dekodery telewizyjne i DAB+ mamy śladowe liczby słuchaczy.
Na koniec tradycyjnie zajrzyjmy do raportu z najpopularniejszymi stacjami w Polsce.
Stacja FM | październik 2020 : grudzień 2020 | styczeń 2021 : marzec 2021 | kwiecień 2021 : czerwiec 2021 | lipiec 2021 : wrzesień 2021 | październik 2021 : grudzień 2021 |
Radio RMF FM | 29,2% | 30,1% | 29,2% | 30,3% | 29,8% |
Radio ZET | 12,2% | 12,1% | 12,6% | 14,4% | 13,4% |
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia | 5,0% | 5,2% | 4,5% | 4,8% | 4,3% |
Radio VOX FM | 3,8% | 3,3% | 3,6% | 3,8% | 3,3% |
Radio TOK FM | 2,6% | 2,5% | 2,9% | 2,6% | 2,9% |
Antyradio | 2,7% | 2,6% | 2,5% | 2,3% | 2,6% |
Trójka – Program 3 Polskiego Radia | 2,4% | 2,1% | 2,2% | 1,7% | 1,7% |
Radio RMF Classic | 1,7% | 1,9% | 1,5% | 1,4% | 1,6% |
Radio Maryja | 1,6% | 1,7% | 1,6% | 1,4% | 1,5% |
Polskie Radio 24 | 0,6% | 0,9% | 0,6% | 0,7% | 1,1% |
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia | 0,4% | 0,4% | 0,4% | 0,4% | 0,6% |
Radio Muzo.fm | 0,5% | 0,6% | 0,4% | 0,4% | 0,5% |
Radio Wnet | 0,1% | 0,2% | 0,1% | 0,1% | 0,1% |
Radio Track, Kantar Polska SA, udział w czasie słuchania, wszyscy 15-75 lat |
Od lat niepodzielnie króluje tu radio RMF FM, na drugim miejscu jest Radio ZET, a podium zamyka Program I Polskiego Radia.
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu