Felietony

Ponad 19 mln Polaków słucha co dzień radia FM „z powietrza”, przez internet zaledwie 2 mln

Grzegorz Ułan
Ponad 19 mln Polaków słucha co dzień radia FM „z powietrza”, przez internet zaledwie 2 mln
26

Jak wiemy, od kilku lat KRRiT lobbuje wsród dużych komercyjnych nadawców radiowych o zwiększenie ich zaangażowanie w cyfryzację radia w Polsce - DAB+. Nadawcy niezbyt garną się do tej opcji tłumacząc, iż cyfryzacja radia nastąpiła już dzięki internetowi.

Jak jest w rzeczywistości? Część odpowiedzi na takie stwierdzenie znajdziemy w najnowszym raporcie z badania słuchalności radia FM w Polsce, opublikowanym na portalu I Love Radio.

Zgodnie z zasadą od ogółu do szczegółu zacznijmy jednak od ogólnych danych, według których radio FM jest jednym z najpopularniejszych mediów w Polsce, porównywalnych nawet z internetem. Każdego dnia ponad 20 mln słuchaczy słucha swoich ulubionych rozgłośni, a przynajmniej raz w tygodniu aż 26,6 mln.

Co ważne, nie ma tu znaczenia płeć czy wiek badanych, w każdej grupie mamy zbliżoną słuchalność radia, ale największy odsetek słuchaczy radia FM mamy wśród osób w wieku od 40 a 59 lat.

Również w rozbiciu na poszczególne miesiące zeszłego roku widać równy poziom słuchalności stacji FM, jak i średniego czasu słuchania radia każdego dnia. Choć widać, iż w miesiącach letnich jest nieco wyższy, co tłumaczy się wzmożonymi wyjazdami czy wakacjami i słuchaniem w tym czasie radia w samochodach.

Zresztą słuchanie radia FM w samochodzie jest najpopularniejsze - 11,8 mln Polaków słucha radia w swoim aucie, w domu 10,1 mln, a w pracy 4,0 mln. Jednak, jeśli chodzi o czas słuchania, podział jest inny - w domach poświęcamy 40% z ogólnego czasu przeznaczonego na słuchanie radia, w pracy 30%, a w samochodzie 25%.

Średnio każdego dnia słuchamy radia przez prawie 4 i pół godziny, największy pik przypada na godziny poranne i trwa aż do godziny 16:00, zmniejszając się już znacznie w godzinach wieczornych.

Jednak co trzeci badany słucha radia aż przez 6 godzin lub więcej. Drugą grupę stanowią osoby słuchające radia do godziny, a trzecią pomiędzy 1 a 2 godziny.

Przy czym ponad połowa słuchaczy jest wierna jednej rozgłośni, 28% słucha dwóch stacji FM, a 16% trzech lub więcej.

Największą popularnością cieszą się rozgłośnie komercyjne, a więc głównie RMF FM czy Radio ZET, na słuchanie których przeznaczamy 84% z ogólnego czasu na słuchanie radia. Na stacje publiczne Polskiego Radia z kolei przypada jedynie 13% czasu, a religijnych, a więc głównie Radio Maryja - 3%.

Tym samym przechodzimy już do tytułowych źródeł sygnału dla radia FM. Najwięcej słuchaczy radia odsłuchuje swoje ulubione radiostacji z tradycyjnego radia i anteny FM/UKF - ponad 19 mln, co stanowi 89% z ogólnego czasu przeznaczonego na słuchanie radia. Natomiast przez internet słucha radia prawie 2 mln słuchaczy. Przez dekodery telewizyjne i DAB+ mamy śladowe liczby słuchaczy.

Na koniec tradycyjnie zajrzyjmy do raportu z najpopularniejszymi stacjami w Polsce.

Stacja FM październik 2020 : grudzień 2020 styczeń 2021 : marzec 2021 kwiecień 2021 : czerwiec 2021 lipiec 2021 : wrzesień 2021 październik 2021 : grudzień 2021
Radio RMF FM 29,2% 30,1% 29,2% 30,3% 29,8%
Radio ZET 12,2% 12,1% 12,6% 14,4% 13,4%
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia 5,0% 5,2% 4,5% 4,8% 4,3%
Radio VOX FM 3,8% 3,3% 3,6% 3,8% 3,3%
Radio TOK FM 2,6% 2,5% 2,9% 2,6% 2,9%
Antyradio 2,7% 2,6% 2,5% 2,3% 2,6%
Trójka – Program 3 Polskiego Radia 2,4% 2,1% 2,2% 1,7% 1,7%
Radio RMF Classic 1,7% 1,9% 1,5% 1,4% 1,6%
Radio Maryja 1,6% 1,7% 1,6% 1,4% 1,5%
Polskie Radio 24 0,6% 0,9% 0,6% 0,7% 1,1%
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia 0,4% 0,4% 0,4% 0,4% 0,6%
Radio Muzo.fm 0,5% 0,6% 0,4% 0,4% 0,5%
Radio Wnet 0,1% 0,2% 0,1% 0,1% 0,1%
Radio Track, Kantar Polska SA, udział w czasie słuchania, wszyscy 15-75 lat

Od lat niepodzielnie króluje tu radio RMF FM, na drugim miejscu jest Radio ZET, a podium zamyka Program I Polskiego Radia.

Stock Image from Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu