22

BLIK nie do zatrzymania, przełomowy rok 2017 z kilkuset procentowymi wzrostami!

Cały 2016 rok zachwycałem się wzrostami popularności BLIK w naszym kraju, ale to, co się wydarzyło w ubiegłym roku można nazwać już eksplozją popularności tego sposobu płatności.

Zacznijmy jednak od IV kwartału 2017 roku, który mógł tu być kluczowy. W ostatnie 3 miesiące 2017 roku dokonaliście 12 mln transakcji przy użyciu BLIK-a. W porównaniu z III kwartałem to wzrost o 4 miliony, tak więc skala wzrostu popularności jest już ogromna. Najlepiej jednak to widać w porównaniu z końcem 2016 roku, to aż trzykrotny wzrost rok do roku.

Gdzie najczęściej wykorzystujemy BLIK-a do płatności? Oczywiście w sieci, internet jest absolutnym liderem, aż 71% wszystkich transakcji ma miejsce w sieci (8,5 mln). Na drugim miejscu są wpłaty czy wypłaty z bankomatów (2,4 mln), dalej płatności w terminalach w sklepach stacjonarnych (0,6 mln), a na końcu płatności P2P (0,5 mln), czyli na numer telefonu.

Dziennie dokonywanych jest średnio 131 tysięcy transakcji we wszystkich kanałach, natomiast rekordowym dniem, był ten, w którym dokonano aż 238 tysięcy transakcji jednego dnia.

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA:

Czwarty kwartał zwykle charakteryzuje się dużą dynamiką, w związku z okresem świątecznym oraz weekendem Black Friday. Tym razem ostatnie trzy miesiące roku okazały się dla BLIKA naprawdę rekordowe. W porównaniu z ubiegłym rokiem, łącznie liczba transakcji w kwartale wzrosła dwukrotnie, a w samym kanale internetowym prawie trzykrotnie. To również o połowę więcej niż w trzecim kwartale 2017 roku. W trzy dni weekendu Black Friday Polacy zapłacili BLIKIEM prawie pół miliona razy.

Podsumowując już cały rok 2017, płatności BLIK dostępne są dla klientów 8 banków w Polsce, co daje zasięg 80% wszystkich klientów. Przy użyciu BLIK-a dokonano 33 milionów transakcji, co stanowiło wzrost o 270% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jest też prawie 100% więcej użytkowników korzystających z tej formy płatności.

Imponujący jest wzrost liczby użytkowników, to nie są jakieś małe liczby kwartał do kwartału, a w ujęciu rocznym podwojenie ich liczby robi naprawdę wrażenie.

Dariusz Mazurkiewicz:

Rok 2017 był dla BLIKA przełomowy. Sześciomilionowa, ciągle powiększająca się grupa użytkowników BLIKA zrealizowała w nim aż cztery razy więcej transakcji niż w 2016 r. BLIK stał się powszechnym standardem płatności i jest dostępny w coraz większej liczbie sklepów oraz banków. W nadchodzącym okresie będziemy dalej rozwijać BLIKA zarówno w obszarze płatności, jak i przelewów na numer telefonu.

Podsumowując liczbę transakcji w 2017 roku w rozbiciu na kanały, najwięcej oczywiście przypadło na transakcje w sieci, których we wszystkich kwartałach było 21,6 mln, na operacje dokonane w bankomatach przy użyciu BLIK-a przypadło 8 mln transakcji, płatności w terminalach zrealizowano w liczbie 1,8 mln, a przelewów na numery telefonów – 1,6 mln.