Startups

Polski startup który zebrał blisko 70 milionów od inwestorów. Rentowność nie jest ich priorytetem

Grzegorz Marczak
Polski startup który zebrał blisko 70 milionów od inwestorów. Rentowność nie jest ich priorytetem
17

23 miliony dolarów to mniej więcej łącza suma jaką polsko amerykański startup Base zebrał od inwestorów. W pierwszych dwóch rundach pozyskał ok 8 milionów dolarów a w ostatnio ogłoszonej kolejne 15 milionów. Głównym produktem firmy jest Base CRM, którego można nazwać połączeniem Basecampa z Sales...

23 miliony dolarów to mniej więcej łącza suma jaką polsko amerykański startup Base zebrał od inwestorów. W pierwszych dwóch rundach pozyskał ok 8 milionów dolarów a w ostatnio ogłoszonej kolejne 15 milionów.

Głównym produktem firmy jest Base CRM, którego można nazwać połączeniem Basecampa z SalesForce.com. W środku znajdziemy narzędzia do zarządzania kontaktami, monitorowania sprzedaży, mierzenia KPI itp. System jest dostępny również przez urządzenia mobilne działając pod Androidem lub iOS. Osobiście używamy go w grupie AntyGrupa do zarządzania leadami i monitorowania procesu sprzedaży.

Spółka powstała w 2009 roku, jej założycielami są Uzi Shmilovici, Bart Kiszala, Pawel Niznik, Ela Madej i Agata Mazur. Dziś firma ta zatrudniająca ok 90 osób, obsługująca dziesiątki tysięcy klientów na całym świecie a rentowność nie jest dla nich priorytetem.

Co zrobili z pieniędzmi od inwestorów i na planują wydać środki z ostatniej potężnej rundy finansowania? O to zapytałem ich w krótkim wywiadzie:

Do tej pory zebraliście w dwóch rundach blisko 8 milionów dolarów, jak na polskie realia to bardzo dużo, Czy możecie powiedzieć jak rozwinęła się dzięki tym pieniądzom spółka, w co inwestowaliście i na co je wydaliście?

Przede wszystkim zespół i rozwój produktu. Podczas inwestycji w kwietniu 2012 było nas w Krakowie 11 osób a w Chicago 2. Teraz jest odpowiednio 74 (R&D w Base Lab Krakow) i 20 (Design, Support, Sales, Marketing).

Od tamtej pory wypuściliśmy dużo rzeczy: http://blog.getbase.com/category/product-news/page/5

Niektóre z nich to:

 

Jak w tej chwili wygląda biznes? Ilu macie płacących klientów i czy spółka jest już rentowna?

Firmy korzystające z Base liczymy w setkach tysięcy a płacące w dziesiątkach tysięcy. Bardzo szybko rośniemy więc rozsądniejsze jest patrzenie na tempo rozwoju niż na bezwzględne wartości w danym momencie. W 2013 roku przychody firmy wzrosły o 700%.

W sytuacji wyścigu z dużą konkurencją o zajęcie i pierwszeństwo na rynku, rentowność nie jest pożądanym stanem - to by oznaczało, że nie rozwijamy się tak szybko jak możemy. Fundusze VC służą do tego aby dać firmie możliwość szybszego wzrostu ponieważ #1 na rynku w późniejszych latach generuje wielokrotnie większe dochody niż nawet #2.

Dlaczego zdecydowaliście się na kolejną rundę ?

Odpowiedź na to pytanie wynika z poprzedniej. Ograniczenie budowy zespołu i produktu przez poleganie na samych przychodach oznaczałoby rezygnację z walki o bycie #1 na rynku.

To oznacza, że musimy zbudować zdecydowanie lepszy produkt od konkurencji, tak aby nasi użytkownicy nie wyobrażali sobie dnia pracy bez Base. Nie będzie to oczywiście łatwe, ale zarówno my jak, i nasi inwestorzy wiemy, że da się to zrobić.

Co według was w tym biznesie (CRM) jest najważniejsze i na co zwracają uwagę klienci? Szukam odpowiedzi na pytanie jak na tak konkurencyjnym rynku można się wyróżnić.

Można bardzo się wyróżnić, ponieważ software dla biznesu nie wprowadził wielu innowacji które widzieliśmy w oprogramowaniu konsumenckim przez ostatnie 15 lat. Jest bardzo duża dysproporcja miedzy software’m z którego na co dzień korzystamy prywatnie, a formularzami w które ludzie w pracy klikają przez 8h dziennie.

Większe firmy mają CRM'y do których ręcznie wprowadzają informacje o swoich kontaktach. Mniejsze - bardzo często korzystają z narzędzi, które zamiast pomagać, ograniczają. Wszystko to wymaga ogromnej ilość czasu poświęcanej na koordynowanie informacji i przetwarzanie danych.

W Base to wszystko dzieje się automatycznie. Bezpośrednio z Base ludzie dzwonią, wysyłają maile, umawiają się na spotkania i telekonferencje, a wszystkie informacje są zbierane i przetwarzane w taki sposób, że nie wymaga to poświęcania dodatkowego czasu na czynności, nie mające żadnej wartości biznesowej.

Dzisiejszy świat biznesu wymaga ciągłego bycia w ruchu i dostępności. Dlatego w Base budujemy aplikacje mobilne działające świetnie w trybie offline, automatycznie rozwiązujące konflikty, wykorzystające kontekst w jakim jest użytkownik. Base jest numerem 1 wśród aplikacji CRM, we wszystkich mobilnych marketach - na iOS, Android i Windows Phone.

Sama mobilność i automatyzacja procesów to nie wszystko. Prawdopodobnie najważniejszym aspektem jest gromadzenie i analizowanie ogromnych ilości danych w taki sposób, że osoba prowadząca biznes ma natychmiastowy wgląd w najbardziej istotne z punktu widzenia swojego biznesu dane i dzięki temu może szybko i efektywnie podejmować decyzje.

Standardowe pytanie o plany związane z pozyskanymi pieniędzmi.

Pozyskane środki razem z rosnącymi przychodami firmy będą przeznaczone przede wszystkim na dalszy rozwój zespołu i produktu. Do końca 2015 planujemy powiększyć krakowski Base Lab nawet do 200 programistów. Oczywiście zamierzamy zachować płaską strukturę organizacji więc będzie to duże wyzwanie.

Ze światowymi potentatami oprogramowania dla biznesu nie wygramy marketingiem. Nasz produkt musi być wielokrotnie lepszy od konkurencji tak, aby nasi użytkownicy nie wyobrażali sobie dnia pracy bez Base. Oczywiście nie będzie to łatwe, ale zarówno my jak i nasi inwestorzy wiemy, że jest to osiągalne i mamy pomysł, jak to zrealizować.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu