Pole magnetyczne Ziemi stale się przesuwa. Szczególnie aktywne jest to na północnym biegunie. Przez lata badań oddala się od Kanady i zbliża do Syberii.
Nadszedł czas na ponowną kalibrację systemów nawigacyjnych na statkach i samolotach, ponieważ oficjalnie zmienia się pozycja magnetycznego bieguna północnego. Biegun ten kontynuuje swoje przesunięcie z obszaru Kanady w kierunku Syberii.
Eksperci z NOAA, czyli Narodowej Administracji Oceanicznej i Atmosferycznej Stanów Zjednoczonych oraz Brytyjskiego Instytutu Geologicznego połączyli siły, by opracować nowy, bardziej precyzyjny światowy model magnetyczny. Aktualizacje takiego modelu przeprowadzane są co pięć lat.
Pole magnetyczne przesuwa się w stronę Syberii
Podczas gdy geograficzny biegun północny pozostaje na stałej pozycji, WMM precyzuje położenie magnetycznego bieguna północnego, czyli punktu, w którym pole magnetyczne Ziemi jest idealnie pionowe. Zmiany w ruchu żelaza i niklu wewnątrz naszej planety powodują przemieszczenia tego punktu, co ma kluczowe znaczenie dla dokładności kompasów i systemów GPS.
Obecne zachowanie magnetycznego bieguna północnego jest czymś, czego nigdy wcześniej nie obserwowaliśmy. Przez wieki biegun przesuwał się powoli wokół Kanady, ale w ostatnich 20 latach przyspieszył w kierunku Syberii, osiągając prędkość 50 km rocznie. Pięć lat temu zwolnił do 35 km rocznie, co jest największą obserwowaną zmianą prędkości.
Czytaj dalej poniżej
– mówi William Brown, modelarz globalnego pola geomagnetycznego z BGS.
Badania sugerują, że dwie ogromne magnetyczne struktury – jedna pod Kanadą, a druga pod Syberią – są odpowiedzialne za te przesunięcia. W niektórych przypadkach zmiany są na tyle dynamiczne, że wymagają awaryjnej aktualizacji modelu, poza standardowym cyklem.
Nowy model WMM oferuje także wyższą rozdzielczość, zapewniając 10-krotnie większą szczegółowość. Według ekspertów, podróż na dystansie 8 500 km z Południowej Afryki do Wielkiej Brytanii z użyciem starego modelu mogłaby zakończyć się błędem na poziomie 150 km.
Zmiany wpłyną na wiele sektorów. Linie lotnicze będą musiały zaktualizować oprogramowanie nawigacyjne we wszystkich samolotach, a wojska NATO dokonają podobnych zmian w swoich systemach. Na szczęście dla użytkowników prywatnych, aktualizacje systemów GPS na telefonach i nawigacjach samochodowych będą przeprowadzane automatycznie.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu