Telekomy

Polacy nie zrozumieli jednak nowego roamingu i zasad RLAH

Grzegorz Ułan
Polacy nie zrozumieli jednak nowego roamingu i zasad RLAH
193

Mnóstwo publikacji i wyjaśnień, to było za mało, niektórzy Polacy nie zrozumieli nowych zasad panujących w roamingu w UE. Minęło 4 miesiące od zniesienia dodatkowych opłat dla podróżujących po UE i operator Plus wyłapał delikwentów, którzy korzystali sobie z numeru za granicą przez cały ten czas.

Prawdopodobnie to Polacy pracujący za granicą, którzy usłyszeli o zniesieniu roamingu, ale go nie zrozumieli lub nie chcieli zrozumieć. Na Wykop.pl pojawił się wpis rozżalonego klienta, który dostał SMS-a od Plusa o nadmiernym wykorzystaniu usług za granicą:

19.10.2017 zaobserwowano przewazajace uzycie uslugi SMS i obecnosc w roamingu regulowanym, w stosunku do poziomu uzycia tej uslugi i obecnosci krajowej co stanowi naruszenie zasad Polityki Uczciwego Korzystania z uslug roamingu. Jesli nie ulegnie to zmianie do 02.11.2017, moze zostac zastosowana dodatkowa oplata roamingowa zgodnie z cennikiem. Smsa tej treści dostałem od Plus GSM. Czyli klasycznie - dostaliśmy zgodę na pobieranie dodatkowych opłat od KE, ale nie będziemy z niej korzystać, chyba że akurat będziemy.

Klient ten wspomina o zgodzie UKE na zastosowanie przez Plusa dodatkowych opłat w roamingu, ale obsługa Plusa od razu zdementowała te insynuacje:

Komunikat, który otrzymałeś, nie ma nic wspólnego z ostatnią decyzją UKE. Jest to informacja, że mogą zostać naliczone dodatkowe opłaty związane z Polityką Uczciwego Korzystania z usług w UE. Może to nastąpić, jeżeli nie zostaną spełnione warunki, które zostały podane w wiadomości. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w regulaminie promocji.

O co chodzi z tą Polityką Uczciwego Korzystania? Pisaliśmy o tym od samego początku, samo zniesienie dodatkowych opłat w roamingu nie oznacza, że można sobie kupić numer w którymś z krajów UE, gdzie jest najtaniej i korzystać z niego w innym kraju przez dłuższy okres. Jaki to okres? Sama UE dokładnie to określiła w nowych zasadach RLAH, pisaliśmy o tym już w kwietniu tego roku:

Obowiązywać będzie tu zasada, że jeśli korzystamy z telefonu w kraju większą część czasu niż za granicą, nie ponosimy dodatkowych opłat. Natomiast, jeśli w nieprzerwanym okresie czterech miesięcy ten bilans wypadał będzie na korzyść częstszego korzystania z telefonu za granicą niż w kraju, operator może nas poprosić o wyjaśnienie i po 14 dniach może zacząć naliczać dodatkowe opłaty. Te ustalone zostały na nie więcej niż 0,032 euro za minutę rozmowy, a za SMS-y 0,01 euro za wiadomość. Jeśli chodzi o dane, maksymalna dopłata będzie wynosiła 7,7 euro za 1 GB transferu danych i dalej stopniowo będzie obniżana do 6 euro za 1 GB (od 1 stycznia 2018 r.), 4,5 euro za 1 GB (od 1 stycznia 2019 r.), 3,5 euro za 1 GB (Od 1 stycznia 2020 r.), 3 euro za 1 GB (od dnia 1 stycznia 2021 r.), do 2,5 euro za 1 GB (począwszy od 1 stycznia 2022 r.).

Cztery miesiące minęły 15 października i jak najbardziej zasadne działanie Plusa w stosunku do osób, które nie zrozumiały nowych zasad. Czy to jednostkowy przypadek ten na Wykopie? Niestety nie, mamy wręcz wysyp podobnych, co najśmieszniejsze obrażonych klientów na ich fanpage na Facebooku.

Ewidentnie, pani jest w Holandii od 5 miesięcy i korzysta z numeru Plusa bez ograniczeń.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1511302372290728&set=p.1511302372290728&type=3

Tu ciekawe jest zdanie tego pana w komentarzu: Ciekawe jakim SMS? To po co Roaming został zlikwidowany?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1461553437275032&set=p.1461553437275032&type=3

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1504489249606545&set=p.1504489249606545&type=3

Mógłbym tak bez końca i skala tego mnie przeraża, to wszystko ludzie, którzy są przecież internetowi, mają konto na Facebooku, na pewno wielokrotnie mieli okazje zapoznać się z nowymi zasadami. Nie wierze, że działali tak, bo ktoś im powiedział, że zniesiono roaming, to przyjęli do wiadomości i korzystali do woli. Najsmutniejsze w tym wszystkim jest to, że nie tylko operator na tym traci, ale i my, którzy korzystamy z roamingu w UE, dokładnie tak, jaki był zamysł tych zmian, czyli jedynie w okazyjnych wyjazdach za granicę czy podczas urlopu. Nie zdziwię się teraz, jeśli operatorzy rzeczywiście zaczną naliczać znowu dodatkowe opłaty wszystkim, jeśli skala tych nadużyć będzie rosła.

Dla wszystkich tych, co jeszcze mają jakieś wątpliwości, co do zasad panujących w roamingu UE, zapraszam do naszego ostatniego wpisu w tym temacie sprzed tygodnia - ABC roamingu. I powiedzmy to jeszcze raz - roaming nie został zniesiony, zmieniły się zasady panujące w roamingu w UE.

Aktualizacja

Po publikacji wpisu dostaliśmy oświadczenie Plus w tej sprawie, publikujemy je w całości:

Zgodnie z Polityką Uczciwego Korzystania z Roamingu UE znajdującą się w obowiązujących cennikach taryf, operator może stosować mechanizm obserwacji w celu ustalenia ewentualnego niewłaściwego lub niestandardowego korzystania przez abonenta z następujących usług: wykonywane lub odebrane połączenia głosowe, wysyłane wiadomości SMS, wysyłane wiadomości MMS, transmisja danych w roamingu w Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii i Liechtensteinie (tzw. Roaming Regulowany). Okres obserwacji wynosi cztery miesiące i 15 października minął właśnie taki czas od wdrożenia Euroregulacji dotyczącej roamingu w UE.

Niewłaściwe lub niestandardowe korzystanie z usług w Roamingu Regulowanym może polegać na:

  • przeważającym korzystaniu przez abonenta z Roamingu Regulowanego, wykraczającym poza okresowe podróże, oraz obecności abonenta w państwach objętych Roamingiem Regulowanym przez więcej niż połowę 4–miesięcznego okresu obserwacji,
  • długim okresie nieaktywności w Polsce karty SIM użytkowanej głównie, a nawet wyłącznie, w Roamingu Regulowanym, lub
  • aktywowaniu i korzystaniu kolejno z wielu, kart SIM przez tego samego abonenta w ramach Roamingu Regulowanego.

Klienci, którzy zgodnie z powyższym niewłaściwie bądź niestandardowo korzystali z usług Roamingu Regulowanego otrzymują w tej sprawie stosowny komunikat SMS. Nie oznacza on natychmiastowego naliczania dodatkowych opłat. Pojawią się one dopiero, jeśli w ciągu dwóch tygodni od otrzymania SMSa klient nie zmieni sposobu korzystania z usług w Roamingu Regulowanym.

Podstawą do wprowadzenie tych zasad jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr531/2012 z dnia 13 czerwca 2012 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii, a informacje dotyczące wysokości dodatkowych opłat wraz z innymi postanowieniami Polityki Uczciwego Korzystania znajdują się w cennikach taryf dostępnych na naszej stronie internetowej.

Cała ta sytuacje nie ma nic wspólnego z decyzją Prezesa UKE, a wynika wprost z wprowadzonych przez Unię Europejską zasad roamingu regulowanego stosowanych także przez pozostałych operatorów działających na polskim rynku.

Powiadomienia SMS o możliwości naliczania dodatkowych opłat otrzymują klienci, którzy równocześnie spełnili dwa warunki:

  • ponad połowę czasu 4-miesiecznej obserwacji spędzili w Roamingu Regulowanym, czyli byli poza Polską.
  • oraz więcej korzystali z usług w Roamingu Regulowanym niż z usług w Polsce.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

hotmobile