3

Playstation od Sony, czyli historia najpopularniejszej konsoli na świecie

Playstation jest niekwestionowanym gigantem rynku konsol. Ale jak to wszystko się zaczęło?

Złe miłego początki

O dziwo wszystko jest „winą” Nintendo. Cofnijmy się do roku 1986. Własnie wtedy Nintendo szukało partnera,  który pomoże mu stworzyć dodatek do konsoli Super Famicom, który zapewniłby jej multimedialne możliwości oraz nośnik pozwalający na gry zawierające większą ilość danych. Wybór padł oczywiście na Sony. Firma rozpoczęła prace nad napędem CD-ROM dla Nintendo. Szybko zaczęły się jednak problemy. Sony chciało aby format danych na płytach CD był od zera opracowany przez nich. Dodatkowo planowali stworzyć własne urządzenie, które odczytywałoby zarówno kartridże Nintendo jak i płyty. Nintendo zerwało umowę z sony w 1991 roku. Zrobili to dość brzydko – na targach CES po prostu oświadczyli, że rozpoczynają współpracę z Philipsem. Sony wcześniej o tym nie poinformowano. Firmę pozostawiono wściekłą z rozgrzebanym projektem.

Pierwsze PlayStation

Sony już wtedy wiedziało, że grafika 3D to przyszłość. Wiedzieli, że potrzebują uzdolnionych deweloperów, dzięki którym wykorzystają w pełni możliwości konsoli z trójwymiarową grafiką. Firma kupiła studio Psygnosis, podpisała też umowę na wyłączną dystrybucję gier z Namco i Williams Entertainement. I wreszcie stworzono PlayStation. 32-bitowy procesor RISC MIPS R3000A taktowany z częstotliwością niemal 34 MHm, dedykowany koprocesor do dekodowania filmów wideo oraz układ graficzny GTE akcelerujący obliczenia związane ze skalowaniem obiektów 2D, przeźroczystości, cieniowania i nakładania tekstur. Konsola dysponowała 2 MB pamięci operacyjnej i 1 MB pamięci graficznej. Oferowała wyświetlanie 16,7 mln kolorów w rozdzielczości 480i. Całość uzupełniał 16-bitowy 24-kanałowy układ dźwiękowy. Gracze absolutnie oszaleli.

Sony otwierało się na zewnętrznych twórców gier. Udostępniali narzędzia niezbędne do tworzenia gier na swój sprzęt, co pozwoliło na szybkie tworzenie całej masy produkcji. Na pierwsze PlayStation (lub jak kto woli – PSX) pojawiło się 7918 gier. Były tworzone aż do 2005 r. W czerwcu 2000 roku do sklepów trafiła reedycja konsoli w zminiaturyzowanej wersji, którą nazwano PS One. Konsole rozeszły się w liczbie ponad 100 milionów egzemplarzy. Cały świat z niecierpliwością oczekiwał kolejnego sprzętu od Sony.

PlayStation 2

4 marca 2000 roku swoją oficjalną premierę miało PlayStation 2. Zaczęło się od Japonii, aby potem rozprzestrzenić się na resztę świata. PS2 oferowało nie tylko znakomite możliwości graficzne, ale też wyjątkowo tani odtwarzacz płyt DVD. Wewnątrz sprzętu znalazł się 64-bitowy procesor z architekturą MIPS taktowany zegarem 294 MHz, 32 MB pamięci RAM i pamięć video RAM: 4 MB (Graphics Synthesizer, 150 MHz). Cztery lata później, na wzór swojego poprzednika, konsola doczekała się miniaturyzacji w postaci PlayStation 2 Slim.

Gracze po raz kolejny zwariowali. Sprzedano 158 milionów egzemplarzy! W ten sposób PS2 stało się najpopularniejszą konsolą w historii. Dopiero w styczniu 2013 roku Sony poinformowało, że kończy produkcję i sprzedaż konsol na całym świecie. PlayStation 2 zdeklasowało konkurencję i ustanowiło pozycję Sony, którą firma cieszy się do dziś. To był po prostu wielki przełom.

PlayStation 3

11 listopada 2006 roku pojawiło się PlayStation 3. Tym razem Sony miało trochę pod górkę. Rok wcześniej pojawił się XBOX 360, który za wszelką cenę starał się zdominować rynek. Sony jednak nie miało zamiaru się poddawać. Pod koniec żywotności generacji udało im się wyrównać poziom sprzedaży z Microsoftem. PlayStation 3 sprzedano w liczbie 86,8 milionów sztuk. W PS3 mogliśmy znaleźć 8-rdzeniowy procesor 3,2 GHz Cell Broadband Engine, 256 MB pamięci RAM, RSX Reality Synthesizer 500 MHz, 256 MB GDDR3 650 MHz @ 1,3 GHz (moc na poziomie ok. 400 GFLOPS) i napęd Blu-ray.

PS3 było jednak trudniejsze w programowaniu i dużo droższe od poprzednika. Z pewnością zadziałało to na niekorzyść Sony. Nie możemy mówić o braku sukcesu konsoli PS3, ale nie udało im się zmiażdżyć przeciwników jak w przypadku poprzedniego projektu. Niektórzy jednak wciąż uważają, że PS3 żyje w ich serach, z rozrzewnieniem wspominając gry z tamtych lat.

PlayStation 4

I wreszcie dochodzimy do współczesności, czyli czasów powoli kończącej się generacji konsol. PS4 swoją premierę miało w listopadzie 2013 roku. Gracze uważali, że sprzęt od początku ma zbyt kiepską moc obliczeniową. Sony nie mogło sobie pozwolić na zawiedzenie swoich fanów. Co znalazło się w PlayStation 4? 8-rdzeniowy procesor 64-bitwy AMD „Jaguar”, 8 GB pamięci RAM, AMD Radeon z mocą na poziomie 1,84 TFLOPS i napęd Blu-ray. Trzy lata później 15 września 2016 roku dotrzymaliśmy wersję PS 4 Silm, która pod względem wydajności w niczym nie odbiegała od możliwości starszego brata z 2013. Dwa miesiące później wystartowało PlayStation 4 Pro.

Podobny obraz

Obecnie właściwie nie powinniśmy mówić o absolutnej dominacji żadnej z konsol. PS4 jest dostępne w kilku modelach, na których możemy grać w te same gry. Wybór modelu zależy od naszych osobistych preferencji. Jedni cieszą się Full HD dostępnym na zwykłej wersji, inni potrzebują obrazu w 4K, co zapewnia im model Pro. Nie wszystkie gry oferują tak zaawansowane opcje graficzne. One staną się normą zapewne przy kolejnej generacji.

PlayStation 5

PlayStation 5 pojawi się na Święta 2020 roku. Wciąż musimy czekać na oficjalne wejście w życie nowej generacji, mimo że wiemy już o niej całkiem sporo. PS5 ma zaskoczyć nas przede wszystkim mocą. Wygląda na to, że Sony uczy się na swoich błędach i nie chce popełnić tej samej gafy co przy PlayStation 4. Wciaż będziemy mieli do czynienia z nośnikami fizycznymi. W samym sprzęcie wreszcie pojawią się dyski SSD. Nowe opcje, ulepszony kontroler i wiele innych – pozostaje tylko czekać!

PSP, PS Vita, PlayStation Classic

W międzyczasie Sony wydało kilka innych urządzeń, które nie były ich głównymi produktami sprzedażowymi. Pochylmy się nad kilkoma z nich. Na początek PlayStation Portable, czyli PSP. To konsola przenośna, która trafiła do sprzedaży w maju 2004 roku. PSP wykorzystywało dyski optyczne, miała spory ekran i możliwość połączenia z PlayStation 3 oraz internetem. Miała większą mo obliczeniową niż jej ówczesny konkurent, Nintendo DS.

Następczynią PSP była PlayStation Vita. Ta konsola zadebiutowała w grudniu 2011 roku. Urządzenie było w pełni kompatybilne z grami na PlayStation Portable dostępnymi na PlayStation Store za pośrednictwem PlayStation Network. Można było ją również używać jako kontroler do pełnowymiarowej konsoli PlayStation 4.

Największym problemem PS Vita były wysokie ceny gier na konsole. Produkcje były może i ciekawe oraz dopracowane, ale jednak za drogie. Potem spopularyzowano smarfony oraz tablety i… to tyle. Życie Vity oficjalnie się zakończyło.

W grudniu 2018 roku Sony wypuściło PlayStation Classic, które było odpowiedzią na sentyment graczy. Odświeżone pierwsze PlayStation wraz z 20 klasycznymi grami w zestawie miało być wielkim hitem i pięknym powrotem do przeszłości. I nie było tak źle. Konsola działała dobrze, dała radość tym, którzy pierwszego Plejaka wspominali ciepło i… tyle.

PS Store, PS Plus i Dualshock

PlayStation Store to wirtualny sklep, w którym możemy kupować gry dostępne na konsole. Sprzedaż ruszyła w listopadzie 2006 roku na PlayStation 3. To bardzo wygodna opcja dla każdego, kto nie jest kolekcjonerem pudełek. Wchodzimy do sklepu przez konsolę, wybieramy grę, płacimy i możemy od razu pobrać ją na dysk i grać. Prosta sprawa. Z biegiem lat sklep się rozwijał aż zagościł na nim abonament PlayStation Plus. Comiesięczne wpłaty pozwalają nam korzystać z darmowych gier spośród puli na dany czas i używać wyjątkowych rabatów. Od niedawna możemy zgarniać też dodatkowe rabaty niepowiązane z Sony.

Na uwagę zasługuje również DualShock, czyli kontroler przeznaczony właśnie do PlayStation. Z każdą kolejną generacją Sony go rozwija, starając się go coraz bardziej ulepszyć. Na początku sprzedaży konsola była dostępna z kontrolerem pozbawionym gałek analogowych i systemu wstrząsów. Z kolei nadchodzący kontroler do PlayStation 5 nie tylko będzie posiadał gałki analogowe, ale i system wykrywania stopnia nacisku na dany przycisk oraz ulepszony i dostosowany do konkretnych czynności w grze system wstrząsów.