Polska

Radio 357 zdradza na co wydało prawie 10 mln zł w 2021 i na co zbierają w 2022

Grzegorz Ułan
Radio 357 zdradza na co wydało prawie 10 mln zł w 2021 i na co zbierają w 2022
Reklama

Internetowe Radio 357 uruchomione zostało 5 stycznia 2021 roku, to projekt finansowany w pełni przez Patronów za pośrednictwem serwisu Patronite.pl. Tak więc niezwykle ważna jest tu przejrzystość, podobnie jak w przypadku spółek giełdowych, Radio 357 dzieli się z Patronami informacjami, na co wydatkowane są ich pieniądze.

Pierwszy rok nadawania Radia 357

Zbiórka na Patronite.pl, która miała pozwolić na uruchomienie Radio 357 zawiązana została 5 października 2020 roku. W momencie startu rozgłośni 5 stycznia 2021 roku, już ponad 25 tys. Patronów wspierało radio kwotą prawie 600 tys. zł wpłacanych co miesiąc.

Reklama

Aktualnie jest ich już ponad 43 tys. ze wsparciem miesięcznym na kwotę ponad 800 tys. zł. Tym samym Radio 357 stało się największym projektem finansowanym przez społeczność na Patronite.pl, zarówno pod względem liczby Patronów, jak i kwoty miesięcznego wsparcia - i to w zaledwie nieco ponad rok od uruchomienia zbiórki.

Jak przyjęli sami słuchacze Radio 357? Równie zaskakująco dobrze, w naszej rozmowie - Piotr Stelmach szczerze i otwarcie o pierwszym roku Radio 357 uzyskaliśmy potwierdzenie danych z powyższej grafiki (Źródło: Wirtualnemedia.pl). Piotr Stelmach doprecyzował nam, iż w listopadzie zeszłego roku stream radia został odtworzony przez 1,2 mln UU, co oznacza, że mają już dwa razy większą słuchalność niż Program III Polskiego Radia.

Radia FM badane są metodą ankietową, która może premiować duże, rozpoznawalne marki. Ale odnosząc się do tego konkretnego wyniku - jest on zaskakująco zbieżny z naszymi danymi. Przykładowo w listopadzie mieliśmy 1,25 miliona UU. Zakładając, że na jednym urządzeniu może nas słuchać więcej osób - dane z Mediapanelu wyglądają wiarygodnie.

Pamiętajmy przy tym, iż od kwietnia zeszłego roku dla Patronów radia uruchomiono serwis z podcastami - Twoje Radio 357, które notuje już odtwarzania na poziomie ponad 0,5 mln miesięcznie.

Wydatki Radia 357 w pierwszym roku działalności

Radio 357 w swoim podsumowaniu ubiegłego roku, zdradza ile z wpłat Patronów zostało wydanych oraz ich procentowy udział w poszczególnych kategoriach wydatków.

Łącznie w 2021 roku spożytkowano kwotę 9 052 945 zł. Niemal połowa z tych pieniędzy przeznaczona została na wynagrodzenia dla dziennikarzy pracujących w radiu, współpracujących z nim i reporterów w kraju i za granicą. Pozostałe środki zostały wydane na wynagrodzenia pracowników administracji, finansowanie nowych projektów i na koszty funkcjonowania firmy oraz promocji radia.

Nowe audycje, cele i plany na 2022 rok

Ten niebywały i bezdyskusyjny sukces Radio 357 nie znaczy, że radio przestanie się dalej rozwijać. Z początkiem tego roku zapowiedziano uruchomienie nowych audycji. Można tu wymienić:

Reklama
  • co piątek od godziny 6:00 poranna audycja Caffé Matte, którą poprowadzi Mateusz Fusiarz, a w której pojawią się między innymi serwisy sportowe Mateusza Kuźniewskiego
  • również w każdy piątek przez południem Piotr Stelmach i Antoni Grudniewski w audycji “Wspieraj system” będą prezentowali nowości muzyczne i zachęcali Patronów do głosowania na nie w Liście Piosenek 357
  • na początku lutego swoją emisję rozpocznie nowy program “La pausa italiana”, w którym Justyna Godz będzie przybliżała słuchaczom życie we Włoszech i rozprawiała się ze stereotypem, iż włoska muzyka sprowadza się tylko do pizzy i cappuccino
  • kolejny nowy program “Polska na kozetce” będzie emitowany w każdy piątek o 13 - poprowadzą go Katarzyna Pruchnicka i psychoterapeutka Dorota Minta, a jego tematem przewodnim będzie psychologia oraz relacje z ludźmi i ze sobą.
  • z kolei w czwartki o 16:00 w audycji “Soul rider” pojawi się wokalistka Rosalie, która to będzie prezentować muzykę z kategorii R’n’B
  • ostatnia z ciekawych nowości to głos znany nam z Map Google - Jarosław Juszkiewicz, który w niedzielnej audycji Patrycjusza Wyżgi “Patronautyka” będzie opowiadał słuchaczom o historii medycyny.

Olga Mickiewicz, koordynująca zmiany w piątkowej ramówce:

Ciągle poszukujemy nowych pomysłów, możliwości i miejsca na takie propozycje w ramówce. Nasza antena żyje, rozwija się, nie stoi w miejscu. Tam, gdzie wspólnie z autorami dochodzimy do wniosku, że jest potrzebna nowa formuła audycji - szukamy jej. Rozmawiamy i decydujemy naprawdę zespołowo, bez odgórnych poleceń. Taki model przyjęliśmy - gwarantuje on słuchaczom, że Radio 357 będzie ciekawe, inspirujące i stworzy autorom przestrzeń sprzyjającą twórczej pracy. Wysoka jakość treści to nasz wyróżnik. Czytamy pytania, opinie, jesteśmy radiem, które słucha - znajduje to odzwierciedlenie w naszych propozycjach zmian i nowości - na przestrzeni ostatniego roku i teraz. I tak zostanie.

Reklama

Przy okazji podsumowania 2021 roku, przedstawiciele Radio 357 zdradzają swój nowy cel zbiórki - 1 mln zł wpłat miesięcznych, co ma pozwolić na szybszy rozwój rozgłośni, a w szczególności szeroką inwestycję w technologie. Skupiać się tu będą przede wszystkim na unowocześnieniu platformy internetowej i aplikacji mobilnej do odsłuchiwania audycji na żywo i z podcastów.

Nie zdradzono tu szczegółów, jednak zmiany technologiczne ukierunkowane mają być na zwiększenie wygody słuchania radia oraz na personalizację. Tak więc podejrzewam, że Patroni będą mogli po zalogowaniu dostosowywać serwis czy aplikację Radio 357 do swojego trybu słuchania na żywo oraz do swoich ulubionych audycji z podcastów.

Po udanej realizacji relacji na żywo z Topu Radia 357 postanowiono też, iż w 2022 roku będziemy mogli śledzić na wideo na żywo więcej programów i audycji. W przyszłym roku pojawić ma się również nowa platforma do e-learningu, dzięki której twórcy rozgłośni będą pomagać osobom rozpoczynającym dopiero swoją przygodę w mediach, podcastach czy produkcji audio-video, stawiać swoje pierwsze kroki w tych dziedzinach.

Źródło: Radio 357.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama