Jak reagujecie na hasło "PKP"? Pewnie spory odsetek Czytelników dostaje drgawek. I ja to świetnie rozumiem, bo w poprzedniej dekadzie najeździłem się ...
PKP chce się zmieniać i zaprasza do pomocy, więc jeśli macie jakieś propozycje...
Jak reagujecie na hasło "PKP"? Pewnie spory odsetek Czytelników dostaje drgawek. I ja to świetnie rozumiem, bo w poprzedniej dekadzie najeździłem się pociągami podczas studiów, niektóre wspomnienia są bardzo nieprzyjemne. Ale polskie koleje przekonują, że się zmieniają, chcą w końcu wejść w XXI wiek. Jednym ze sposobów ma być skorzystanie z pomysłów, które wypłyną podczas konkursu. To szansa dla obu stron: dawców i biorców ciekawych rozwiązań, które mogą poprawić przede wszystkim jakość usługi, a co za tym idzie naszą wygodę.
W poszukiwaniu innowacji
Pisałem jakiś czas temu o nadużywaniu słowa "innowacja". Pakowane jest wszędzie przez co zdążyło się zdewaluować. Innowacyjne mogą być dzisiaj strony internetowe, schody, łyżki, aplikacje, swetry i piwo. Słowem: wszystko. Niedawno wspominałem, że Poczta Polska też stawia na innowacje. I w takim kontekście to jeszcze ma sens, ale traci na znaczeniu w oceanie innowacyjności wszelakiej. Niestety. Przypomnę, że pocztowcy podjęli współpracę z Agencją Rozwoju Przemysłu i w jej ramach dołączą do Platformy Transferu Technologii. W efekcie w państwowym molochu powinny być wdrażane nowoczesne rozwiązania. PKP też o nich myśli.
Weź udział w konkursie, pomysł może być wdrożony
Kolej modernizuje się od lat. Możemy narzekać, że dzieje się to zbyt wolno, że niektóre decyzje są chybione, że nie brakuje w tym absurdów, a efekty czasem pozostawiają wiele do życzenia, ale zmiany na lepsze widać. Niedawno jechałem pociągiem z Katowic do Warszawy (pierwszy raz od paru lat) i muszę przyznać, że to była przyjemna podróż: szybko, czysto, wygodnie. To nie jest szybka kolej, którą podróżują ludzie w Chinach czy w Japonii, ale widać postęp. A ma być jeszcze lepiej.
W ramach wspomnianej modernizacji organizowany jest konkurs, w którym przedsiębiorcy, przede wszystkim ci początkujący, mogą się pochwalić swoimi pomysłami. Czego mają one dotyczyć?
Zgłoszenia nadsyłać można w obszarach mających na celu usprawnienie przestrzeni dworcowych pod kątem wykorzystywania ich przez osoby niepełnosprawne, osoby po urazach, matki z małymi dziećmi oraz osoby podróżujące z dużym bagażem.
Ma być po prostu wygodniej, bardziej dostępnie i bezpiecznie. Kto stoi za konkursem? PKP S.A., Fundacja Grupy PKP, Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości oraz Business Linki. Zgłoszenia za pośrednictwem formularza na tej stronie mają być przyjmowane do 11 października bieżącego roku. Wyniki zostaną ogłoszone 22 października – wybranych ma być pięć najlepszych pomysłów. Jakie przewidziano nagrody?
Autorzy wybranych projektów otrzymają możliwość wyjazdu na program akceleracyjny do Londynu. To może być niezła szkoła biznesu, przekuwania pomysłu w realne przedsięwzięcie. Jeszcze ciekawsza wydaje się opcja wdrożenia zaproponowanego usprawnienia – otrzyma ono kształt i stanie się namacalnym dowodem wykonanej pracy. Dobry początek dla młodego przedsiębiorstwa, szansa, by wypłynąć na szersze wody.
Ciekawe, co ludzie wymyślą?
Zastanawiam się, jakie pomysły można zaproponować w ramach przewidzianych w konkursie i dochodzę do wniosku, że wiele zależy od miejsca - w przypadku niektórych stacji nie ma sensu mówić o nowoczesnych rozwiązaniach, bo tam nie zawitał jeszcze XX wiek: stacja stacji nierówna. Trzeba chyba zacząć od prostych rzeczy, bo można je najłatwiej i najszybciej zastosować. To kłopot, ale i ciekawe wyzwanie. Nie ma sensu marnować czasu - do dzieła Panie i Panowie, macie niecałe dwa tygodnie na wymyślenie innowacji dla PKP.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu