Polska

Poczta Polska chce się zmieniać i stawia na innowacje. Efekt InPostu...

Maciej Sikorski
Poczta Polska chce się zmieniać i stawia na innowacje. Efekt InPostu...
43

InPost, cały biznes Rafała Brzoski i on sam ostatnio często pojawiali się na AW. Tym razem też o nich wspomnę, ale głównym bohaterem wpisu będzie Poczta Polska. Gigant, który przez długie lata pracował na to, by stracić szacunek klientów, a który teraz próbuje to zmienić. Poczta chce być nowoczesna...

InPost, cały biznes Rafała Brzoski i on sam ostatnio często pojawiali się na AW. Tym razem też o nich wspomnę, ale głównym bohaterem wpisu będzie Poczta Polska. Gigant, który przez długie lata pracował na to, by stracić szacunek klientów, a który teraz próbuje to zmienić. Poczta chce być nowoczesna i szuka partnerów zdolnych jej w tym pomóc. Dobra wiadomość dla startupów mających pomysł na to, jak usprawnić funkcjonowanie firmy tego typu.

W tekście zatytułowanym InPost, Uber i Polski Bus święte nie są. Ale trzeba im podziękować pisałem, że chociaż działania tych firm czasem są kontrowersyjne, to mają też pozytywy pływ na rynek - zmuszają konkurencję do zmian, motywują ją do wprowadzania nowych rozwiązań, rozszerzania oferty, wprowadzania świeżych produktów i usług. Pisząc krótko: zmieniają rynek tak, że klient może mieć powody do zadowolenia. Kto wie, jak długo musiałaby w niektórych biznesach trwać transformacja, gdyby nie impuls ze strony nowego gracza, agresywnej firmy skłaniającej do szybkiego działania. Wspomniana we wstępie Poczta Polska nie zmienia się tylko z uwagi na obecność w biznesie grupy Integer.pl, ale państwowa firma pewnie poczuła na plecach oddech Brzoski i spółki. Motywacja rośnie.

Pocztowcy i Platforma Transferu Technologii

W mediach pojawił się komunikat dotyczący współpracy Poczty Polskiej i Agencja Rozwoju Przemysłu. W jej ramach Poczta dołącza do Platformy Transferu Technologii. Cóż to takiego?

Platforma Transferu Technologii łączy właścicieli innowacyjnych rozwiązań, tych, którzy chcą je nabyć i ekspertów chętnych do dzielenia się wiedzą. Wszystko to w jednym celu: aby komercjalizować technologie z korzyścią dla polskiego przemysłu.

Poprzez Platformę chcemy wspomagać organizacyjnie, finansowo i doradczo proces transferu technologii pomiędzy dawcami technologii (przedsiębiorstwami, jednostkami naukowymi, wynalazcami), a biorcami innowacyjnych rozwiązań (przedsiębiorstwami, w szczególności z sektora MŚP).

PTT to także serwis internetowy, na którym zarejestrowani użytkownicy mogą poinformować o swoich innowacyjnych zasobach, o potrzebach w zakresie innowacji, a także przeszukać stosowne bazy.[źródło]

Platformę uruchomiono w maju, to jeden z projektów ARP. Na ich stronie znajdziemy bazy dawców i biorców technologii (łącznie około 700 podmiotów), są one uszeregowane, więc osoba/firma szukająca partnera świadczącego konkretne usługi może szybko trafić na właściwy trop. Dobry pomysł, zwłaszcza dzisiaj, gdy przemysł, sektor usługowy oraz ośrodki naukowe i badawcze muszą ze sobą współpracować, by osiągać satysfakcjonujące wyniki. Małe firmy nie muszą bać się gigantów, giganci powinni zwracać uwagę na małe firmy - kooperacja przynosi wymierne korzyści. A Poczta najwyraźniej to rozumie.

Pokazaliśmy, że potrafimy, czas na kolejny krok

Za sprawą Envelo, czyli platformy internetowej, Poczta pokazała, że może być nowoczesna, zaczyna rozumieć dzisiejszy rynek i chce na nim sprawnie funkcjonować. Powiedzieli "A", przyszedł czas, by powiedzieć "B".

Poczta Polska za pośrednictwem PTT będzie szukała technologii i partnerów, z którymi zrealizuje innowacyjne projekty. W najbliższym czasie planuje m. in. wprowadzić nowe produkty do sieci placówek, uzupełnić ofertę e-commerce, uruchomić nowoczesne formy dostaw i magazynowania przesyłek, a także zoptymalizować sieć transportową. Dzięki uczestnictwu w PTT Poczta Polska zyska możliwość łatwego poszukiwania partnerów do wymienionych projektów.[źródło]

Przedstawiciele Poczty mówią wprost, że liczą na współpracę z firmami, które mają pomysł, ale nie są w stanie go samotnie zrealizować. Pomoc w poszukiwaniu i pośrednictwie ma zapewnić ARP:

Poczta Polska S.A. jest zainteresowana także udziałem w modelu brokeringowym Platformy Transferu Technologii. ARP S.A. uruchomi go po otrzymaniu środków europejskich. Zespół brokerów ARP S.A. będzie poszukiwał dla dużych przedsiębiorstw firm z sektora MŚP, które dostarczą innowacyjne produkty i technologie. ARP S.A. połączy także przedsiębiorstwa z sektora MŚP z jednostkami naukowymi, które pomogą rozwinąć poszukiwane przez duże przedsiębiorstwa rozwiązania technologiczne. W efekcie tych działań przedsiębiorcy z sektora MŚP będą w stanie efektywniej i na wyższym poziomie technologicznym kooperować z dużymi przedsiębiorstwami.[źródło]

Brzmi nieźle, czekam na efekty

Na papierze wygląda to naprawdę dobrze. Sęk w tym, że na papierze wiele rzeczy wygląda dobrze. Teraz przez pocztą ważniejsze zadanie - udowodnić, iż faktycznie chcą pójść za ciosem i zamierzają rozwijać się w oparciu o innowacje. Najlepiej, by były to innowacje dostarczane przez polskie firmy. Mam nadzieję, że na listach intencyjnych się nie skończy i pocztowcy będą rozszerzać ofertę o nowoczesne rozwiązania, pokażą, że to biznes na miarę XXI wieku. Skorzysta firma, skorzystają klienci, skorzystają mniejsi przedsiębiorcy. Jak już pisałem, obecność konkurencji może działać dopingująco.

Źródło grafik: media.poczta-polska.pl

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

poczta polskainnowacjehot