Pimax 8K
11

Zaprojektowali pierwsze gogle VR 8K i zebrali już milion dolarów

No dobrze, 974 662 dolary, ale możliwe, że w chwili gdy czytacie ten artykuł, milion został już przekroczony. Cel był pięć razy niższy - a to oznacza, że ludzie chcą wirtualnej rzeczywistości, ale w jakości dużo wyższej niż to, co oferują dostępne na rynku rozwiązania.

Celem twórców Pimax jest stworzenie headsetu po założeniu którego nie trzeba będzie iść na żadne ustępstwa jeśli chodzi o jakość wyświetlanego w goglach obrazu. A jeśli mieliście na głowie którykolwiek z dostępnych na rynku zestawów, doskonale wiecie, że to nie jest ich najmocniejsza strona. I widać to doskonale w grafice porównawczej dostępnej na stornie zbiórki społecznościowej gogli Pimax.

różnice w goglach VR co do obrazu

Zarówno HTC Vive, jak i Oculus Rift oferują rozdzielczość 1080×1200 pikseli na każdą z gałek ocznych, co daje łączną rozdzielczość 2160×1200 pikseli. Dla odmiany Pimax zaoferuje 4K na każde z oczu, co da łączną rozdzielczość 8K. Jakby tego było mało, dostaniemy 15 ms opóźnienie i 200 stopniowe pole widzenia (a to może całkowicie ograniczyć nudności, których doświadczają niektórzy użytkownicy). Nowa platforma będzie kompatybilna z OR i Steam VR, czyli uruchomi te same gry i aplikacje – a jak sami wiecie, jest ich naprawdę sporo.

Na papierze brzmi to wręcz niesamowicie, a i cena urządzenia wcale nie odstrasza. Tańszy model 8K ma kosztować 499 dolarów. Droższy 8K X zaoferuje rozdzielczość 8K przy odświeżaniu 90Hz, bez wewnętrznego skalowania obecnego w tańszym modelu. Pimax oferuje jeszcze kosztujące 349 dolarów gogle 5K, na chwilę obecną wyglądają one jednak jedynie na opcję przy zbiórce na Kickstarterze.

specyfikacje różnych typów gogli VR

Jaki komputer do VR-u w 8K?

I tu niestety czar trochę pryska, najprawdopodobniej ciężko będzie sobie pozwolić na nową jakość wirtualnej rzeczywistości. Pimax wymagać będzie oczywiście komputera i to naprawdę mocnego. Na chwilę obecną mówi się przynajmniej o karcie graficznej GeForce GTX 1080 Ti lub nawet dwóch takich kartach na SLI. Twórcy wciąż testują rozwiązanie i nie wykluczają konieczności wykorzystania nowych GPU Volta.

steam VR - Pimax

Co z tym VR?

Ja cały czas kibicuję i cały czas używam PlayStation VR. Znam jednak osoby z dwóch obozów – jedni twierdzą, że problemem tej generacji sprzętu jest właśnie jakość oferowanego obrazu, która nie pozwala całkowicie wejść w wirtualną rzeczywistość. Druga jako problem wskazuje brak przełomowych gier i oprogramowania, która usprawiedliwiałyby wydatek. Prawda oczywiście zawsze leży gdzieś pośrodku. Owszem, mi też dokucza jakość wyświetlanej grafiki, nie umiem też znaleźć jednej gry, która kazałaby nazwać VR przełomem i namawiać wszystkich znajomych do zakupu gogli. Co nie zmienia faktu, że świetnie bawię się w VR, niezależnie od tego, który zestaw mam na głowie. Ale żeby zastąpiły zwykły monitor czy telewizor? Dziś na pewno nie, ale kiedyś – jak najbardziej. Czy będzie to właśnie Pimax? Zobaczymy – jeśli chcecie się dołożyć i kupić własne urządzenie, możecie to zrobić na kickstarterowej stronie gogli.