19

Nowy Peugeot 2008 z większym rozstawem osi i napędem elektrycznym

Peugeot idzie za ciosem i prezentuje kolejny model mocno inspirowany wyglądem flagowej limuzyny, czyli 508. Nowa wersja crossovera 2008 to w dużej mierze nieco napompowany model 208, który został zaprezentowany kilka miesięcy wcześniej. Co jednak najważniejsze Peugeot 2008 będzie dostępny również w wersji w pełni elektrycznej i to już pod koniec roku.

Peugeot 2008 czyli 208 na sterydach

Peugeot 2008 jest najmniejszym SUVem w ofercie francuskiej marki (lub jak kto woli crossoverem), ale mimo wszystko i tak może pochwalić się całkiem konkretnymi rozmiarami. Długość nadwozia to 4,3 metra, a rozstaw osi 2,6 metra co według informacji prasowej oznacza rekordową ilość miejsca na nogi na platformie CMP. Całości dopełnia bardzo konkretny bagażnik oferujący 434 litry pojemności. Jak na auto segmentu B, które miałoby być konkurencją dla VW T-Crossa, to całkiem niezłe parametry.

Tym bardziej, że chyba największą zaletą tego modelu jest jego wygląd. Przód garściami czerpie z projektu 508, na czele z światłami do jazdy dziennej przypominającymi kły lwa (lub tygrysa). Duży grill dodaje masywności całej sylwetce, którą wzmacniają napompowane nadkola z plastikowymi osłonami. Widoczna na zdjęciach niebieska wersja elektryczna dostępna jest także w dwukolorowym nadwoziu, z czarnym dachem.

Na szczęście w elektryku nikt nie silił się na imitowanie rur wydechowych. e2008 wygląda co prawda przez to tak jakby mu czegoś z tyłu brakowało, ale to chyba tylko kwestia przyzwyczajenia. Elektryk zostanie wyposażony w silnik o mocy 136 KM zapewniający maksymalnie 260 Nm momentu obrotwego. Dzięki bateriom o pojemności 50 kWh auto będzie w stanie przejechać na jednym ładowaniu około 310 km (pomiar według normy WLTP). To nic nadzwyczajnego, ale trzeba pamiętać, że mamy do czynienia z stosunkowo wysokim nadwoziem, gdzie opory są większe. Standardowa ładowarka na prąd zmienny o mocy 7,3 kW napełni baterię w ciągu 8 godzin. Przy ładowaniu prądem stałym można osiągnąć 80% pojemności w ciągu 30 minut (ładowarka ~100 kW).

Peugeot 2008 również z benzyną i dieslem

Jeśli zaś chodzi o napęd tradycyjny to do dyspozycji będą trzy wersje trzycylindrowego silnika PureTech o pojemności 1,2 litra oraz dwie czterocylindrowego diesla BlueHDI o pojemności 1,5 litra. Najsłabszy będzie silnik benzynowy i diesel będzie oferował 100 KM i manualną sześciobiegową przekładnię. Ponadto dostępny będzie model 130 KM (benzynowy z skrzynią ręczną lub automatem, a diesel tylko z ośmiostopniowym automatem). Najmocniejszy silnik benzynowy zaoferuje 155 KM oraz 240 Nm momentu obrotowego, co pozwoli osiągnąć pierwszą setkę w czasie poniżej 9 sekund. Według danych technicznych, silniki benzynowe mają palić średnio 5,5-6l/100 km, a diesle zmieszczą się podobno w 4,5l/100 km.

Wewnątrz nie ma żadnego zaskoczenia, kokpit przeniesiono z Peugeota 208. Mamy zatem tutaj opcjonalne wirtualne zegary, spory ekran systemu infotainment z wsparciem dla Android Auto i Apple Car Play, małą kierownicę oraz specyficzne przyciski sterowania multimediami. Nie zabrakło też technologii wspomagających kierowcę, mamy więc w standardzie system automatycznego hamowania po wykryciu przeszkody, system utrzymania na pasie ruchu, adaptacyjny tempomat (tylko z skrzynią automatyczną), automatyczne światła drogowe, monitorowanie martwego pola czy wreszcie asystenta parkowania, któremu wystarczy podobno zaledwie 60 cm więcej niż długość auta, aby zmieścić się w luce do parkowania równoległego.