Pomysł

Panasonic też zaprezentował sklep bez sprzedawców. Kasjerzy mogą się powoli zwijać...

Maciej Sikorski
Panasonic też zaprezentował sklep bez sprzedawców. Kasjerzy mogą się powoli zwijać...
Reklama

Coraz częściej słyszę, że nie powinniśmy pytać "czy", ale "kiedy" maszyna zastąpi nas w miejscu pracy, odbierze etat i zmusi do przekwalifikowania się. Każdy mówi ponoć, że ich branży to nie dotyczy, lecz zmiany postępują - to widać dość wyraźnie. Kolejny przykład płynie z Japonii, Panasonic zaprezentował tam rozwiązanie, które może poważnie wpłynąć na zatrudnienie w handlu. Liczba kasjerów w jednym sklepie szybko spadnie z dziesięciu do jednego...

Panasonic chyba pozazdrościł Amazonowi, który niedawno pokazał usługę Amazon Go - rozwiązanie wprowadzające całkowitą samoobsługę do sklepów. Nie twierdzę oczywiście, że japoński gigant w kilka dni stworzył swoje narzędzie, ten proces trwał lata. Ale nie zdziwiłbym się, gdyby impulsem do pochwalenia się efektami prac była właśnie medialna ofensywa amerykańskiej korporacji. Świadczyć może o tym fakt, że rozwiązanie Japończyków nie jest kompletne, potrzebuje jeszcze dopracowania. Luki mają być uzupełnione w bliższej przyszłości, co stwarza wrażenie, że Panasonic nie planował na teraz pokazów. To jednak mało istotne - co konkretnie pokazano?

Reklama

Japończycy w swoim projekcie chcą wykorzystać koszyk. Klient wrzuca do niego produkty, następnie podchodzi do odpowiedniego stanowiska, otwiera się dno i zakupy trafiają do plastikowej torby. Kupujący otrzymuje rachunek, może płacić używając karty czy gotówki, w przyszłości pewnie także telefonu. Na poniższym filmie widać, że klient musi skanować każdy produkt przed wrzuceniem do koszyka - właśnie ten proces ma zostać usunięty, wszystko będzie się odbywać automatycznie. Wygląda trochę inaczej, niż w przypadku Amazona, ale i tak robi wrażenie. Rozwiązanie, o którym różne firmy myślały pewnie od lat.

Pomysł ma być wdrażany w Japonii od przyszłego roku. Wątpię, by działo się to na wielką skale i w bardzo szybkim tempie - najpierw trzeba usunąć wady i dopracować rozwiązanie, a to może potrwać kilka lat. Sklepy, zwłaszcza te duże, nie będą jednak przyglądać się z założonymi rękami temu, co robi Amazon i zainteresują się systemami tego typu: od szybkości wdrożenia takich narzędzi może zależeć ich przyszłość. Zwrócą się do korporacji Panasonic, spojrzą pewnie na pomysły innych firm, bo te będą się pojawiać. Automatyzacja w handlu musi postępować.

Na dobrą sprawę nie jest to nic nowego - samoobsługowe kasy znamy od lat. Ale to zaledwie jedna ze ścieżek rozwoju, swoista rozgrzewka w tym biznesie. Handlu nie zrewolucjonizowała, ale pokazała, że można, że człowiek nie powinien być pewny miejsca pracy w tym biznesie. Myślę, że rozwiązania prezentowane przez Amazona czy Panasonic będą jeszcze większym krokiem naprzód. Zmiany nie zajdą w ciągu roku czy dwóch, lecz kojne dekady będą oznaczać "wycinanie" człowieka z procesu zakupowego. Co ciekawe, nie muszą przy tym znikać sklepy stacjonarne. Można nadal nie wierzyć w to, że dron czy autonomiczny samochód dostarczą towar zakupiony w Sieci, ale do bezobsługowych sklepów trzeba podchodzić poważnie. Zwłaszcza, że w Szwecji testowany jest mały spożywczak otwierany smartfonem, a dyskonty sprawdzają, jak przyjmą się większe automaty vendingowe.

W sklepach nadal mogą być obecni sprzedawcy, nawet kasjerzy - przecież część klientów nie będzie chciała korzystać z automatycznych rozwiązań, jakiś odsetek stwierdzi, że fajnie jest pogadać z drugim człowiekiem przy zakupach. I placówki handlowe pewnie na to pójdą. Tyle, że do tego nie będą już potrzebować zastępu kasjerów - wystarczy jedna osoba. Sympatyczna, uśmiechnięta, by klient poczuł się dobrze w miejscu zdominowanym przez nowoczesne rozwiązania. Przyszłość kasjerów naprawdę stoi pod znakiem zapytania i trudno będzie powstrzymać zmiany. Zresztą, czy jest sens to robić?


Niedawno uruchomiliśmy serwis z Pracą w IT! Gorąco zachęcamy do przejrzenia najnowszych ofert pracy oraz profili pracodawców

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama