Poznajcie flagowego SUV-a z Ingolstadt. Oto nowe Audi Q8, które skrywa najnowsze technologie zamknięte w nowoczesnym i stylowym nadwoziu. Co nam pokaże Q8?
Prezentując kilka ostatnich samochodów Audi dało jasny sygnał: współczesna motoryzacja rozwija się technologicznie w szaleńczym tempie i lada chwila pojawią się też samochody mocno wyręczające kierowcę z prowadzenia. By spełnić coraz bardziej wysublimowane gusta klientów, producenci muszą tworzyć teraz naszpikowane technologią auta, które nie tylko będą świetnie prowadzić się na asfalcie, lecz nie straszne im będzie opuszczenie utwardzonych duktów. Dlatego też powstało nowe Audi Q8, które łączy nadwozie SUV z najnowszymi nowinkami technologicznymi dostępnymi w Audi A8.
Oto nowe Audi Q8: A8 z podniesionym prześwitem
Potężny SUV swoimi wymiarami nie ustępuje największym limuzynom w ofercie Audi. Nadwozie liczy 5 metrów długości, 2 metry szerokości i 1,7 metra wysokości, a rozstaw osi ociera się długością o wartość 3 metrów. Z przodu samochodu nie zabrakło stylistycznej wizytówki nowych Audi, jakim jest osłona chłodnicy Singleframe, wokół którego znalazło się miejsce dla chromowanych i matowych wstawek. Za odpowiednie oświetlenie, w czasie nocnej jazdy dbają najnowsze światła MatrixLED. W tylnym pasie nie mogło zabraknąć miejsca dla opcjonalnego oświetlenia OLED. Całość wygląda bardzo dynamicznie i nowocześnie.
Pokaźne wymiary nowego Audi Q8 przełożyły się też na bardzo przestronne wnętrze. Deska rozdzielcza jest szalenie podobna do tej montowanej we flagowym A8. W zależności od wyposażenia możemy znaleźć tutaj aż trzy ekrany, które znacząco ograniczyły ilość przycisków w kabinie. Mowa tutaj zarówno o Audi Virtual Cocpit o przekątnej 12,3 cala, jak i dwóch monitorach na środku kokpitu. Górny (10,1 cala) obsługuje system multimedialny Audi MMI, nawigację satelitarną czy audio. Dolny (8,6 cala) odpowiada za sterowanie układem ogrzewania i klimatyzacji, grzaniem i wentylowaniem foteli czy wprowadzaniem tekstu do nawigacji satelitarnej. Na pokładzie nowego Audi Q8 znajdziemy też najnowszą generację obsługi głosowej, która wchodzi w interakcję z człowiekiem – wystarczy powiedzieć „jest mi zimno”, a system zapyta się o żądaną temperaturę i automatycznie ją nastawi. Audi chwali się, że bagażnik nowego Q8 mierzyć ma aż 605 litrów, które łatwo powiększymy aż do 1755 litrów.
Oto nowe Audi Q8: nowinki technologiczne pod maską
Audi Q8 będzie napędzane tradycyjnymi jednostkami napędowymi – jeszcze w tym roku pokazane ma zostać całkowicie elektryczny model e-tron. W tym wypadku pod maską znajdziemy silniki benzynowe oraz wysokoprężne V6 o pojemności 3 litrów – benzyniak oferuje 340 KM, a diesle od 231 do 286 KM. Możliwe, że w przyszłości pojawi się również odmiana SQ8 z 4-litrowym dieslem V8. Wszystkie jednostki napędowe oferowane są jako tzw. Miękkie hybrydy. System ten tworzony jest przez 48-woltowy układ elektryczny, który wyposażono w akumulator litowo-jonowy oraz alternator-rozrusznik. Podczas hamowania odzyskane może być nawet 12 kW energii, które potem wykorzystywane jest do podtrzymania wielu pokładowych systemów.
Moc przenoszona będzie na wszystkie koła poprzez system Quatro – rozdzielający standardowo moc między przednią, a tylną osią w proporcji 40:60. Prześwit oferuje aż 254 mm i krótkie zwisy co pozwala na całkiem pokaźne wycieczki poza asfalt – opcjonalnie można wybrać też pneumatyczne zawieszenie oraz system czterech skrętnych kół. Podobnie jak w przypadku nowego Audi A8, w Q8 znajdziemy kilka systemów umożliwiających na znaczące wyręczanie kierowcy w czasie jazdy – Audi chwali się, że oba modele są pierwszymi tak zaawansowanymi pod kątem autonomiczności jazdy.
Nowe Audi Q8 ma być produkowane w Bratysławie, a do salonów trafi jesienią bieżącego roku. Wtedy też poznamy pierwsze ceny.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu