Bezpieczeństwo w sieci

Uwierzył, że dzwoni do niego pracownik banku. Naiwność kosztowała go ponad 100 tys. zł

Patryk Koncewicz
Uwierzył, że dzwoni do niego pracownik banku. Naiwność kosztowała go ponad 100 tys. zł
Reklama

Gdy dzwoni do Ciebie osoba podająca się za pracownika banku, zawsze staraj się zweryfikować jego tożsamość. W przeciwnym razie możesz gorzko tego pożałować.

Telefon od rzekomego przedstawiciela banku, informacja o zagrożonych środkach i panika, a w jej efekcie otwarcie drogi oszustom do wyczyszczenia konta bankowego. Klasyka? Owszem, ale wciąż działa. Nie dajcie się nabrać!

Reklama

Oszust podał się za pracownika banku i namówił ofiarę do przelewu

Często informujemy Was o mniej lub bardziej wyszukanych metodach cyberprzestępców, które pozwalają im przejąć kontrolę nad oszczędnościami ofiar. Czasem wymagają wysublimowanych techniki manipulacji, a czasem oprogramowania do zdalnej kontroli, instalowanego podstępem na urządzeniach niczego nieświadomych Polaków. Niestety wciąż niezwykle skuteczne są najprostsze rozwiązania, czyli podanie się za pracownika banku – dokładnie tak, jak w przypadku 37-letniego mieszkańca gminy Nowa Sól.

Źródło: Depositphotos

Lubuska Policja poinformowała o kolejnej kradzieży sporej sumy pieniędzy, przy pomocy zwykłego połączenia telefonicznego i sprawnego posługiwania się bankową nomenklaturą. 24 stycznia poszkodowany mężczyzna odebrał telefon od osoby podającej się za pracownika banku. Nieznajomy głos poinformował o włamaniu na konto i potencjalnym zagrożeniu zgromadzonych tam środków. Oszust przekazał, że „włamywacz” chce zaciągnąć kredyt, dlatego konieczne jest przelanie pieniędzy na wskazane konto.

Niestety mężczyzna dał się uwieść „troskliwemu” podejściu oszusta i wykonał wszelkie polecenia, na własne życzenie pozbawiając się 130 tysięcy złotych.

„Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskali jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania” – fragment oświadczenia Policji

Pamiętajmy, że w takich sytuacjach – zwłaszcza gdy odczuwamy wątpliwości – możemy skontaktować się z bankiem w celu weryfikacji pracownika. Ta chwila cierpliwości i rozwagi może uratować oszczędności życia, których bohater powyżej historii prawdopodobnie nigdy nie odzyska.

Stock image from Depositphotos

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama