Gdy dzwoni do Ciebie osoba podająca się za pracownika banku, zawsze staraj się zweryfikować jego tożsamość. W przeciwnym razie możesz gorzko tego pożałować.
Uwierzył, że dzwoni do niego pracownik banku. Naiwność kosztowała go ponad 100 tys. zł
Telefon od rzekomego przedstawiciela banku, informacja o zagrożonych środkach i panika, a w jej efekcie otwarcie drogi oszustom do wyczyszczenia konta bankowego. Klasyka? Owszem, ale wciąż działa. Nie dajcie się nabrać!
Oszust podał się za pracownika banku i namówił ofiarę do przelewu
Często informujemy Was o mniej lub bardziej wyszukanych metodach cyberprzestępców, które pozwalają im przejąć kontrolę nad oszczędnościami ofiar. Czasem wymagają wysublimowanych techniki manipulacji, a czasem oprogramowania do zdalnej kontroli, instalowanego podstępem na urządzeniach niczego nieświadomych Polaków. Niestety wciąż niezwykle skuteczne są najprostsze rozwiązania, czyli podanie się za pracownika banku – dokładnie tak, jak w przypadku 37-letniego mieszkańca gminy Nowa Sól.
Lubuska Policja poinformowała o kolejnej kradzieży sporej sumy pieniędzy, przy pomocy zwykłego połączenia telefonicznego i sprawnego posługiwania się bankową nomenklaturą. 24 stycznia poszkodowany mężczyzna odebrał telefon od osoby podającej się za pracownika banku. Nieznajomy głos poinformował o włamaniu na konto i potencjalnym zagrożeniu zgromadzonych tam środków. Oszust przekazał, że „włamywacz” chce zaciągnąć kredyt, dlatego konieczne jest przelanie pieniędzy na wskazane konto.
Niestety mężczyzna dał się uwieść „troskliwemu” podejściu oszusta i wykonał wszelkie polecenia, na własne życzenie pozbawiając się 130 tysięcy złotych.
„Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskali jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania” – fragment oświadczenia Policji
Pamiętajmy, że w takich sytuacjach – zwłaszcza gdy odczuwamy wątpliwości – możemy skontaktować się z bankiem w celu weryfikacji pracownika. Ta chwila cierpliwości i rozwagi może uratować oszczędności życia, których bohater powyżej historii prawdopodobnie nigdy nie odzyska.
Stock image from Depositphotos
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu