Motoryzacja

Biedy nie ma, ostatnia wersja Lamborghini Aventador wyprzedana w Polsce w 2 dni

Kamil Pieczonka
Biedy nie ma, ostatnia wersja Lamborghini Aventador wyprzedana w Polsce w 2 dni
16

Włoski producent zaprezentował ostatnią wersję kultowego modelu Aventador - LP 780-4 Ultimae. Samochód powstanie w limitowanej liczbie jedynie 350 egzemplarzy w wersji coupé oraz 250 roadster. Model napędzany wolnossącym silnikiem V12 o mocy 780 KM zapewni przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w 2,8 sekundy, a prędkość 200 km/godz. osiągnie w 8,7 sekundy.

Koniec Lamborghini Aventador

Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae będzie ostatnim wcieleniem modelu Aventador i prawdopodobnie jednym z ostatnich modeli tej marki wyposażonym w wolnossący silnik V12 o pojemności 6,5 litra. Dwunastocylindrowy silnik „Longitudinale Posteriore” zapewni 780 KM mocy, czyli o 40 KM więcej od Aventadora S i 10 KM więcej od modelu SVJ. Wyjątkowa wersja zwieńczająca dziesięcioletnią historię modelu będzie mieć napęd na obie osie. Samochód otrzymał niezwykle sztywne i lekkie nadwozie samonośne z włókna węglowego. Dzięki szerokiemu zastosowaniu materiału sucha masa modelu w wersji coupé wynosi jedynie 1550 kg, czyli o 25 kg mniej od Aventadora S. Pojazd rozpędzi się do 355 km/godz. i zapewni maksymalny moment obrotowy 720 Nm przy 6750 rpm. Dzięki systemowi hamulcowemu CCD droga hamowania Aventadora z prędkości 100 km/godz. wynosi jedyne 30 metrów.

By zapewnić kierowcom wyjątkowe doznania z jazdy, inżynierowie marki postawili również na tylną oś skrętną, która ułatwia również manewrowanie przy niskich prędkościach. Z kolei dzięki systemowi Lamborghini Dynamic Steering (LDS) oddzielne siłowniki reagują w zaledwie pięć milisekund na ruchy kierownicą, co pozwala na regulację w czasie rzeczywistym właściwości skrętnych pojazdu. Maska Aventadora LP 780-4 Ultimae również uległa przeprojektowaniu. Nowy zderzak, wykorzystujący rozwiązania znane z modelu SVJ, zapewnia większe dociążenie przodu, a powiększone wloty powietrza przełożyły się na lepsze chłodzenie silnika.

Tylny spoiler samochodu może zostać ustawiony w trzech pozycjach – zamkniętej, „maksimum osiągów” i „maksimum sterowności”. Element dostosowuje się do aktualnej prędkości i trybu jazdy. Aventador LP 780-4 Ultimae oddaje w ręce kierowców nie tylko dynamiczne tryby STRADA, SPORT i CORSA, lecz również opcję EGO, pozwalającą na indywidualną regulację parametrów, takich jak aktywne zawieszenie Lamborghini (LMS), praca silnika, skrzyni biegów i napędu na cztery koła czy regulację kierownicy. Wersja Utimae będzie dostępna w 18 standardowych opcjach kolorystycznych, lecz klienci, którym zależy na stworzeniu unikalnego wzorniczo supersamochodu V12, mogą skorzystać z palety ponad 300 kolorów dostępnych w programie Lamborghini Ad Personam.

W Polsce wyprzedany się w 48 godzin od premiery

Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae powstanie w liczbie 600 egzemplarzy, 350 w wersji coupé i 250 jako roadster. Mogłoby się wydawać, że w Polsce nie będzie wielu chętnych na ten samochód, ale według polskiego przedstawiciela marki, auta przeznaczone na nasz rynek wyprzedały się w zaledwie 48 godzin od premiery. Produkcja rozpocznie się w przyszłym roku, a pierwsze dostawy przewidziane są na drugą połowę 2022 roku.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu